Abstract
The purpose of this study is to suggest a space planning direction that can more effectively support creativity and character education in elementary school. In order to do this, we investigated the current state of space creation and the space utilization of schools that operate creativity and Character Education programs. In addition, we surveyed and analyzed the user satisfaction and demand for school space in terms of creativity and character education. The results of this study are as follows: First, 23 design criteria were drawn for each main space in which creative and character education programs are conducted. Second, we investigated the priority and satisfaction of the space that is frequently used in the school for creativity and personality education. Third, we surveyed the types and priorities of new spaces needed to cultivate students' creativity and character. Fourth, 14 concrete space planning directions for creating creativity and character education were suggested.
본 연구는 초등학교 현장에 창의 인성교육을 보다 효과적으로 지원할 수 있는 공간조성 계획방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 실제 창의 인성교육 프로그램을 운영하고 있는 학교의 공간조성 현황과 공간 활용 실태를 조사하였다. 또한 창의 인성 교육측면에서 학교공간에 대한 사용자 만족도 및 요구도 등을 조사, 분석하였다. 그 결과 첫째, 창의 인성교육 프로그램이 이루어지고 있는 주요 공간별 총 23가지의 구체적인 디자인 기준(Design Criteria)을 도출하였다. 둘째, 학교 현장에서 창의 인성 교육을 위해 교사들이 많이 이용하고 있는 공간들의 우선순위와 만족도를 조사하였다. 셋째, 학생들의 창의 인성 함양을 위해 새로이 필요한 공간의 종류와 우선순위로 조사하였다. 넷째, 창의 인성 교육을 위한 14가지의 구체적인 공간계획 방향을 제시하였다.