Abstract
This study focuses the relationships of job performance abilities with learner satisfaction and learning performance for NCS-based courses in colleges from instructors' perspectives. The results of this study show that the satisfaction of learners for NCS-based courses is statistically higher when learners are evaluated 3 times or more rather than twice or less. And also it reports that when 3 or more different evaluation methods are applied per evaluation of job performance ability, learner satisfaction is statistically higher. On the other hand, the performance of learners is turned out to be better with both evaluations of 3 times or more, and 3 or more different evaluation methods per job performance ability. However those results are not statistically meaningful. It concludes that from a view of process-based formative evaluation, evaluating job performance ability itself should be considered as an activity for improving teaching and learning in higher vocational education of colleges.
본 연구는 NCS기반 수업의 효과성과 매력성을 알아보기 위해 교수자의 관점에서 직무수행능력 평가횟수와 학습만족도 및 학습성과와의 관련성을 규명하고자 하였다. 연구결과, 교수자들은 NCS기반 수업에서 직무수행능력 평가횟수 3회 이상 적용할 때, 그리고 1회 평가시 평가방법 갯수 3개 이상 적용할 때 학습만족도가 더 높다고 인식하고 있었다. 반면 통계적으로 유의하지는 않았으나, 직무수행능력 평가횟수 3회 이상일 때와 평가 1회당 평가방법 갯수 3개 이상 적용할 때 학습성과가 더 높다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 NCS기반 수업에서 직무수행능력 평가횟수와 평가방법 갯수가 학습과 관련있는 잠재적 구인임을 확인할 수 있었다. NCS기반 수업에서 직무수행능력평가가 학습성과를 평가하는 것 뿐 아니라 교수학습 활동의 일환이자 과정적 도구의 개념으로 적용된다면, 수업의 효과성과 매력성을 높이는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.