DOI QR코드

DOI QR Code

Personal Media as Cultural Intermediaries, YouTube Channel

디지털 문화매개자로서 1인 미디어, 유튜브 채널 <영국남자>

  • 김정현 (서울과학종합대학원대학교) ;
  • 김보영 (서울과학종합대학원대학교)
  • Received : 2018.04.18
  • Accepted : 2018.05.29
  • Published : 2018.06.28

Abstract

This study is to ascertain the meaning of personal media as cultural intermediaries in the cultural diffusion, acceptance, and intermediation for the production and consumption of cultural contents. We examined the case of personal media, , which is one of popular YouTube channel in Korea and analyzed fifty most viewed videos in last two years based on four perspectives of digital cultural intermediaries: forms, expression methods, linguistic features, and evaluations. As expected, results demonstrate that shows characteristics of digital intermediary: diverse subjects without fixed rules, a variety of multimedia effects, colloquial style including neologism and multilingual, and users' high preferences caused by creator's sincerity. Our findings and limitations can serve directions of further empirical researches.

문화콘텐츠 생산과 소비 환경의 변화에 따라 문화의 전파와 수용, 그리고 매개의 측면에서 1인 미디어가 가지는 디지털 문화매개자의 의미를 확인하고자, 본 연구는 국내에서 인기 있는 유튜브 채널 <영국남자(Korean Englishman)>를 디지털 문화매개자의 특성 요인('문화매개 형식', '문화매개 전달방식', '문화매개 언어특징', 문화매개 평가기준')을 기준으로 분석하였다. 최근 2년 동안의 누적 조회수 기준으로 해당 채널의 상위 50개 동영상의 소개글, 내용, 콘텐츠 이용자들의 댓글을 분석한 결과, 자유로운 주제와 적절한 표현방식(문화매개 형식), 다양한 효과를 적용한 멀티미디어 형태의 전달(문화매개 전달방식), 일상적 언어와 인터넷 용어 및 다국어 이용(문화매개 언어특징), 진정성 있는 콘텐츠 및 콘텐츠 이용자와의 상호작용을 통한 인기 및 선호 증대(문화매개 평가기준)를 통해서 디지털 문화매개자로서의 1인 미디어 역할을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. http://www.newsen.com/news_view.php?uid=201803090905382410
  2. http://entertain.naver.com/read?oid=001&aid=0009841662
  3. http://entertain.naver.com/read?oid=144&aid=0000519933
  4. http://osen.mt.co.kr/article/G1110815620
  5. 정재선, "한류 수용에 미치는 요인에 관한 연구," 한국언론학보, 제58권, 제4호, pp.402-427, 2014.
  6. 방송통신진흥본부 미디어산업진흥부, 1인 미디어, 방송의 롱테일화 이끌며 영향력 확대, 한국방송통신전파진흥원, 2014.
  7. 송정은, 장원호, "유튜브(YouTube) 이용자들의 참여에 따른 한류의 확산," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.155-169, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.155
  8. J. V. Dijck, "Users like you? Theorizing agency in user-generated content," Media, Culture & Society, Vol.31, No.1, pp.41-58, 2009. https://doi.org/10.1177/0163443708098245
  9. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201803040944031
  10. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=105&oid=138&aid=0002058972
  11. P. Bourdieu, Distinction. A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
  12. 이상길, "문화매개자 개념의 비판적 재검토," 한국언론정보학보, 제52호, pp.154-176, 2010.
  13. D. Hesmondhalgh, "Bourdieu, the media and cultural production," Media, Culture & Society, Vol.28, No.2, pp.211-231, 2006. https://doi.org/10.1177/0163443706061682
  14. 권오헌, "경계 밖의 문학으로서 추리소설과 '전설적' 블로거의 탄생," 문화와 사회, 제17권, pp.119-164, 2014.
  15. 김은미, 권경은, "공연예술계 온라인 문화매개자의 등장과 변화," 언론정보연구, 제49권, 제2호, pp.74-114, 2012.
  16. 김지현, 이상길, "문화매개자로서 아마추어 영화비평 블로거 연구," 미디어, 젠더 & 문화, 제21호, pp.5-40, 2012.
  17. 민지은, 지영호, "문화매개자 médiateur culturel의 개념과 양성에 관한 연구," 예술경영연구, 제37권, pp.185-210, 2016.
  18. 지영호, 민지은, "문화예술 향유권 확대를 위한 '문화매개' 및 '문화매개자'에 관한 연구," 문화정책논총, 제29권, 제1호, pp.28-49, 2015.
  19. J. S. Maguire and J. Matthews, "Are we all cultural intermediaries now? An introduction to cultural intermediaries in context," European Journal of Cultural Studies, Vol.15, No.5, pp.551-562, 2012. https://doi.org/10.1177/1367549412445762
  20. 민지은, "문화콘텐츠 소비촉진을 위한 커뮤니케이션에 관한 연구," 예술경영연구, 제36권, pp.111-136, 2015.
  21. 오동일, "소셜 크리에이터 산업의 활성화 요인연구," 애니메이션연구, 제12권, 제1호, pp.53-68, 2016.
  22. L. I. Labrecque, J. V. D. Esche, C. Mathwick, T. P. Novak, and C. F. Hofacker, "Consumer Power: Evolution in the Digital Age," Journal of Interactive Marketing, Vol.27, No.4, pp.257-269, 2013. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2013.09.002
  23. M. L. Khan, "Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube?," Computers in Human Behavior, Vol.66, pp.236-247, 2017. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.024
  24. DMC, 1인미디어 산업의 현황 및 전망, DMC Media, 2016.
  25. 박지혜, 국내 1인 미디어시장 현황 및 발전 가능성, 산업연구원, 2017.
  26. W. W. Xu, J. Y. Park, J. Y. Kim, and H. W. Park, "Networked Cultural Diffusion and Creation on YouTube: An Analysis of YouTube Memes," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.60, No.1, pp.104-122, 2016. https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1127241
  27. https://www.youtube.com/yt/about/press/
  28. R. Lobato, "The cultural logic of digital intermediaries: YouTube multichannel networks," Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol.22, No.4, pp.348-360, 2016. https://doi.org/10.1177/1354856516641628
  29. 노광우, "Youtube and K Pop fan's Tribute Activity," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제6호, pp.24-32, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.024
  30. https://socialblade.com/youtube/top/country/kr/mostsubscribed
  31. https://www.youtube.com/user/davetehdave
  32. https://www.youtube.com/user/koreanenglishman
  33. N. Couldry, "Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling," New Media & Society, Vol.10, No.3, pp.373-391, 2008. https://doi.org/10.1177/1461444808089414