초록
본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 통계적 추정에서 반드시 알아야 할 개념으로 '신뢰구간 및 신뢰도의 의미, 표본평균의 분포와 모평균 추정의 연결, 신뢰구간을 구성하는 요소간의 관계' 3개를 추출하였다. 이를 바탕으로 예비 수학교사들과 고등학생들의 통계적 추정에 대한 태도는 어떠한지, 예비 수학 교사들과 고등학생들의 통계적 추정에 관한 오개념의 인식에 차이가 있는지에 대한 연구문제를 설정하였다. 그 결과 첫째, 통계적 추정 단원에서는 신뢰구간 등을 계산하는 방법 뿐 아니라 그 결과의 의미를 문맥 안에서 해석하는 것 또한 강조되어야 한다. 둘째, 모평균의 추정 단원에서는 주변에서 흔히 볼 수 있는 뉴스나 신문 자료에 나타난 모평균 추정 결과를 해석하는 방법 또한 지도되어야 한다. 셋째, 통계적 추정 단원에서 학생들이 흔히 갖는 오개념에 관한 지식, 통계적 추정의 개념을 효과적으로 지도할 수 있는 방안 등에 대한 현직교사나 예비교사를 대상으로 한 전문성 신장 프로그램이 요구된다는 결론과 시사점을 얻었다.
In this paper, three main concepts are chosen for this statistical estimation study, based on previous studies: confidence interval and reliability, sampling distribution of mean and population mean estimation, and relationships between elements of confidence interval. The main objectives of this study are as follows: 1. How are the attitudes that future math teachers and high school students have to ward the statistical estimation? 2. Is there some difference in the awareness of misconceptions about the statistical estimation that future math teachers and high school students have? A study result shows that both groups have difficulties in understanding statistical concepts and their meaning used in Unit Statistical Estimation. They tend to wrongly think that the meaning of reliability is the same as that of probability. They also have difficulties in understanding sample variance in the sampling distribution of mean, which makes it impossible to connect with population mean estimation. It is shown that relationships between elements consisting of confidence interval are not consistent.