DOI QR코드

DOI QR Code

Analysing Potential Improvement of Public Transit Services in OD Level Using Time-Distance Accessibility and Smartcard Traffic Volume

시간거리 접근성과 교통카드 기반 통행량을 이용한 OD별 잠재적 대중교통 서비스 개선량 분석

  • 양현재 (서울시립대학교 공간정보공학과) ;
  • 남현우 (서울시립대학교 공간정보공학과) ;
  • 전철민 (서울시립대학교 공간정보공학과)
  • Received : 2018.05.09
  • Accepted : 2018.06.20
  • Published : 2018.06.30

Abstract

Public transit services are generally analyzed based on the correlation of demand and supply. The computation of supply uses accessibility while demand uses travel demands estimation based on residential population. However, the traditional demand estimation has a limitation in analysing in micro-scale compared to the smartcard data traffic. This study analyzed potential improvement of public transit services using smartcard traffic data. The supply of transportation was defined using time distance accessibility. Also, time loss was calculated in those origin destination(OD) pairs where time distance accessibilities are relatively low. The proposed method was applied at Seoul. The results showed that the areas where OD pairs need improvement include Seodaemun-gu, Guro-gu and Nowon-gu.

대중교통 서비스 개선 분석은 형평성의 관점에서 공급과 수요의 상관관계로 분석되고 있다. 공급은 접근성을 이용하여 계산하고 있으며, 수요는 거주인구를 기반으로 추정한 통행수요가 이용되고 있다. 그러나 추정에 의한 수요는 교통카드 기반 통행량에 비하여 정확성과 미시적인 공간 단위의 개선지역을 도출하기 어려운 한계가 있다. 이에 본 연구는 교통카드 데이터 기반의 통행량을 이용하여 대중교통의 잠재적인 서비스 개선량을 산출하였다. 대중교통의 공급은 시간거리 접근성으로 계산하였고, 이를 통해 상대적으로 접근성이 떨어지는 출 도착지 쌍(OD)을 이용하는 승객이 손해 보는 시간비용을 계산하였다. 서울시를 대상으로 본 연구에서 제안한 방법론을 적용하여 모든 OD의 시간비용을 계산하였으며, 분석 결과 서대문구, 구로구, 노원구 등지에서 개선이 가능한 것을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Baek, J.H. 2016. Bus Demand Prediction With Smart Card Data - A Deep Learning Approach. Ph.D. Thesis, Chung-Ang University(백정한. 2016. 스마트 카드 데이터를 통한버스 수요 예측에 관한 연구 - 딥러닝을 활용하여. 중앙대학교 대학원 박사학위논문).
  2. Bok, J.J and Y.S. Kwon. 2016. Comparable Measures of Accessibility to Public Transport Using the General Transit Feed Specification. Sustainability 8(3):224. https://doi.org/10.3390/su8030224
  3. Cascetta, E., A, Carteni and M, Montanion. 2013. A new measure of accessibility based on perceived opportunities. Procedia-Social and Behavioral Sciences 87:117-132. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.598
  4. Choi, S.U. 2016. Micro-scale Public Transport Accessibility by Stations : Seoul KTX Stations Case Study. Master thesis, University of Seoul, Seoul, Korea(최승우. 2016. 정류장 단위의 미시적 대중교통 접근성 분석 : 서울시 KTX역 사례 연구. 서울시립대학교 대학원 석사학위논문).
  5. Currie, G. Quantifying spatial gaps in public transport supply based on social needs. Journal of Transport Geography 18(1):31-41. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2008.12.002
  6. Delling, D., T. Pajor and RF. Werneck. 2014. Round-Based Public Transit Routing. Transportation Science 49(3):591-604. https://doi.org/10.1287/trsc.2014.0534
  7. Farber, S., B. Ritter and L. Fu. 2016. Space-time mismatch between transit service and observed travel patterns in the Wasatch Front, Utah: A social equity perspective. Travel Behaviour and Society 4:40-48. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2016.01.001
  8. Farber, S and L. Fu. 2017. Dynamic public transit accessibility using travel time cubes: Comparing the effects of infrastructure (dis)investments over time. Computers, Environment and Urban System 62:30-40. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2016.10.005
  9. Han, D.H. 2016. The Analysis of Public Transport Accessibility and Equity in Seoul. Ph.D. Thesis, Konkuk University (한대호. 2016. 서울의 대중교통 접근성과 형평성 분석. 건국대학교 대학원 박사학위논문).
  10. Kim, D.H and D.J. Park. 2015. A study on Customer-Oriented Measure Methodology of Public Transport Accessibility Under Time and Space Constraints. The 73rd Conference of Korean Society of Transportation:545-550(김동호, 박동주. 시공간 제약하에서 이용자 기반의 대중교통 접근성 측정 방법론 연구. 제 73회 대한교통학회 학술대회지:545-550).
  11. Kujala, R., C. Weckstrom, M.N. Mladenovic and J. Saramaki. 2018. Travel times and transfers in public transport: Comprehensive accessibility analysis based on Pareto-optimal journeys. Computers, Environment and Urban Systems 67:47-54.
  12. Lee, W.D., Y.G. Na, S.H. Park, B.J. Lee and C.H. Joh. 2012. Transportation Equity Analysis Based on the Metropolitan Household Survey. Journal of the Korean Urban Geographical Society 15(1):75-88(이원도, 나유경, 박시현, 이백진, 조창현. 2012. 수도권 가구통행 조사를 바탕으로 한 교통 형평성 분석. 한국도시지리학회지 15(1):75-88).
  13. Lee, M.H., I.W. Jeon and C.M. Jun. 2017. Clustering Public Transit Stops using an Improved DBSCAN Algorithm. Journal of the Korean Society for Geospatial Information Science 25(4):97-106(이민혁, 전인우, 전철민. 2017. 개선된 DBSCAN 알고리즘을 이용한 대중교통 정류장 군집화 기법. 한국지형공간정보학회지 25(4):97-106). https://doi.org/10.7319/kogsis.2017.25.4.097
  14. Lei, T.L and R.L. Church. 2010. Mapping transit based access: integrating GIS, routes and schedules. International Journal of Geographical Information Science 24(2):283-304. https://doi.org/10.1080/13658810902835404
  15. Munizaga, M. A and C. Palma. 2012. Estimation of a disaggregate multimodal public transport Origin-Destination matrix from passive smartcard data from Santiago, Chile. Transportation Research Part C: Emerging Technologies 24:9-18. https://doi.org/10.1016/j.trc.2012.01.007
  16. Noh, H. S., T. W. Doh, W. K. Kim, C. S. Cho and S. I. Shin. 2005. Transit Mobility Measures on the Seoul Multimodal Network. Journal of Korean Society of Transportation 23(8):7-17(노현수, 도철웅, 김원근, 조종석, 신성일. 2005. 대중교통망 이동성지표 개발: 네트워크 분석을 중심으로. 대한교통학회지 23(8):7-17).
  17. Park, J. H., S. G. Kim, C. S. Cho and M. W. Heo. 2008. The study on error, missing data and imputation of the smart card data for the transit OD construction. Journal of Korean Society of Transportation 26(2):109-119(박준환, 김순관, 조종석, 허민욱. 2008. 대중교통 OD 구축을 위한 대중교통카드 데이터의 오류와 결측 분석 및 보정에 관한 연구. 대한교통학회지 26(2):109-119).
  18. Park, J.S and K.S. Lee. 2017. Development of Integrated Accessibility Measurement Algorithm for the Seoul Metropolitan Public Transportation System. Journal of the Korean Regional Science Association 33(1):29-41(박종수, 이금숙. 2017. 서울대도시권 대중교통체계의 통합 시간거리 접근성 산출 알고리즘 개발. 한국지역학회 33(1):29-41). https://doi.org/10.22669/KRSA.2017.33.1.029
  19. Sun, Y and H.F. Lin. 2015. GIS-Based Analysis of Public Transit Accessibility: Definition and Display. CICTP 2015:1213-1224.
  20. Woo, W.H. 2014. Origin-Destination Trip Matrices Estimation with Open Data. Ph.D. Thesis, Myongji University(우왕희. 2014. 공공데이터를 이용한 기종점 통행량추정방안 연구. 명지대학교 대학원 박사학위논문).
  21. Yun, J.G and M.J. Woo. 2015. Empirical Study on Spatial Justice through the Analysis of Transportation Accessibility of Seoul. Journal of Korea Planning Association 50(4):69-85 (윤종진, 우명제. 2015. 서울시 대중교통 접근성의 공간적 정의에 대한 실증연구. 국토계획 50(4):69-85). https://doi.org/10.17208/jkpa.2015.06.50.4.69