Acknowledgement
이 논문은 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2015S1A5A2A01010444)
The paper studies the degree of international price dispersion for 300 individual goods and services between cities of three country groups over 1999 and 2013, focusing on the role of oil prices in generating deviations from the law of one price. We find that while oil prices did not contribute to the trend in cross-country price dispersion, it does account for within-country price dispersion. Once the oil price effect is subtracted out, the remaining price dispersion between U.S. cities no longer exhibits a noticeable upward trend. If oil prices increase transportation costs, they should increase the deviations from the law of one price, raising price dispersion. Our findings indicate that this effect is more pronounced within a country, while factors such as elasticity of substitution and other trade barriers are likely to matter more in price dispersion across borders. We view our results as complementary to those that emphasize the role of time-varying factors in accounting for price dispersion.
본 연구는 1999년부터 2013년까지 300개 개별상품의 소매가격자료를 사용하여 원유가격이 가격분산에 미치는 영향을 분석한다. 실증분석 결과에 따르면 원유가격 상승은 미국내 도시 간 가격분산은 증가시키는 반면, World, OECD 등 국가 간 가격분산에는 유의미한 영향을 미치는 않는 것으로 추정된다. 이는 국내 지역 간 차익거래가 원유가격 변화에 따른 수송비용의 변화에 민감하게 반응하는 반면, 국가 간 가격분산은 소득 격차 및 소비자 선호 등 기타 요인에 의해 주로 결정된다는 것을 의미한다.
이 논문은 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2015S1A5A2A01010444)