Comparison of Motivation of Choosing a Teaching Profession, Teacher Efficacy, and Satisfaction of Teaching Class by Motivation of Choosing a Teaching Profession Group among Pre-Health Education Teachers

예비 보건교사의 교직선택 동기, 교사효능감, 교직수업 만족도 연구: 교직선택 동기 그룹별 비교를 중심으로

  • Received : 2017.10.31
  • Accepted : 2018.02.23
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to analyze the motivation of choosing a teaching profession, teacher efficacy, and satisfaction of teaching class of pre-health education teachers and compare the teacher efficacy, and satisfaction of teaching class by motivation of choosing a teaching profession group. Methods: The participants were 54 pre-health education teachers studying the teaching curriculum in 1 college located in S city. The collected data was analyzed with descriptive statistics, cluster analysis, ANOVA and Kruskal-Wallis using SPSS/WIN 21.0 program. Results: The average motivation of choosing a teaching profession, teacher efficacy, satisfaction of teaching class were above medium. After cluster analysis, 3 distinct groups emerged: motivation of choosing a teaching profession high group, motivation of choosing a teaching profession middle group, motivation of choosing a teaching profession low group. And the results showed significant differences in teacher efficacy, satisfaction of teaching class according to motivation of choosing a teaching profession group. Conclusion: The findings indicate that motivation of choosing a teaching profession affect the teacher efficacy, satisfaction of teaching class. Therefore It is necessary to identify the variables that influence motivation of choosing a teaching profession.

Keywords

References

  1. 강양희. 중등 여교사의 교직선택동기와 조직몰입과의 관계[석사학위논문]. 서울: 고려대학교, 2006.
  2. 강혜진. 예비특수교사의 교직선택 동기와 교직관 및 교사효능감 특성에 관한 연구. 인문사회 21 2015; 6(4): 63-78.
  3. 구희정. 사이버대학교 예비보육교사의 교직선택 동기 및 교육만족도에 관한 연구. 학습자중심교과교육연구 2015; 15(1): 395-414.
  4. 권은정, 김숙영. 직무요구와 직무자원이 보건교사의 소진과 열의에 미치는 영향. 한국학교보건학회지 2017; 30(2); 103-112. https://doi.org/10.15434/kssh.2017.30.2.103
  5. 김석우. 보건교사들의 교수효능감 실태 분석. 교사교육연구 2011; 50(3); 152-159.
  6. 김예진. 예비교사가 지각하는 대학 교직수업의 중요도, 만족도, 실행도 분석[석사학위논문]. 대구: 계명대학교, 2015.
  7. 김희정, 박유영, 조은정. 유아교사의 대인관계 교수효능감에 관한 연구. 유아교육학논집 2009;13(1): 121-138.
  8. 김희진, 이분려. 유아 교사의 교사 효능감에 영향을 주는 교사 내.외적요인에 대한 연구. 한국교사교육 1999; 16(1): 161-181.
  9. 남궁미경. 유아교사의 교직 선택 동기가 교직 몰입 및 교사 효능감에 미치는 영향[석사학위논문]. 서울: 한양대학교, 2011.
  10. 송영희. 보건교사의 직무분석 근거에 따른 대규모 지원 인력에 관한 연구[박사학위논문]. 서울: 한양대학교, 2011.
  11. 신정철, 송경오, 정지선. 초.중등 신임교사의 교직 선택 동기 및 그 영향 요인에 대한 연구. 한국교육 2007; 34(2): 51-72.
  12. 이규영. 보건교사의 교직선택동기, 교사효능감, 교직관, 학생관의 관계. 한국자료분석학회 2015; 17(5): 2751-2765.
  13. 이쌍철, 김혜영, 홍창남. 초등학교 교사의 교직 선택 동기가 직무수행 및 교사만족에 주는 영향 분석. 초등교육연구 2012; 25(4): 239-260.
  14. 이충란, 권낙원. 보건교사의 교사효능감 척도 개발. 지역사회간호학회지 2008; 19(2): 247-259.
  15. 조남근, 양윤종. 교원양성배경.교직선택동기와 직무수행의 관계에 관한 연구. 안암교육학연구 1998: 4(2); 1-16.
  16. 최병임, 홍창남. 중등교사의 교직선택 동기와 교사헌신의 관계. 지방교육경영 2013; 17(1):21-43.
  17. 최주연. 초등교사의 교직선택 동기와 교직 헌신과의 관계[석사학위논문]. 춘천: 춘천교육대학교, 2006.
  18. 한은숙, 김종두. 사범대학생의 교육만족도에 미치는 영향요인 분석. 한국교원교육연구 2003;20(3): 313-335.
  19. Bandura, A. Perceived self-efficacy in cognitive development and function. Educational Psychologist 1993;28:117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
  20. Chuene, K., Lubben, F., and Newson, G. The views of pre-service and novice teachers on mathematics teaching in South Africa related to their educational experience. Educational Research 1999;41(1):23-34. https://doi.org/10.1080/0013188990410103
  21. Hair, J. F., & Black, W. C. Cluster analysis. In L. G. Grimm & P. R. Yarnold(Eds.), Reading and Understanding More Multivariate Statistics (pp. 147-205). Washington, DC: American Psychological Association, 2000.
  22. Hanson, E. M. Educational administration and organizational behavior. MS: A simon and Schuster Company, 1996.
  23. Kyriacou, C., Coulthard, M. Undergraduates' views of teaching as a career choice, Journal of Education for Teaching 2000;26(2):117-126. https://doi.org/10.1080/02607470050127036
  24. Kyriacou, C., Kobori, M. Motivation to learn and teach english in Slovania, Educational Studies 1998;24(3):345-352. https://doi.org/10.1080/0305569980240307
  25. Pinder, C. Work Motivation in Organizational Behavior. NJ: Prentice Hall, 1998.