해운 기업의 목표 레버리지와 레버리지 결정요인

Target Leverage and Determinants of Leverage in Shipping Companies

  • 여희정 (계명대학교 국제통상학전공)
  • 투고 : 2018.02.23
  • 심사 : 2018.04.14
  • 발행 : 2018.04.30

초록

본 연구는 해운 기업의 목표부채비율의 존재와 장부가치 레버리지와 시장가치 레버리지의 결정요인을 분석하였다. 이를 위해서 전 세계 해운 기업의 2009년부터 2016년까지의 자료를 이용하여 실증분석을 실시하였다. 시장에서 관찰이 불가능한 목표부채비율을 정태적 상충모형을 이용하여 추정하였다. 실증분석에서 해운 기업은 레버리지 종류와 기업의 크기에 따라 자본구조에 영향을 미치는 요인이 조금씩 차이가 나는 것을 발견하였다. 자본구조를 동태적으로 분석한 결과 해운 기업은 목표자본구조를 가지고 있었고 각 기업의 레버리지 수준을 목표레버리지 수준으로 돌아가도록 조정을 하였다. 레버리지 변화의 결정요인분석에서 목표 레버리지와 전년도 레버리지의 차이가 레버리지 변화를 설명하는 중요한 요인임을 증명하였다. 해운 기업은 전년도의 레버리지가 목표 레버리지와 차이가 많을수록 당해 연도의 레버리지수준을 적극적으로 조정하는 것으로 나타났다. 또한 초기의 부채 수준이 높을수록 레버리지의 변화를 적게 하였다.

This study examines the existence of a target leverage and determinants of book and market leverage. A data set of shipping firms from 2009 to 2016 was used to conduct an empirical study. The target leverage which cannot be observed in the market is estimated using a partial-adjustment model of firm capital structure. This study found that factors affecting the capital structure differ with respect to firm size, book value leverage and market value leverage. Shipping firms have a target leverage, adjust the actual leverage toward that target leverage, and consider the target leverage as an optimum leverage. The deviation of the leverage from the target leverage plays an important role to explain changes of leverage level. The greater the deviation results in greater adjustment of shipping firms toward targets. A high level of initial debt reduces leverage changes.

키워드