Abstract
Purpose: This study is aimed to identify the ethical issues and needs for ethical education of nurses in long-term care hospitals. Methods: Data were collected in 2015. Participants were 142 nurses working in nine long-term care hospitals. The Ethical Issues in Clinical Practice Tool was used. Data analysis was performed using SPSS WIN 24.0. Results: The degree of experienced ethical issues was 1.23 out of 3, and 'Providing care with a possible risk to your health' was an ethical problem most frequently experienced in nurses. In addition, the ethical problem that the nurse most disturb was identified by 'Determining when death occurs'. The degree of needs for ethical education was 3.11 out of 4, and the highest ethical topic was 'Legal/ethical issues in the use of restraints'. Ethical issues and needs for ethical education were not statistically significant differences according to the characteristic of participants. Conclusion: In this study, we identified the ethical problems and necessity of ethics education experienced by nurses working in long-term care hospitals. The results of this study can be used as basic data for the development of customized ethical education contents for nurses in long-term care hospitals.
본 연구는 요양병원에서 근무하는 간호사들의 윤리적 이슈와 윤리교육에 대한 요구를 파악하기 위하여 실시되었다. 연구대상자는 J도 소재 9개 요양병원에서 1년 이상 근무하고 있는 간호사로 자료수집기간은 2015년 11월 9일부터 11월 30일까지였고, 170명이 설문에 응답하였으며 이 중 총 142부가 최종분석에 사용되었다. 자료는 SPSS WIN 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과 요양병원 간호사가 경험하는 윤리적 이슈의 점수는 3점 만점의 1.23점이었으며, 가장 자주 경험하는 윤리적 이슈는 '간호사의 건강을 위협할 수 있는 상황에서의 환자 간호'로 나타났다. 그리고 가장 혼란스러운 윤리적 이슈는 '임종시기에 대한 결정'으로 파악되었다. 윤리 교육의 필요성 인식은 4점 만점에 3.11점으로 나타났으며, 가장 높은 윤리 교육의 필요성에 대한 주제는 '억제대 사용 시의 법적 윤리적 문제'로 나타났다. 또한 대상자의 다양한 특성에 따른 윤리적 이슈 경험 및 윤리교육 필요성 인식에 차이는 없는 것으로 확인되었다. 본 연구로 요양병원에 근무하는 간호사들이 경험하는 윤리적 이슈 및 윤리 교육 필요성을 확인하였으며, 이 연구 결과는 요양병원 간호사들을 위한 실제적이며 임상 현장의 맞춤식 윤리교육 컨텐츠를 개발하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.