DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediating Effects of Ego-Resilience on the Relationship between Elementary School Student's Smartphone Dependence and Attention

초등학생의 스마트폰 의존과 주의집중력의 관계에서 자아탄력성의 매개효과

  • 조은숙 (가야대학교 행정대학원) ;
  • 황인옥 (가야대학교 사회복지학과)
  • Received : 2018.05.03
  • Accepted : 2018.06.19
  • Published : 2018.06.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate whether ego-resilience has mediating effects on the relationships between elementary school student's smartphone dependence and attention. This study was conducted on 326 5th grade elementary school students in Gimhae city, and SPSS 24.0 program was used for data analysis. The result of this study was as follows. First, elementary school students' smartphone dependence showed a significant negative correlation with ego-resilience. Second, the elementary school students' smartphone dependence showed a significant negative correlation with attention. Third, as a result of analyzing the mediating effect of ego-resilience on the elementary school students' relationship with their smartphone dependence and attention, the ego-resilience has a partial mediating effect. Based on these results, suggestions were as follows: education for good use of smartphone, establishment and dissemination of family model related to smartphone use, and practical efforts and training to improve ego-resilience.

본 연구는 초등학생의 스마트폰 의존과 주의집중력의 관계에서 자아탄력성이 매개효과를 가지는지 확인하기 위하여 수행하였다. 이를 위해 본 연구는 경상남도 김해시에 소재하는 초등학교 5학년 학생 326명을 대상으로 하였으며, 자료분석은 SPSS 24.0을 이용하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 스마트폰 의존은 자아탄력성과 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학생의 스마트폰 의존은 주의집중력과 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 초등학생의 스마트폰 의존과 주의집중력의 관계에서 자아탄력성이 매개효과가 있는지를 분석한 결과, 자아탄력성은 부분 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 이를 토대로 스마트폰 사용의 선용(善用) 교육, 스마트폰 활용과 관련한 가족모델의 정립과 보급, 자아탄력성 향상을 위한 실천적 노력과 훈련 병행 등의 제언을 하였다.

Keywords

References

  1. 미래창조과학부, 정책브리핑-스마트폰 인터넷 바른 사용지원 종합계획 수립, 2016.
  2. 관계부처 합동, 2017년도 스마트폰․인터넷 바른사용 지원 추진계획, 2017.
  3. 한국정보화진흥원, 2016년 인터넷(스마트폰) 과의존 실태조사, 2017.
  4. http://www.hani.co.kr/arti/economy/it/802169.html, 2018.1.5.
  5. J. Bremer, Update on the Internet Usage Survey, Paper presented at the 105th Annual Convention of the American Psychological Association, Chicago, Illinois, 1997.
  6. 이충효, 초․중․고등학생들의 스마트폰 중독에 영향을 미치는 요인에 대한 메타분석, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2015.
  7. 김상하, 초등학교 고학년이 지각하는 가족건강성과 스마트폰중독 간의 관계: 대인관계만족의 매개효과, 경성대학교, 석사학위논문, 2017.
  8. 오선화, 하은혜, "아동의 실행기능 및 ADHD 증상이 스마트폰 중독에 미치는 영향," 한국놀이치료학회지, 제17권, 제1호, pp.17-35, 2014.
  9. J. D. Elhai, J. C. Levine, R. D. Dvorak, and B. J. Hall, "Fear of Missing Out, Need for Touch, Anxiety and Depression are Related to Problematic Smartphone Use," Computers in Human Behavior, Vol.63, pp.509-516, 2016. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.079
  10. 한선희, 이승희, "중학생의 휴대폰중독과 정서․행동문제 및 관련변인과의 관계에 대한 조사연구," 특수아동교육연구, 제12권, 제3호, pp.139-157, 2010.
  11. 최진오, "초등학생 스마트폰 중독 실태가 ADHD 증상에 미치는 영향 분석," 한국위기관리논집, 제10권, 제5호, pp.159-178, 2014.
  12. J. Y. Yen, C. H. Ko, C. F. Yen, H. Y. Wu, and M. J. Yang, "The Comorbid Psychiatric Symptoms of Internet Addiction: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder(ADHD), Depression, Social Phobia, and Hostility," Journal of Adolescent Health, Vol.41, No.1, pp.93-98, 2007. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.02.002
  13. J. Y. Yen, C. F. Yen, C. S. Chen, T. C. Tang, and C. H. Ko, "The Association between Adult ADHD Symptoms and Internet Addiction among College Students: the Gender Difference," Cyberpsychology & Behavior, Vol.12, No.2, pp.187-191, 2009. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0113
  14. 천희영, "아동의 성별 휴대전화 의존도와 사용목적별 사용 수준, 개인적 및 대인관계 발달간의 관계 분석," 한국가정관리학회지, 제31권, 제6호, pp.83-96, 2013. https://doi.org/10.7466/JKHMA.2013.31.6.83
  15. 정경아, 김봉환, "청소년의 스마트폰 중독수준에 따른 자아탄력성과 부모양육태도 불일치의 차이," 디지털융복합연구, 제13권, 제2호, pp.299-308, 2015. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.2.299
  16. 선혁규, 백종수, "스포츠 활동 참여가 스마트폰 중독에 따른 중학생의 우울, 공격성 및 자아탄력성에 미치는 영향," 한국체육교육학회지, 제20권, 제1호, pp.107-123, 2015.
  17. J. Block, "Issues for DSM-V: Internet Addition," American Journal of Psychiatry, Vol.165, No.3, pp.306-307, 2008. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2007.07101556
  18. 한국청소년정책연구원, 청소년 문제행동 저연령화 실태 및 정책 과제 연구, 2013.
  19. 신성만, 라영안, 박명준, 송용수, 윤지혜, 김정진, 청소년 인터넷․스마트폰 과의존 상담․치유 프로그램 평가 및 성과지표 개발, 한동대학교 산학협력단, 여성가족부, 2017.
  20. 신성만, 고영삼, '인터넷 중독'의 대체용어로서 '인터넷 과의존'의 개념 연구, 한국정보화진흥원, 2017.
  21. 서창민, 이종훈, 최태영, 김지현, 신임희, 우정민, "스마트폰 중독 정도와 한국형 청소년 자기행동 평가척도와의 상관성에 대한 연구," 생물치료정신의학, 제18권, 제2호, pp.223-230, 2012.
  22. 황경혜, 유양숙, 조옥희, "대학생의 스마트폰 중독사용 정도에 따른 상지통증, 불안, 우울 및 대인관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.365-375, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.365
  23. 김병년, "청소년의 스마트폰 중독이 사회성 발달에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.208-217, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.208
  24. 박남수, 오하영, "청소년의 스트레스와 스마트폰 이용이 학업에 미치는 영향과 부모 중재 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제9호, pp.590-599, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.09.590
  25. 오세은, 주의집중향상전략 프로그램이 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력 및 학습태도에 미치는 영향, 서울교육대학교, 석사학위논문, 2011.
  26. E. J. S. Sonuga-Barke, K. Houlberg, and M. Hall, "When is 'Impulsiveness' not Impulsive? the Case of Hyperactive Children's Cognitive Style," Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol.35, No.7, pp.1247-1300, 1994. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01232.x
  27. 신의진, 디지털 세상이 아이를 아프게 한다, 북클라우드. 2013.
  28. http://edition.cnn.com/2011/HEALTH/06/23/tech.popcorn.brain.ep/index.html, 2018.3.1.
  29. J. H. Block and J. Block, "The Role of Ego-control and Ego-resiliency in the Organization of Behavior," The Minnesota Symposia on Child Psychology, Vol.13, pp.39-101, 1980.
  30. J. Block and A. M. Kremen, "IQ and Ego-resiliency: Conceptual and Empirical Connections and Separateness," Journal of Personality & Social Psychology, Vol.70, No.2, pp.349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  31. 최정원, 이영호, 학습치료 프로그램 주의 집중력 향상전략, 학지사, 2006.
  32. 김혜진, 중학생의 생활 스트레스, 자아탄력성 및 삶에 대한 태도 간의 관계, 삼육대학교, 석사학위논문, 2015.
  33. R. M. Baron and D. A. Kenny, "The Moderator-mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  34. 이일현, EasyFlow 회귀분석, 한나래 아카데미, 2014.
  35. 허균, "고차잠재성장모형을 적용한 휴대폰 의존도 변화와 자기조절능력 및 주의집중의 구조관계 연구," 교육정보미디어연구, 제19권, 제4호, pp.861-879, 2013.
  36. http://m.health.chosun.com/svc/news_view.html?contid=2017050203122, 2018.1.10.
  37. 이창희, 수학 교육용 앱 활용이 초등학생의 수학적 문제 해결력에 미치는 영향, 경인교육대학교, 석사학위논문, 2013.
  38. 최수희, 스마트폰 애플리케이션 활용 초등영어 학습부진아의 어휘학습, 서울교육대학교, 석사학위논문, 2014.
  39. 박정현, 스마트폰 앱을 활용한 초등학생 대상의 프레젠테이션 교육 프로그램 개발, 서울교육대학교, 석사학위논문, 2016.
  40. 전은주, "스마트 교육 시대의 화법 교육," 국어교육학연구, 제49권, 제2호, pp.5-34, 2014.