DOI QR코드

DOI QR Code

An identity analysis of Mechanic Design through the Japan Animation

일본 애니메이션<신세기 에반게리온>으로 본 메카닉 디자인의 정체성 분석

  • 이종한 (호서대학교 애니메이션학과) ;
  • 유사첩 (호서대학교 일반대학원 영상예술학과)
  • Received : 2018.02.01
  • Accepted : 2018.03.28
  • Published : 2018.03.31

Abstract

Japan's mechanic animation is widely known throughout the world. 1952년, Japan's first mechanic animation and the first TV animation, , has been popular since it's creation in 1952. Atom, a big hit at the time, has influenced many people. Japanese mechanic animations convey their unique traits and world view to the public In this paper, we are going to discuss the change of the Japanese mechanical design through comparison of the mechanical design, which has been booming since the 1990s in Japan; and the . I expect the results of this analysis to depict Japanese culture and thought reflected in animation, which is a good indication of worldwide cultural view of animation. unexpectedly influenced the Japanese animation industry after it screened in 1995, and there are still people constantly reinterpreting and analyzing it. This is the reaction of the audience to anticipate the mystery and endless conclusions of the work itself. The design elements of Evangelion are distinguished from other mechanical objects. Mechanic design based on human biotechnology can overcome limitations of machine and make you feel more human. The pilot 's boarding structure, which can contain human nature, is reinforced in the form of an enterprising plug, and the attitude of excavation makes humanity more prominent than a straight robot. Thus, pursues a mechanic design that can reflect human identity. can be selected as the mechanic animation of the 80's, and the "Neon Genesis Evangelion" of the 90's shows it with a completely different design. By comparing the mechanical design of two works, therefore, we examine the correlation between the message and the design of the work. presents the close relationship between the identity of the mechanical design and the contents. I would like to point out that mechanical design can be a good example and theoretical basis for the future.

일본의 메카물 애니메이션은 전 세계 범위에서 널리 알려져 있고 유명한 작품들이 많이 있다. 1952년, 일본 최초의 메카닉 애니메이션이며 최초의 TV 애니메이션인 <우주소년아톰>은 탄생한 후부터 긴 세월에 걸쳐 지금까지 인 기가 있다. 아톰은 한 시대의 코드로서 많은 사람에게 영향을 주었다. 일본 메카닉 애니메이션은 자신만의 독특한 특색과 세계관을 대중에게 전달하고 있다. 본 논문은 일본 90년대에서부터 지금까지 폭발적인 인기를 얻고 있는 <신세기 에반게리온> 메카닉 디자인을 <기동전사 건담>과 비교분석을 통해 일본 메카닉 디자인의 변화를 알아보고자 함에 있다. 이런 분석 결과는 애니메이션에 반영된 일본 문화와 사상을 알려 줄 것이며 이는 애니메이션의 문화반영을 보여주는 좋은 사례가 될 것이 기대한다. <신세기 에반게리온>은 1995년에 상영한 후 일본 애니메이션계에 예상치 못한 영향을 주었으며 지금까지도 이를 재해석하고 분석하는 사람들이 끊임없이 나오고 있다. 이는 작품 자체가 가지고 있는 미스테리와 끝나지 않은 결론을 예상하기 위한 관객들의 반응이라 할 수 있다. 그런 특징을 반영하듯 에반게리온의 디자인에도 다른 메카물과 차별되는 디자인적 요소들을 찾아볼 수 있다. 인체 생명공학을 기반으로 한 메카닉 디자인은 기계라는 한계성을 극복하고 더욱 인간다운 모습을 느낄 수 있도록 한다. 인간 본성을 담을 수 있는 파일럿의 탑승구조는 엔터리 플러그라는 형식으로 강화되었고, 전굴 자세는 꼿꼿한 로봇이 아닌 인간다움을 더 부각시킨다. 이렇듯 <신세기 에반게리온>은 인간의 정체성을 반영할 수 있는 메카닉 디자인을 추구하고 있다. 80년대의 메카닉 애니메이션으로 <건담>을 뽑을 수 있는데, 90년대의 <신세기 에반게리온>이 이를 전혀 다른 디자인으로 보여주고 있다. 그러므로 두 작품의 메카닉 디자인을 비교해봄으로써 작품의 메시지와 디자인의 상관관계를 살펴본다. <신세기 에반게리온>에서 메카닉 디자인의 정체성과 작품 내용의 밀접한 관계를 제시한다. 향후 메카닉 디자인에게 좋은 사례 및 이론적인 바탕이 될 수 있음을 시사하려고 한다.

Keywords

References

  1. 김원옥 역, Foulquie Paul, 실존주의, 탐구당, 1995, p68
  2. 김청송, 사례중심의 이상심리학, 싸이북스, 2016
  3. 조하선, 에반게리온: 비밀의 문을 열다, 나무와 숲, 2009
  4. 최인식, 유대교 산책(예수와 함께 걷는), 예루살렘아카데미, 2008,
  5. 안병욱, 로봇을 향한 열정, 일본 애니메이션-아톰에서 에반게리온까지, 살림출판사,2009. 4. 10
  6. 양세혁, 류범열, 캐릭터의 자아방어기제를 은유하는 "안티돔" 공간의 성격화 전략-<에반게리온> TV 판 시리즈와 극장판 를 중심으로, 만화애니메이션연구, 통권 제41호(2015년), p.81
  7. 홍륜영, 메카닉 애니메이션 분석 및 발전가능성에 관한 연구: 한국과 일본 메카닉 애니메이션을 중심으로. 2010, p6
  8. 이길용, 의 구원관 연구: '인류보완계획'을 중심으로, 한국만화애니메이션학회 학술대회자료집, 2010, p.1-16.
  9. 임소향, 안노 히데야키의 '신세게 에반게리온'에 나타난 해체적 특성에 관한 연구, 2003, p66.
  10. 鄭安婷, 鐵面中的少年神化-以<新世紀福音戰士>映照精神分析下的主体形構,華藝線上,2012
  11. Cohen, R., Theatre. Mountain View, Mayfield Publishing Company. 2014.
  12. Joel Blau, The Ideology of Human Nature, Oxford University Press, 2004, p123-126
  13. Kirsner, Inge (Hg.), Religion im Kino, Vandenhoeck & Ruprecht, New york Univ. 2000.
  14. 위키백과: 신세기 에반게리온: https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%8B%A0%EC%84%B8%EA%B8%B0_%EC%97%90%EB%B0%98%EA%B2%8C%EB%A6%AC%EC%98%A8#cite_note-8 2017.4.13.
  15. 위키백과: 메카(장르) https://ko.wikipedia.org/wiki/%EB%A9%94%EC%B9%B4_(%EC%9E%A5%EB%A5%B4). 2016.3.15.
  16. 나무위키: 거대로봇물/애니메이션 https://namu.wiki/w/%EA%B1%B0%EB%8C%80%EB%A1%9C%EB%B4%87%EB%AC%BC/%EC%95%A0%EB%8B%88%EB%A9%94%EC%9D%B4%EC%85%98#s-1.2.2.2. 2017.4.29.
  17. 나무위키: 신세기 에반게리온 https://namu.wiki/w/%EC%8B%A0%EC%84%B8%EA%B8%B0%20%EC%97%90%EB%B0%98%EA%B2%8C%EB%A6%AC%EC%98%A8. 2017-05-16
  18. 나무위키: 건담 https://namu.wiki/w/%EA%B1%B4%EB%8B%B4. 2017.05.04.