Abstract
Concrete mix design controls the various concrete properties such as workability and strength. Fresh concrete requires workability and the hardened concrete requires compressive strength. If using the concrete from different supplier concurrently, the concrete placed can show different properties unlike originally designed. However most of construction sites place the concrete from several companies. One of the predictable problems is whether the ultimate performance of concrete achieves the originally designed performance after placing the concrete from several companies. Therefore this research aims to keep the concrete quality in the above cases. This research has been done through literature review, questionnaire and the verification at the sample construction site. A literature review describes the general characteristics and quality control of concrete and a questionnaire describes the awareness and implementation of Korean Construction Specification(KCS). The production capacity and the delivery capacity of concrete suppliers is smaller than the daily quantity required on the sample site, therefore the placing of the concrete with different mixing ratio is inevitable and it can not keep the KCS. As a conclusion, this research proposed 5 alternatives and one of them has been adopted, i.e. to unify the concrete mix design of multiple concrete suppliers.
콘크리트의 특징은 그 품질을 확보함에 있어서 시멘트, 모래, 자갈, 물, 혼화재료 등 구성재료 개개의 품질 및 그 배합비 그리고 생산관리 및 시공관리, 양생 등에 의해 영향을 받는다는 점이다. 콘크리트 배합설계에 따라 시공연도와 강도가 변화하게 된다. 대부분의 건설현장은 동일구간에 여러 레미콘 회사의 제품을 동시에 타설하는 것이 일반적이나 표준시방서에는 혼합타설을 원칙적으로 금지하고 있으며 필요시 책임기술자의 확인을 받도록 규정되어 있다. 이 연구는 불가피한 혼합타설시 콘크리트 품질확보를 하기 위한 방안을 제시하고자 하였으며, 연구방법은 문헌검토, 설문조사를 통하여 혼합타설의 문제점을 파악하고 불가피함을 확인하였으며, 사례현장의 콘크리트 타설계획과 군산지역의 레미콘 회사의 현황을 통하여 혼합타설의 문제점을 파악하고 불가피함을 확인하였다. 혼합타설을 하지 않는 방법으로 5가지 안을 제시하여 그 중에서 지역별 표준배합설계를 작성하여 동일한 배합비로 11개 레미콘 회사로 하여금 생산하도록 하여 혼합타설의 위험성을 배제하였으며 그 과정의 문제점을 제시하였다. 향후 연구과제로는 본 연구를 통하여 검증되지 않은 방안인 레미콘 회사의 규모확장 및 통폐합, 혼합타설된 콘크리트의 품질 추적조사, 혼화제의 상응성테스트 그리고 콘크리트 강도의 조기판정기법의 개발 및 골재등의 재료 통일방안등을 연구하여 혼합타설시 피해를 최소화할 수있도록 해야 할 것이다.