Abstract
This study applied Q methodology to graduate students of food service management department in Seoul to grasp subjective perception of customers using Michelin guide restaurant. Six types of analysis result were obtained. Specifically, the first type (N = 3): Restaurant hygiene-seeking type, the second type (N = 6): Restaurant taste-seeking type, the third type N = 5): Select Restaurant Compare Prices type, 4th type (N = 3): Pursuing taste for restaurant price type, 5th type (N = 2) Restaurant full service select type, and 6th type (N = 3): Restaurant menu configuration Select. In the future, the research on the Michelin guide restaurant will be revised and supplemented with more detailed Q methodological questions and analytical techniques based on many documents and empirical studies, to analyze the various opinions of respondents more concrete and objectively.
본 연구는 미쉐린 가이드 레스토랑 이용고객에 대한 주관적 인식을 파악하고자 서울직역 외식경영학과 대학원생을 대상으로 Q방법론을 적용하였다. 분석결과, 6가지 유형으로 도출되었다. 구체적으로, 제 1유형(N=3) : 레스토랑 위생 추구형(Restaurant hygiene-seeking type), 제 2유형(N=6) : 레스토랑 맛 추구형(Restaurant taste-seeking type), 제 3유형(N=5) : 레스토랑 가격 비교 선택형(Select Restaurant Compare Prices type), 제 4유형(N=3) : 레스토랑 가격대비 맛 추구형(Pursuing taste for restaurant price type), 제 5유형(N=2) : 레스토랑 풀 서비스 선호형(Restaurant full service select type), 제 6유형(N=3) : 레스토랑 메뉴구성 선택형(Restaurant menu configuration Select)으로 각 각 독특한 특징의 유형으로 분석되었다. 향후 미쉐린 가이드 레스토랑에 관한 연구에서는 많은 문헌과 실증연구를 바탕으로 보다 세밀한 Q방법론적인 질문과 분석기법으로 수정 보완하여, 응답자들의 다양한 의견을 보다 구체적이며 객관적으로 분석하고자 한다.