DOI QR코드

DOI QR Code

Impact of SNS Flow on Sociality

SNS몰입이 사회성에 미치는 영향

  • 이승호 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 곽기영 (국민대학교 경영대학/비즈니스IT전문대학원)
  • Received : 2017.10.27
  • Accepted : 2017.12.18
  • Published : 2018.06.30

Abstract

With the widespread use of smartphones and the development of information technology, an online service called SNS(social network service) has emerged, and as an increasing number of people began to use SNS, extensive research has been conducted on SNS. SNS is an important factor for adolescents who are developing social skills that help them to adapt to the society, and for adults who are stepping into the society. The present study investigates the effects of information search, self-disclosure, interaction, and playfulness, all of which are motivational factors for SNS use, on flow in SNS, and empirically analyzes the degree of these variables influence according to flow in SNS and individual's personal nature(extrovert, introvert). The analysis results showed that information search, self-disclosure, interaction, and playfulness were positively correlated with flow in SNS, and flow in SNS was positively correlated with social skills. The degree of influence varied depending on the individual's personal nature(extrovert, introvert). These findings may provide important insights for researchers studying SNS, SNS managers, and company officials using SNS.

Keywords

References

  1. 가명호, 정대율 (2010). Social Networking Sites Usage and Revisiting: An Empirical Study on User Behaviors in China. 인터넷전자상거래연구, (10:4), pp. 193-219.
  2. 곽기영, 옥정봉 2011. "온라인 브랜드 커뮤니티 몰입이 브랜드 충성도에 미치는 영향." 한국경영과학회지 (36:3) pp. 1-26.
  3. 권윤희 2006. "청소년의 인터넷게임 중독과 자기효능감 사회성 및 충동성과의 관계," 대구과학대학논문집 (27), pp. 81-101.
  4. 김경희 2015. "IT 환경에서 대학생의 스마트폰중독과 사회성과의관계에 관한 연구," 한국정보통신학회논문지 (19:7), pp. 1671-1679. https://doi.org/10.6109/jkiice.2015.19.7.1671
  5. 김교헌, 한덕웅 1996. "자기노출의 목표, 자발성 및 분노억제경향이 생리적 각성, 정화 및 평가에 미치는 효과," 한국심리학회지 (1:1), pp. 66-88.
  6. 김병곤 2012. "소셜네트워크서비스 특성이 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인," Journal of Information Technology Applications & Management (19:4), pp. 213-225. https://doi.org/10.21219/jitam.2012.19.4.213
  7. 김병년 2013. "청소년의 스마트폰 중독이 사회성 발달에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지 (13:4), pp. 208-217. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.208
  8. 김보연, 서경현 2012. "고등학생의 폰 중독 및 인터넷 게임중독과 스트레스 반응," 한국심리학회지 (17:2), pp. 385-398.
  9. 김영민, 임영식 2012. "민주적 양육방식, 자아탄력성 및 휴대전화의존과 자기주도학습능력의 구조모형 검증," 한국청소년연구 (23:2), pp. 273-299.
  10. 김재홍, 이혜연, 백미영 2012. "호텔 서비스의 관계혜택이 고객만족, 전환의도 및 유지의도에 미치는 영향에 관한 연구," 관광연구 (27.4), pp. 117-139.
  11. 노영 2015. "몰입 (flow) 에 영향을 미치는 SNS 이용동기요인에 관한 연구," e-비즈니스연구 (16:1), 287-304.
  12. 노태희, 한재영, 서인호, 전경문, 차정호 2000. "학생의 내, 외향성에 따른 협동학습의 효과," 한국과학교육학회지 (20:1), pp. 43-51.
  13. 박은숙 2009. "인터넷 중독 성향이 중학생의 자아존중감과 사회성에 미치는 영향," 상담심리연구 (9:1), pp. 1-35.
  14. 박종철, 전수정, 이한준 2011. "소셜 네트워크 서비스 (SNS) 활동이 소비자의 지식창출 및 지속적 사용의도에 미치는 영향," 서비스경영학회지 (12:4), pp. 201-226.
  15. 박진영 2007. "고등학생의 여가참여가 사회성 발달 및 여가만족에 미치는 영향에 관한 연구," 관광연구 (22:1), pp. 421-440.
  16. 배진한 2005. "이용자의 내향성-외향성에 따른 대인매체 이용의 차이," 언론과학연구 (5:3), pp. 303-336.
  17. 서수석, 이종호 2011. "소셜네트워크의 특성이 소셜커머스 사이트의 신뢰와 구매의도에 미치는 영향," 기업경영연구 40, pp. 19-37.
  18. 손영란, 박은아 2010. "자기노출 및 대인관계성향에 따른 인터넷 커뮤니티 활동의 차이," 미디어, 젠더, 문화 15, pp. 155-194.
  19. 심성욱, 김운한 2011. "대학생들의 소셜미디어 이용동기가 소셜미디어 광고 이용의향에 미치는 영향," 한국광고홍보학보, (13:2), pp. 342-376.
  20. 양혜승, 김진희, 서미혜 2012. "페이스북은 우리의 관계를 윤택하게 하는가?," 한국언론학보 (56:5), pp. 270-297.
  21. 예종석, 김동욱 2003. "인터넷 이용충족, 플로우 및 개인적 성향이 인터넷 중독에 미치는 영향," 소비자학연구, (14:2), pp. 45-83.
  22. 윤지현, 곽기영 2014. "제너러티비티역량: 개념적 정의 및 결정요인." 지식경영연구 (15:3), pp. 95-120.
  23. 윤지현, 곽기영 2015. "기업 SNS 사용의 선행요인 및 결과요인에 관한연구." 지식경영연구 (16:1), pp. 143-170 https://doi.org/10.15813/kmr.2015.16.1.007
  24. 이규하, 곽기영 2014. "인터넷 쇼핑몰에서 구전과 보증이 신뢰에 미치는 영향: 제품평가 용이성의 조절효과를 중심으로." 지식경영연구 (15:3), pp. 141-168.
  25. 이동만, 김효정, 안현숙 2013. "개인의 성향을 고려한 SNS (Social Network Service) 의 지속적인 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 실증연구," 인터넷전자상거래연구 (13:2), pp. 105-126.
  26. 이상호 2013. "소셜미디어 사용자의 중독에 관한 정책적 함의 연구: 한국형 SNS 중독지수(KSAI) 제안을 중심으로," 디지털융복합연구 (11:1), pp. 255-265 https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.1.255
  27. 이재신, 연보영 2008. "미니홈피에서 나타나는 대학생들의 자기노출 및 이에 영향을 주는 요인들에 관한 연구," 한국언론학보 (52:3), pp. 98-121.
  28. 조남억 2011. "청소년기의 페이스북 활용을 통한 사회적 자본 형성에 관한 연구." 청소년학연구 (18:5), pp. 267-289.
  29. 전수현, 곽기영 2016. "고객 간 관계 네트워크가 조직성과에 미치는 영향: 페이스북 기업 팬페이지를 중심으로," 지능정보연구 (22:2), p p. 57-79. https://doi.org/10.13088/jiis.2016.22.2.057
  30. 정유진, 배국진 2007. "소셜네트워킹서비스(SNS)의 동향과 전망." Emerging Issue Report (20). pp.1-57
  31. 정정희, 김용만, 변경원 2007. "마라톤대회의 참여동기가 정보탐색과 몰입에 미치는 영향," 한국체육학회지 (46:6), pp. 323-333.
  32. 최은정. 2012. "SNS의 불이 꺼지고 있는가? SNS 의 지속 이용 모형에 관한 연구," 한국심리학회지: 소비자. 광고, (13:2), pp. 229-253.
  33. 탁진영, 박원달 2005. "상호작용성의 구성요인이 인터랙티브 TV 광고의 효과과정에 미치는 영향에 관한 연구," 광고학연구 (16:4), pp. 79-107.
  34. 한상린, 박천교 2000. "FLOW 개념을 이용한 인터넷 환경에서의 소비자 구매의도 결정요인 분석," 마케팅연구 (15:1), pp. 187-204.
  35. 황유선 2014. "페이스북을 활용한 미디어 기업의 뉴스 콘텐츠 제공 전략과 소비자 반응," 경영학연구 (43:6), pp. 2091-2115.
  36. Allport, G. W. 1961. Pattern and growth in personality. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  37. Anderson, E., and Weitz, B. 1992. "The use of pledges to build and sustain commitment in distribution channels," Journal of marketing research, pp. 18-34.
  38. Archer, R. L. 1980. "Self-disclosure," The self in social psychology, pp. 183-205. Oxford: Oxford University Press
  39. Avery, E., Lariscy, R., Amador, E., Ickowitz, T., Primm, C., and Taylor, A. 2010. "Diffusion of social media among public relations practitioners in health departments across various community population sizes," Journal of Public Relations Research, (22:3), pp. 336-358. https://doi.org/10.1080/10627261003614427
  40. Bagozzi, R. P., and Yi, Y. 1988. "On the evaluation of structural equation models," Journal of the academy of marketing science, (16:1), pp. 74-94. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  41. Buchanan, R., and M. Csikszentmihalyi 1991. "Flow. The Psychology of Optimal Experience," Design Issue, (8:1), pp.80 https://doi.org/10.2307/1511458
  42. Chang, C. C. 2013. "Examining users′ intention to continue using social network games: A flow experience perspective," Telematics and Informatics, (30:4), pp. 311-321. https://doi.org/10.1016/j.tele.2012.10.006
  43. Chang, Y. P., and Zhu, D. H. 2012. "The role of perceived social capital and flow experience in building users' continuance intention to social networking sites in China," Computers in Human Behavior, (28:3), pp. 995-1001. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.01.001
  44. Chin, W. W. 1998. "The partial least squares approach to structural equation modeling," Modern methods for business research, (295:2), pp. 295-336.
  45. Coley, T. 2006. Students and cyber communities. University of South Carolina
  46. Csikszentmihalyi, M. 1975. "Play and intrinsic rewards," Journal of humanistic psychology, (15), pp. 41-63
  47. Csikszentmihalyi, M. 1990. The 1990. The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row.
  48. Csikszentmihalyi, M., and LeFevre, J. 1989. "Optimal experience in work and leisure," Journal of personality and social psychology, (56:5), pp. 815. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.5.815
  49. Dominick, J. R. 1999. "Who do you think you are? Personal home pages and selfpresentation on the World Wide Web," Journalism & Mass Communication Quarterly, (76:4), pp. 646-658. https://doi.org/10.1177/107769909907600403
  50. Ellison, N. B. 2007. "Social network sites: Definition, history, and scholarship," Journal of Computer-Mediated Communication, (13:1), pp. 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  51. Ellison, N. B., Steinfield, C., and Lampe, C. 2007. "The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites," Journal of Computer-Mediated Communication, (12:4), pp. 1143-1168. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x
  52. Ganey, L. R. 2000. Psychological type (Myers-Briggs Type Indicator) and distance education: An MBTI four corner hypothesis. Capella University.
  53. George, D., and P. Mallery.2003. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update (4th ed). Boston: Allyn & Bacon.
  54. Goodhue, Dale L., William Lewis, and Ron Thompson. 2012. "Does PLS have advantages for small sample size or nonnormal data?," Mis Quarterly, (36:3) pp. 891-1001.
  55. Hair, J. F., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. 2011. "PLS-SEM: Indeed a silver bullet," The Journal of Marketing Theory and Practice, (19:2), pp. 139-152 https://doi.org/10.2753/MTP1069-6679190202
  56. Hargittai, E. 2007. "Whose space? Differences among users and nonusers of social network sites," Journal of Computer-Mediated Communication, (13:1), pp. 276-297. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00396.x
  57. Hoffman, D. L., and Novak, T. P. 1996. "Marketing in hypermedia computermediated environments: Conceptual foundations," The Journal of Marketing, pp. 50-68.
  58. Hoffman, D. L., and Novak, T. P. 2000. "The growing digital divide: Implications for an open research agenda, " Understanding the Digital Economy: Data, tools and research, pp. 245-260
  59. http://www.mbti.co.kr
  60. Hughes, A. L., and Palen, L. 2009. "Twitter adoption and use in mass convergence and emergency events," International Journal of Emergency Management, (6:3-4), pp. 248-260. https://doi.org/10.1504/IJEM.2009.031564
  61. James, M. L., Wotring, C. E., and Forrest, E. J. 1995. "An exploratory study of the perceived benefits of electronic bulletin board use and their impact on other communication activities," Journal of Broadcasting & Electronic Media, (39:1), pp. 30-50. https://doi.org/10.1080/08838159509364287
  62. Johnson, G. J., Bruner II, G. C., and Kumar, A. 2006. "Interactivity and its facets revisited: Theory and empirical test," Journal of Advertising, (35:4), pp. 35-52.
  63. Johnson, T., Shapiro, R., and Tourangeau, R. 2011. "National survey of American attitudes on substance abuse XVI: Teens and parents," The National Center on Addiction and Substance Abuse.
  64. Jourard, S. M., and Lasakow, P. 1958. "Some factors in self-disclosure," The Journal of Abnormal and Social Psychology, (56:1), pp. 91. https://doi.org/10.1037/h0043357
  65. Jung, C. G. 2014. Psychological types. London: Routledge & Kegan Paul.
  66. Katz, E., Blumler, J. G., and Gurevitch, M. 1973. "Uses and gratifications research," The public opinion quarterly, (37:4), pp. 509-523. https://doi.org/10.1086/268109
  67. Korgaonkar, P.K., and Wolin, L. D. 1999. "A multivariate analysis of web usage. Journal of advertising research," 39, pp. 53-68.
  68. LaRose, R., and Eastin, M. S. 2004. "A social cognitive theory of Internet uses and gratifications: Toward a new model of media attendance," Journal of Broadcasting & Electronic Media, (48:3), pp. 358-377. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4803_2
  69. LeFevre, J. 1988. "Flow and the quality of experience during work and leisure," in Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness.
  70. Lenhart, A. 2006. Bloggers: A portrait of the internet's new storytellers. Pew Internet and American Life Project.
  71. Lutz, R. J., and Guiry, M. 1994. "Intense consumption experiences: Peaks, performances, and flows," Winter Marketing Educators' Conference, St. Petersburg, FL, February.
  72. Maddi, S. R. 1989. Personality theories: A comparative analysis. Dorsey Press.
  73. McKay, S. 1980. "Principles of Language Learning and Teaching," TESOL Quarterly, (14:2), pp. 240-242 https://doi.org/10.2307/3586319
  74. Mischel, W. 1976. Introduction to personalit, New York: Holt, Rinehart & Winston.
  75. Morgan, R. M., and Hunt, S. D. 1994. "The commitment-trust theory of relationship marketing," The journal of marketing, pp. 20-38.
  76. Nunnally J. C. 1978. Psychometric theory, New york: McGraw-Hill.
  77. Thornton, S. C., Henneberg, S. C., and Naude, P. 2014. "Conceptualizing and validating organizational networking as a second-order formative construct," Industrial Marketing Management, (43:6) pp.951-966. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2014.05.001
  78. Palmgreen, P., Wenner, L. A., and Rosengren, K. E. 1985. Uses and gratifications research: The past ten years.
  79. Park, Seung-Bae, and Namho Chung. 2011. "Mediating roles of self-presentation desire in online game community commitment and trust behavior of Massive Multiplayer Online Role-Playing Games." Computers in Human Behavior (27:6) pp. 2372-2379. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.07.016
  80. Rogers, E. M. 1986. Communication technology. (vol.1), Simon & Schuster.
  81. Savolainen, R. 1995. "Everyday life information seeking: Approaching information seeking in the context of way of life," Library & information science research, (17:3), pp. 259-294. https://doi.org/10.1016/0740-8188(95)90048-9
  82. Stafford, T. F., and Gonier, D. 2004. "What Americans like about being online," Communications of the ACM, (47:11), pp. 107-112. https://doi.org/10.1145/1029496.1029502
  83. Sung, J. H. 2012. "A study on the effect of motive for using mobile SNS on the flow for using mobile SNS," Unpublished master's thesis, Younsei University, Wonju.
  84. Wilson, T. D. 1999. "Modelsin information behaviour research," Journal of documentation, (55:3), pp. 249-270. https://doi.org/10.1108/EUM0000000007145