DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediation Effect of Ego-resilience and the Moderated Mediation Effect of Social Support in the Relationship between Art Therapists' Job Stress and Burnout

미술치료사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 자아탄력성의 매개효과와 사회적 지지의 조절된 매개효과

  • 김희정 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공) ;
  • 박민정 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공) ;
  • 변혜진 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공) ;
  • 신은자 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공) ;
  • 정여주 (차의과학대학교 미술치료대학원)
  • Received : 2018.05.03
  • Accepted : 2018.06.11
  • Published : 2018.06.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the structural relationship among job stress, ego-resilience, social support, and burnout of art therapists. This study verified the relationship and the effect by setting a research model with job stress as independent variable, ego-resilience as mediator variable, social support as control variable, and burnout as dependent variable based on the previous studies. In order to do this study, 300 questionnaires were distributed to art therapists and the 233 questionnaires were used finally for empirical analysis. The results of this study are as follows. First, only career showed significant correlation among personal environmental factors (education, career, treatment time, income per hour, number of supervision). Second, the relationship between job stress and burnout was partially mediated by ego-resilience. Third, social support showed a regulation effect on the relationship between ego-resilience and burnout. Thus, ego-resilience showed a mediation effect in the path that job stress affects burnout, and this mediation effect varies with the level of social support. So the moderated mediation effect was confirmed.

본 연구는 미술치료사의 직무스트레스, 자아탄력성, 사회적 지지, 소진의 구조적 관계에 대해 알아보고자 하였다. 선행연구를 바탕으로 직무스트레스를 독립변인, 자아탄력성을 매개변인, 사회적 지지를 조절변인, 소진을 종속변인으로 하여 연구모형을 설정하고 그 관계와 효과를 검증하였다. 이를 위해 미술치료사를 대상으로 300부의 설문지를 배포하여 최종 233부를 실증분석에 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인 환경적 요인(학력, 경력, 치료시간, 시간 당 소득, 슈퍼비전 횟수) 중 경력만이 유의한 상관을 보였다. 둘째, 직무스트레스와 소진간의 관계는 자아탄력성에 의해 부분 매개되는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 지지는 자아탄력성과 소진의 관계에서 조절효과를 나타냈다. 따라서 직무스트레스가 소진에 영향을 미치는 경로에서 자아탄력성이 이를 매개하며, 이러한 매개효과가 사회적 지지의 수준에 따라서 달라지는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 확인되었다.

Keywords

References

  1. 장세진, "한국인 직무스트레스 측정도구의 개발 및 표준화," 대한직업환경의학회지, 제17권, 제4호, pp.297-317, 2005.
  2. J. E. Barnett, E. K. Baker, N. S. Elman, and G. R. Schoener, "In pursuit of wellness: The self-care imperative," Professional Psycho logy: Research and Practice, Vol.38, No.6, pp.603-612, 2007. https://doi.org/10.1037/0735-7028.38.6.603
  3. http://www.pqi.or.kr/imf/qul/infQulist.do
  4. 이성희, 최외선, 김영숙, "한국미술치료사의 현황과 전망," 미술치료연구, 제124권, 제1호, pp.43-69, 2017.
  5. 정여주, 미술치료의 이해(2판), 학지사, 2014.
  6. M. Mcmurray and S. M. Ofrah, "Transference In Art Therapy: A New Outlook," The Arts in Psychotherapy, Vol.25, No.1, pp.31-36, 1998. https://doi.org/10.1016/S0197-4556(97)00076-2
  7. 이소은, 미술치료사의 직무스트레스와 직무만족에 관한 연구, 명지대학교 예술치료학과, 석사학위논문, 2007.
  8. 최진아, 김정애, "미술치료 전공자의 직업의식과 직무만족도 조사 연구," 미술치료연구, 제22권, 제5호, pp.1269-1288, 2015.
  9. 장은경, "서울 지역 사회복지관련 기관에서의 미술치료 현황과 과제," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제8호, pp.350-359, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.8.350
  10. J. H. Gam, G. S. Kim, and Y. S. Jeon, "Influences of art therapist; Self-efficacy and stress coping strategies on burnout," The Arts in Psychotherapy, Vol.47, pp.1-8, 2016. https://doi.org/10.1016/j.aip.2015.09.005
  11. 김나영, 정현희, "미술치료사의 자아탄력성과 사회적 지지가 심리적소진에 미치는 영향," 미술치료연구, 제19권, 제4호, pp.879-899, 2012.
  12. 이아련, 미술치료사 정서지능이 심리적 소진에 미치는 영향에서 자기표현 매개효과, 명지대학교 사회교육대학원, 석학위사논문, 2016.
  13. 정현희, "미술치료사의 직무스트레스와 심리적 소진에서 자기격려의 조절효과," 임상미술심리연구, 제7권, 제1호, pp.1-17, 2017.
  14. 윤은주, 상담자의 소진(burnout)에 대한 체험분석, 숙명여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  15. H. Orkibi, "Highly artistic-social personalities buffer the effects of burnout on career commitment," The Arts in Psychotherapy, Vol.50, pp.75-83, 2016. https://doi.org/10.1016/j.aip.2016.06.006
  16. W. B. Schaufeli and A. B. Bakker, "Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi sample study," Journal of organizational Behavior, Vol.25, No.3, pp.293-315, 2004. https://doi.org/10.1002/job.248
  17. G. M. Sweeny, K. A. Nicholls, and P. Kline, "Factors contributing to work-related stress in occupational therapists ; results from a pilot study," The British Journal of Occupational Therapy, Vol.54, No.8, pp.284-288, 1991. https://doi.org/10.1177/030802269105400803
  18. 최명선, 김봉환, "실천가로서 미술치료사의 전문성과 교육적 접근," 예술심리치료연구, 제10권, 제4호, pp.169-192, 2014.
  19. H. J. Freudenberger, "Staff burn-out," Journal of Social Issues, Vol.30, No.1, pp.159-165, 1974. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
  20. C. Maslach and S. E. Jackson, The Maslach Burnout Inventory, Palo Alto, California, U.S.A: Consulting Psychologists Press, pp.1-218, 1981.
  21. 장미화, 유금란, "업무환경 위험요소가 상담과 소진에 미치는 영향," 한국심리학회지, 제32권, 제3호, pp.755-775, 2013.
  22. A. M. Pines and G. Keinan, "Stress and Burnout; The significant difference," Persona lity and Individual Differences, Vol.39, No.3, pp.625-635, 2005. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.02.009
  23. K. Reivich and A. Shatte, The Resilience Factors, 우문식.윤상운 옮김, 절대회복력, 경기 : 물푸레, 2011.
  24. 유안진, 이점숙, 김정민, "신체상, 부모와 또래애착, 탄력성이 청소년의 생활만족에 미치는 영향," 한국가정관리학회지, 제23권, 제5호, pp.123-132, 2005.
  25. 윤현희, 부모보고형의 자아탄력성 척도의 개발, 부산대학교 심리학과, 석사학위논문, 1998.
  26. 정혜욱, 이옥형, "초임 유아교사와 경력 유아교사의 직무스트레스, 자아탄력성 및 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향," 유아교육연구, 제31권, 제3호, pp.31-54, 2011.
  27. 이민정, 초등교사의 스트레스 대처방식과 심리적 소진의 관계: 자아탄력성의 매개효과, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
  28. 박성호, 상담의 직무환경에서의 위험요소와 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는 영향, 이화여자대학교 심리학과, 석사학위논문, 2001.
  29. 이정희, 조성연, "보육교사의 소진에 대한 자아탄력성과 시설장, 동료교사와 가족의 사회적지지," 아동학회지, 제32권, 제1호, pp.157-172, 2011. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.1.157
  30. 장경은, 김혜원, 최유리, "유아교사가 지각하는 사회적 지지, 직무스트레스, 교사효능감이 소진 증후군에미치는 조절된 매개모델," 한국아동학회지, 제38권, 제4호, pp.19-31, 2017.
  31. S. Cohen and H. M. Hoberman, "Positive Events and Social Supports as Buffers of Life Change Stress," Journal of Applied Social Psychology, Vol.13, No.2, pp.99-125, 1983. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  32. 권재환, 박희현, "아동상담자의 자존감 및 사회적 지지가 직무스트레스에 미치는 영향," 한국놀이치료학회지, 제13권, 제3호, pp.39-53, 2010.
  33. 김인경, "음악치료사의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진의 관계," 한국음악치료학회지, 제14권, 제1호, pp.41-61, 2012.
  34. 이재영, "유아교육기관 교사의 회복탄력성과 조직몰입:사회적 지지를 매개변인으로," 한국가정관리학회지, 제30권, 제3호, pp.59-67, 2012. https://doi.org/10.7466/JKHMA.2012.30.3.059
  35. 김희영, 정봉교, "노인의 스트레스와 우울의 관계에서 사회적 지지의 조절효과와 회복탄력성의 조절된 매개효과," 정서.행동장애연구, 제32권, 제4호, pp.183-204, 2016.
  36. 박미경, "응급실 간호사의 강인성, 사회적 지지 및 소진간의 관계," 한국융합학회지, 제8권, 제10회, pp.397-405, 2017.
  37. A. F. Hayes, "PROCESS: A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling," An Open Access and Academic Publisher, Retrieved from http://www.afhayes. com/public/process2012.pdf
  38. A. F. Hayes, Introduction to mediation, moderation and conditional process analysis (2nd ed), Guilford press: New York. 2018.
  39. R. M. Baron and D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of Personality & Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  40. 이자영 외, "상담경력과 상담자소진과의 관계: 한국과 미국상담자 비교연구," 한국심리학회지, 제20권, 제1호, pp.23-42, 2008.
  41. R. M. Baron and D. A. Kenny, "The moderatormediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of Personality & Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  42. 강아림, "음악치료사의 직무스트레스가 소진에 미치는 영향", 한국음악치료학회지, 제13권, 제1호, pp.45-65, 2011.
  43. 이영만, "초등학교 여교사의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진의 관계," 초등교육연구, 제25권, 제1호, pp.191-214, 2012.
  44. 김승재, 엄기매, 서호찬, "물리치료사의 자아탄력성, 심리적 소진, 직무스트레스, 사회적 지지의 관계," 대한건강과학학회지, 제12권, 제1호, pp.17-33, 2015.
  45. 구효진, 오인지, 임화성, "유아특수교사의 심리적 소진과 회복탄력성에 관한 연구," 유아특수교육연구, 제17권, 제1호, pp.205-231, 2017.
  46. 김남숙, 남희은, 진혜민, "사회복지종사자들의 소진위험성과 소진의 관계에서 소진탄력성의 매개효과," 비판사회정책, 제11권, 제45호, pp.98-124, 2014.
  47. S. Cohen and T. A. Wills, "Stress, social support, and the buffering hypothesis," Psychological Bulletin, Vol.98, No.2, pp.310-357, 1985. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.310
  48. 김현미, 최인화, 권현용, "청소년 상담자의 직무환경, 자아탄력성, 상담자활동자기효능감이 상담자소진에 미치는 영향," 인문학논총, 제15권, 제2호, pp.1-30, 2010.
  49. 정지언, 박영희, "보육교사의 직무소진에 대한 직무스트레스, 자아탄력성과 정서적 지지의 구조적 관계," 사고개발, 제12권, 제1호, pp.11-132, 2016.
  50. S. Howard and B. Johnson, "Resilient Teachers: Resisting Stress and Burnout," Social Psychology of Education, Vol.7, pp.399-420, 2004. https://doi.org/10.1007/s11218-004-0975-0
  51. 여선영, 아동상담자의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진(Burn Out)과의 관계, 숙명여자대학교 아동심리치료학과, 석사학위논문, 2006.
  52. 김영숙 외, "중등교사의 성격, 교사갈등, 자아탄력성 및 심리적 소진의 구조적 관계," 한국심리학회지 건강, 제21권, 제2호, pp.373-394, 2016.
  53. 박희현, 오숙경, "청소년상담자의 자아탄력성과 자기효능감이 소진에 미치는 영향," 한국놀이치료학회지, 제16권, 제2호, pp.153-169, 2013.
  54. E. Demerouti, A. B. Bakker, F. Nachreiner, and W. B. Schaufeli, "The Job Demands - Resource Model of Burnout," Journal of Applied Psychology, Vol.86, No.3, pp.499-512, 2001. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499
  55. T. F. Meijman and G. Mulder, Psychological aspects of workload, In P. J. D. Drenth, H. Thierry, & C. J. de Wolff (Eds.), Handbook of work and organizational psychology (2nd ed.). Handbook of work and organizational: Work psychology (pp.5-33), Hove, England: Psychology Press/Erlbaum (UK) Taylor & Francis, 1998.
  56. A. S. Mark, Empathy Fatigue: healing the mind, body and sprit of professional counselors, 이달엽 옮김, 감정이입 피로 증후군, 학지사, 2010.
  57. 최희아, 심리치료사의 소진과 자기 돌봄 체험에 관한 현상학적 연구, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2017.
  58. 홍혜정, 미술치료사의 미술작업을 통한 자기돌봄 체험연구, 서울여자대학교 특수치료전문대학원, 박사학위논문, 2015.
  59. C. Brown, "The importance of making art for the creative arts therapists: An artistic inquiry," The Arts in Psychotherapy, Vol.35, pp.201-208, 2008. https://doi.org/10.1016/j.aip.2008.04.002
  60. Y. A. Iliya, "The purpose and importance of personal creativity for creative arts therapists: A brief literature review," Journal of Applied Arts & Health, Vol.5, No.1, pp.109-115, 2014. https://doi.org/10.1386/jaah.5.1.109_1
  61. 윤아랑, 조하나, "청소년 상담자의 업무환경 및 개인내적 요인과 심리적 소진의 관계," 사회과학연구, 제52권, 제2호, pp.193-224, 2013.
  62. J. Jue, "The extent of engagement in art making and exhibition by art therapy practitioners and student," The Art in Psychotherapy, Vol.55, pp.32-39, 2017. https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.04.004
  63. 김은진, 소진을 보고하는 미술치료사의 미술관 체험연구, 서울여자대학교 특수치료전문대학원, 박사학위논문, 2015.
  64. H. Orkibi, "Students' artistic experience before and during graduate training," The Arts in Psychotherapy, Vol.39, pp.428-435, 2012. https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.06.007