DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Current State of High School Achievement Evaluation for Enhancing English Class based on Achievement Assessment

성취평가중심 영어수업 활성화를 위한 고등학교 성취평가 현황 분석 연구

  • Received : 2018.02.27
  • Accepted : 2018.03.19
  • Published : 2018.04.28

Abstract

In the era of the 4th industrial revolution, enhancing achievement evaluation based on process oriented instruction is essential. It assists human growth both cognitively and mentally. The purpose of this study is to analyze current condition of high school achievement evaluation in Daejeon region for enhancing English class based on achievement Assessment. Analyzing high school achievement evaluation plans as well as analyzing items of paper and pencil test using TELL program was conducted. Reanalysis of global citizen theme-based English according to core achievement standard was performed. The questionnaire was analyzed using the SPSS Win 20.0 Program to figure out significant difference of instructional method, the rate of students' grade improvement, English class related to the state of career recognition. T-test, ANOVA was performed to determine if there was a difference between the individual instructional variables. The research result is designed to construct or develop English class based on achievement evaluation while providing each high school with the result of current state of high school achievement evaluation. Specific characteristics of individual achievement result was conducted in terms of analyzing distribution of answer sheet response in order to be used as information for managing each high school achievement evaluation.

4차 산업혁명 시대에 맞는 창의 인성교육을 위해 고등학교 현장에서는 입시위주의 결과중심 평가에서 학습과 성장을 돕는 과정중심 성취평가로의 안착이 필요하다. 본 연구는 성취평가 분석프로그램(TELL)을 활용해 지필평가 문항분석과 대전지역 고등학교 교과군별 성취평가 기준안을 분석하여, 성취평가 중심의 영어수업 활성화를 모색해보는데 있다. 대전광역시 일반고 및 특목고(50개교) 성취평가제 운영현황을 분석을 위해 각 학교별 홈페이지 정보 공시된 영어 및 교과군별 수행평가 기준안을 모두 분석하였다. 핵심성취기준을 토대로 세계시민교육(GCED)내용을 주제로 재구성된 영어수업을 진행하였으며 영어교과활동과 연계한 진로의식, 성적향상도, 교수법 차이 등을 알아보기 위해 SPSS Win 20.0프로그램을 사용하여 t-test, ANOVA를 실시하였다. 또한, 지필평가는 고등학교 성적표 산출프로그램(TELL)을 활용해 학생 성취도를 구체적으로 분석하였으며 답지반응분포분석을 통해서 학생 개별 성취도 특성을 구체적으로 파악하여 개별학교의 특성에 맞도록 평가계획을 수립해 운영하는데 활용할 수 있도록 하였다.

Keywords

References

  1. 들로르보고서, 유네스코 21세기 세계교육위원회, 1996.
  2. 박성식, 학교에서의 EBS수능영어교재 활용 실태 및 개선방안, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
  3. UNESCO, Global Citizenship Education: An emerging perspective. Outcome document of the Technical Consultation on Global Citizenship Education. Paris,UNESCO, 2013.
  4. 온정덕, "맞춤형 수업과 이해중심 교육과정의 통합: 초등예비교사들의 현장 적용을 중심으로," 한국초등교육, Vol.24, No.1, 2013.
  5. M. M. Merryfield, Infusing global perspectives into the social studies curriculum, In E. W, 1997
  6. 박남수, 정수권, 서경석, 세계시민성을 육성하기 위한 지역사회연계 세계교육 모형개발, 2007
  7. 김왕근, "세계화와 다중시민성 교육의 관계에 관한 연구," 시민교육연구, 제28권, 제1호, pp.45-88, 1999
  8. 정영근, 이광우, 이근호, 홍원표, 백인화, 박지만, 일반 고등학교 교육과정 컨설팅 사례연구, 한국교육과정평가원 연구보고, CRC 14-1, 2011.
  9. 박은아, 박선화, 손민정, 서민희, 김지영, 성취평가제의 고등학교 적용 방안, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2013-9, 2013.
  10. 임찬빈, 진경애, 이문복, 장경숙, 김미경, 이병천, 김성혜, 권오량, 김인석, 이현우, 오준일, 김영숙, 이성희, 이병민, 박한준, 한정희, 백인환, 영어과 교육과정개정안(시안)개발연구, 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 14-1, 2011.
  11. G. Wiggins and J. McTighe, Understanding by design.(2ndEd.) Alexandria,Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development, 2005.
  12. A. Scharle and A. Szabp, Learner autonomy: A guide to developing learner responsibility, Cambridge University Press, 2000
  13. 김정희, 학생부 종합전형 연계 진로교육 프로그램연구, 2010.
  14. 김봉환, 박예진, 청소년 진로지도 목표별 지도방법 탐색연구, 2010.
  15. 전정숙, 진로지도가 학업성취수준에 미치는 영향, 2010.
  16. 진경애, 영어과 수행평가 방법, 서울: 한빛문화사, 2005.
  17. 최인철, 언어 테스팅의 이론과 실제 영어평가 및 멀티미디어 교육론, 이홍수 편 서울: 한국문화사, 1999.