DOI QR코드

DOI QR Code

평생직업능력개발을 위한 역량기반 평가 시스템 개발

Development of Competence-based Assessment System for Lifelong Vocational Competency Development (CBAS-LVCD)

  • 허선영 (한국기술교육대학교 온라인평생교육원) ;
  • 임다미 (한서대학교 융합교양학부) ;
  • 권오영 (한국기술교육대학교 온라인평생교육원)
  • Heo, Sun-Young (Online Lifelong Education Institute, KOREA University of Tech. and Edu) ;
  • Im, Tami (Department of Liberal Arts and Interdisciplinary Studies, Hanseo University) ;
  • Kwon, Oh-Young (Online Lifelong Education Institute, KOREA University of Tech. and Edu)
  • 투고 : 2018.03.06
  • 심사 : 2018.05.17
  • 발행 : 2018.06.01

초록

평생직업개발에 대한 중요성 인식, MOOC의 확산과 온라인 교육에 대한 관심이 증대되면서 평생직업능력개발을 위한 교육 시스템 마련을 위한 노력이 계속되고 있으나 기술공학분야의 역량기반 평가 도구와 시스템에 대한 설계 개발에 대한 연구는 미진한 실정이다. 이에, 본 논문에서는 평생직업능력개발을 위한 기술공학분야의 직무역량을 평가하기 위한 시스템(Competence-based Assessment System for Lifelong Vocational Competency Development : CBAS-LVCD)을 설계 및 구축하였다. CBAS-LVCD는 NCS 기반 루브릭 평가 도구를 사용하여 학습자를 평가하고 기술공학분야에서 사용할 시뮬레이션 도구를 제공한다. 이는 실습과 온라인 시험이 제한적인 기술 엔지니어링 분야의 실무에 필요한 역량을 평가하는 데 큰 도움이 될 것으로 기대된다.

The recognition of the importance of lifelong vocational competency development, the proliferation of MOOC, and interest in online education have increased. As a result, efforts are continuously being made to develop an education system for lifelong vocational competency development. However, research on design and development of competency-based evaluation tools and systems in the field of technology engineering is still insufficient. In this paper, we designed and implemented a Competency-based Assessment System for Lifelong Vocational Competency Development(CBAS-LVCD). CBAS-LVCD utilizes NCS-based rubric-based assessment tools to evaluate learners and provides simulation tools for use in technology engineering. This is expected to be of great help in assessing the competencies required for practical affairs in the field of technology engineering, where practical work and on-line testing are limited.

키워드

HSCGCO_2018_v10n1_57_f0001.png 이미지

그림 1. 평가 항목 생성 화면 Fig. 1. View for creating assessment items.

HSCGCO_2018_v10n1_57_f0002.png 이미지

그림 2. 온라인 실습 시험 응시 및 결과 확인 화면 Fig. 2. View for taking the online practicing test and checking the result of test.

HSCGCO_2018_v10n1_57_f0003.png 이미지

그림 3. 평생직업능력개발을 위한 역량기반 평가 시스템 구조도 Fig. 3. Architecture of CBAS-LVCD.

HSCGCO_2018_v10n1_57_f0004.png 이미지

그림 4. 동료평가와 상호작용지수 Fig. 4. Peer-assessment and interaction indices.

표 1. 공학 직무능력평가를 위한 온라인 평가도구 (강민석 외, 2016, p. 280) Table 1. Competency based assessment tools for online in engineering disciplines (Kang et al., 2016, p.280)

HSCGCO_2018_v10n1_57_t0001.png 이미지

표 3. 문제해결능력에 대한 수행준거 및 루브릭 예시 Table 3. Exemplification of rubric and performance criterion for problem solving ability

HSCGCO_2018_v10n1_57_t0002.png 이미지

표 4. 평가 채점 주체 및 활용가능 평가 도구 Table 4. Subject of assessment scoring and usability assessment tools

HSCGCO_2018_v10n1_57_t0003.png 이미지

참고문헌

  1. I. S. Ahn, "NCS learning module development for vocational core competency (information ability) - centered on department of video & broadcasting (affiliation of engineering)", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, vol. 64, no. 4, pp. 327-332, 2015. https://doi.org/10.5370/KIEEP.2015.64.4.327
  2. D. Y. Kim, "A case study on the curriculum development for the specialization of computer department", The Korean Journal of Technology Education, vol. 15, no. 2, pp. 153-176, 2015.
  3. M. S. Kang, M. L. Kim, and Y. T. Lee, "Development of competency based assessment tools for online in engineering disciplines," The Journal of Educational Information and Media, vol. 22, no. 2, pp. 273-294, 2016.
  4. Y. S. Lee and J. W. Cho, "Design of online assessment item management system", The Journal of Korean Association of Computer Education, vol. 15, no. 6, pp. 33-41, 2012.
  5. M. L. Kim, M. S. Kang, Y. T. Lee, and K. N. Song, "Diversification of assessment tools and assessment system for online in engineering disciplines", KOREATECH, Online Lifelong Education Institute, Technical Report 2015-03, 2015.