DOI QR코드

DOI QR Code

The Usefulness of Forced Connection Method & Semantics as a Content Planning Tools : An Autoethnography on Planning Process of KBS Current Issue Program

콘텐츠기획 방법으로서 강제연결법과 의미론의 효용 : KBS<단박인터뷰> 기획과정의 자기 문화기술지를 중심으로

  • 홍경수 (순천향대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2018.02.09
  • Accepted : 2018.03.23
  • Published : 2018.04.28

Abstract

Even though there are many discussions about how to plan new content, it is difficult to find the discourse about planning new content in media academy. I tried to check how useful the semantics is in planning new content by autoethnography and how liberal art approach connect with content production field. As I had had no experience of making new current issue program, I chose forced connection method to develop new program's title 'Danbak'. By listing the meaning of 'Danbak' which means 'at once', 'without delay', 'on the spot', 'frankly', I could arrange new mechanism for the program and decide whom to invite and this could be called content planning method by semantics. This is the result of forced production environment characterized by short period for planning and small team and it shows that liberal art approach is useful enough.

새로운 콘텐츠를 기획하는 방법에 대한 논의가 활발해지는 가운데, 여전히 새로운 콘텐츠를 기획하는 구체적인 방법론에 대한 미디어 학계의 논의는 활발하지 않다. 본 연구에서는 새로운 콘텐츠를 기획하는 방법으로서 강제연결법과 의미론의 유용성을 자기문화기술지 방식을 통해 검토하며, 인문학이 콘텐츠 생산 현장과 어떻게 접합되는 지 검토해보았다. 연구자가 2007년 방송사 재직 당시 기획했던 시사 인터뷰 프로그램인 <단박인터뷰> 기획 과정을 자기 문화기술지 방식으로 기술하고, 그 경험을 사회문화적 의미와 연결시키고자 했다. 시사 프로그램 제작 경험이 없었던 연구자는 강제연결법을 사용하여 낯선 단어의 의미를 결합하여 '단박인터뷰'를 기획했고, '곧바로', '지체 없이', '현장에서', '솔직하게'를 뜻하는 '단박'이라는 의미를 충실하게 나열함으로써 제작방식과 출연자를 결정하게 되었다. 연구자의 이와 같은 기획방법은 단어의 의미를 기술한 뒤 의미에 맞게 제작 메커니즘을 모색한, 이른 바 의미론에 의한 콘텐츠 기획방식이라 할 수 있다. 의미론에 의한 기획은 단기간에 적은 인원으로 새로운 프로그램을 기획해야 하는 한계상황이 만들어낸 기획 법으로, 콘텐츠 기획에서 인문학적 접근이 유효하다는 것을 보여주는 증거라 하겠다.

Keywords

References

  1. https://www.silkstream.net/blog/2014/07/ content-is-king-bill-gates-1996.html
  2. 강남순, "인문학의 상품화, 그 위험한 유혹," 경향신문, A29면 1단, 2016.06.13.
  3. 이남희, "창의적인 문화콘텐츠 전문 인력 양성과 과제," 인문콘텐츠, 제10호, pp.85-103, 2007.
  4. 박기수, "문화콘텐츠 교육의 미래전략," 다문화 콘텐츠연구, 제4호, pp.23-32, 2008.
  5. 최진석, 인간이 그리는 무늬, 도서출판 소나무, 2013.
  6. D. Schwanitz, Bildung, Alles was mann wissen muss, Aichborn AG, 인성기 외 역, 사람이 알아야할 모든 것 교양, 도서출판 들녘, 2001.
  7. https://de.wikipedia.org/wiki/Einbildung
  8. J. Liedtka and T. Ogilvie, Designing for growth, 김형숙, 봉현철 역, 디자인씽킹, 경영을 바꾸다, 초록비 책공방, 2016.
  9. C. Ellis, The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography, Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 2004.
  10. L. Ellingson and C. Ellis, Handbook of constructionist research, 2008.
  11. C. Geertz, Works and lives: The anthropologist as author, Stanford, CA: Stanford University Press, 1988.
  12. L. Anderson, "Analytic ethnography," Journal of Contemporary Ethnography, Vol.35, Issue.4, 2006.
  13. 최하나, "가식 걷어낸 직설화법과 간결한 구성 돋보이는 <단박인터뷰> 홍경수 KBS PD," 씨네 21, 제8월호, 2007.
  14. L. Richardson, "New writing practices in qualitative research," Sociology of Sport Journal, Vol.17, pp.5-20, 2000. https://doi.org/10.1123/ssj.17.1.5
  15. http://endic.naver.com/search.nhn?sLn=kr&is OnlyViewEE=N&query=%EB%8B%A8%EB%B 0%95
  16. 신윤동욱, "단박에 달려갈게, 무조건 무조건이야-," 한겨레21, 2007.05.22.
  17. "이 여자의 경쟁력(11), KBS 단박인터뷰, 김영선 PD," 동아일보, 2008.11.22.
  18. "KBS '단박인터뷰' 1년 6개월 만에 폐지, '느티 나무' 신설," 노컷뉴스, 2008.11.5.
  19. J. Manning and T. E. Adams, "Popular culture studies and autoethnography: An essay on method," The Popular Culture Studies Journal, Vol.3, No.1&2, pp.187-222, 2015.
  20. 이병민, "대학에서의 창의성 발현을 위한 문화 콘텐츠 교육 개선방안 탐색," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.481-496, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.481