Abstract
We present a secondary camera optimization method that helps the user exploring 3D virtual environment to precisely observe possible collisions between objects. The first role of our secondary camera is to automatically detect the area with the greatest possible collision. The second role is to show the detected area from a new angle of view that the current main camera cannot show. However, as the shapes of target objects are complex, the shape of the empty space between objects is also complex and narrow. It means that the space for the secondary camera position is highly constrained and its optimization can be very difficult. To avoid this difficulty and increase the efficiency of the optimization, we first compute a bisector surface between two target objects. Then, we limit the domain of the secondary camera's position on the bisector surface in the optimization process. To verify the utility of our method, we built a demonstration program in which the user can explore in a 3D virtual world and interact with objects by using a hand motion recognition device and conducted a user study.
본 논문에서는 3차원 가상 공간을 탐험하는 사용자가 가상 물체들 사이의 충돌 위험 영역을 정밀하게 관찰할 수 있도록 돕는 보조 카메라 최적화 기술을 소개한다. 보조 카메라의 역할은 두 물체 사이의 충돌 위험 영역을 자동으로 감지하고 해당 영역을 현재 메인 카메라가 보여줄 수 없는 새로운 시점에서 관찰하여 사용자에게 보여주는 것이다. 하지만 가상 물체의 기하학적 모양이 복잡한 경우 충돌 위험 주변 공간도 좁고 복잡해진다. 그 결과, 보조 카메라의 위치 설정에 많은 제약이 따르고 최적화 계산의 복잡도 역시 높아진다. 본 논문에서는 보조 카메라의 위치를 두 물체 사이에 계산된 바이섹터-서피스 상의 점으로 제한함으로써 공간적 제약 조건을 지킴과 동시에 최적화의 효율성을 높이는 방법을 제시한다. 검증을 위해 사용자가 핸드 모션 인식 장치를 이용해 3차원 가상 환경을 탐험하게 하는 프로그램을 제작하였으며 사용자 조사를 통해 효용성을 확인하였다.