References
- 이은철, "온라인 협력학습 환경에서 상호작용 및 학업성취 수준에 대한 협력스크립트 형태의 토론 성찰일지 작성의 효과성 검증," 교육공학연구, 제33권, 제2호, pp.239-267, 2017.
- 이은철, "라포 수준에 따른 집단 구성이 온라인 협력학습 환경에서 상호작용에 미치는 영향," 교육학연구, 제51권, 제3호, pp.57-82, 2013.
- 김동식, 권숙진, "CSCL에서 스캐폴딩의 유형이 공유 정신 모형에 미치는 영향," 교육공학연구, 제22권, 제1호, pp.1-34, 2006.
- 김민정, "위키 협력학습 지원 스크립트 개발을 위한 설계기반연구," 교육정보미디어연구, 제15권, 제4호, pp.47-75, 2009.
- 이은철, 김민정, "위키(wiki) 기반 협력학습 지원을 위한 통합적 지원 모형 개발 및 효과성 검증," 교육공학연구, 제28권, 제3호, pp.587-617, 2012.
- 한희섭, 김현철, "Wiki 기반 협력학습에서 적응적 내비게이션 시스템이 그룹 활동에 미치는 효과," 컴퓨터교육학회논문지, 제9권, 제1호, pp.41-48, 2006.
- 이은철, "온라인 학습 환경에서 고성취 집단의 학습과정에서 나타난 상호작용 분석," 교육공학연구, 제31권, 제2호, pp.159-190, 2015.
- 이은철, "학습자의 자기결정성 유형과 수준이 온라인 협력학습 환경에서 상호작용에 미치는 영향," 열린교육연구, 제21권, 제2호, pp.91-110, 2013.
- D. H. Schunk, P. R. Pintrich, and J. Meece, "Motivation in education: Theory, research, and application," New Jersey: Prentice Hall, 2009.
- J. Brophy, "Motivating students to learn," NY: Taylor & Francis, 2010.
- 선종삼, 김동식, "위키기반 CSCL에서 그라운딩 지원도구의 설계기반연구," 교육공학연구, 제26권, 제2호, pp.149-186, 2010.
- H. Bouta, S. Retalis, and F. Paraskeva, "Utilising a collaborative macro-script to enhance student engagement: A mixed method study in a 3D virtual environment," Computers & Education, Vol.58, No.1, pp.501-517, 2012. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.031
- A. Alm, "CALL for autonomy, competence and relatedness: Motivating language learning environments in Web 2.0," The JALT CALL Journal, Vol.2, No.3, pp.29-38, 2006.
- M. V. Covington and E. Dray, "The development course of achievement motivation," In A. Wigfield and J. S. Eccles (Ed), Development of Achievement Motivation, pp.32-53, San Diego: Academic Press, 2002.
- M. Csikszentmihalyi, Flow: The psychology of happiness, London; Random House, 2013.
- D. Stipek, "Motivation to learn: From theory to practice," MA; Allyn & Bacon, 2002.
- P. H. M. Sins, W. R. V. Joolingen, E. R. Savelsbergh, and B. V. Hout-Wolters, "Motivation and performance within a collaborative computer-based modeling task: Relations between students' achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement," Contemporary Educational Psychology, Vol.33, pp.58-77, 2008. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2006.12.004
- P. R. Pintrich, D. A. F. Smith, T. Garcia, and W. J. McKeachie, "A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning," The University of Michigan, 1991.
- D. R. Newman, B. R. Webb, and A. C. Cochrane, "A Content Analysis Method to Measure Critical Thinking in Face-to-Face and Computer Supported Group Learning," Interpersonal Computing and Technology, Vol.3, No.2, pp.56-77, 1996.
- 이은철, "온라인 협력학습에서 학습동기가 상호작용에 미치는 영향 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제7호, pp. 416-424, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.07.416
- R. Hamalainen and P. Hakkinen, "Teachers' instructional planning for computer-supported collaborative learning: Macro-scripts as a pedagogical method to facilitate collaborative learning," Teaching and Teacher Education, Vol.26, No.4, pp.871-877, 2010. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.025
- K. Makitalo-Siegl, C. Kohnle, and F. Fischer, "Computer-supported collaborative inquiry learning and classroom scripts: Effects on help-seeking processes and learning outcomes," Learning and Instruction, Vol.21, No.2, pp.257-266, 2011. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.07.001