DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of Sceneries Shown in Animation Movies -Focusing on &

애니메이션에 나타난 풍경 연구 -<오세암>과 <원령공주>를 중심으로

  • 최돈일 (경기대학교 애니메이션영상학과)
  • Received : 2018.01.28
  • Accepted : 2018.03.22
  • Published : 2018.03.31

Abstract

This study investigated realism sceneries shown in animation movies of auteurism. Although animation has properties of mechanical images arranged by short cuts, it essentially starts with the images dealing with space art based on the consciousness of an author. In this aspect, sceneries of animation movies can be the most proper subject for study from the viewpoint of image. Generally, sceneries of animation movies maintain the neutral position as a stage setting for story. However, as for auteurism animation, the sceneries have subjective meaning as major media to express the work or the vision and value of the author on the world. The representative animation movies that reflect the role and meaning of realism sceneries among auteurism animations are and . The former shows Korean sceneries and the latter presents local sceneries of Japan quite well. Reviewing the characteristics of sceneries shown in two movies, the sceneries of are the discovery of internal consciousness of the author that signifies pure innocence of childhood into the voice of nature through the style of the author. Meanwhile, sceneries of adopted nature landscape surrealistically based on the internal consciousness of the author and described the forest as the absolute utopia of the author. As such, the sceneries shown in two movies were utilized as the "framework of thought" of the authors that intensify the viewpoint of the movies on the world through empirical interpretation and detailed description of neutral landscape based on internal consciousness of the authors.

이번 연구에서는 작가주의 애니메이션에서 나타난 리얼리즘 풍경을 연구하였다. 애니메이션은 쇼트의 배열에 의한 기계적인 영상의 특성을 갖고 있지만, 본질적으로는 작가의 의식작용을 바탕으로 한 공간예술을 다루는 이미지로부터 시작된다. 이러한 측면에서 볼 때 애니메이션의 풍경은 애니메이션을 이미지의 관점에서 연구하기 위한 가장 적합한 대상이라고 할 수 있다. 일반적으로 애니메이션의 풍경은 이야기를 위한 무대장치로서의 중립적 역할로 머물러 있는 경우가 많지만, 작가주의 애니메이션의 경우 작가의 세계관이나 작품 표현의 주요 장치로서 주체적 의미를 갖는다. 작가주의 애니메이션 중 리얼리즘 풍경의 역할과 의미가 가장 잘 반영된 애니메이션은 한국의 풍경을 투영한 <오세암>과 일본의 지역적 풍경을 보여준 <원령공주>라 할 수 있다. 두 작품에 나타난 풍경의 특징을 살펴보면, <오세암>에 투영된 풍경은 작가적 진경을 통해 어린아이의 순백의 동심을 천심으로 의미화 시키는 작가의 내면적 의식의 발견인 것이다. 한편 <원령공주>의 풍경은 작가의 내면의식을 바탕으로 시원적 자연풍경을 극사실적으로 차용함으로써 숲을 작가의 절대적 이상향의 공간으로 풀어내고 있다. 이렇듯 두 작품에서 나타난 풍경은 작가의 내면적 인식을 바탕으로 중립적 풍경을 고증적 해석과 섬세한 묘사를 통해 풍경이 작품의 세계관을 강화시키는 작가의 '생각의 틀'로서 활용되고 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김윤아, 미야자키 하야오, 살림, 2005
  2. 박기수, 애니메이션서사구조와 전략, 논형, 2004
  3. 박성수, 애니메이션 미학, 향연, 2002
  4. 조미라, 상상력의 미학, 애니메이션 조미라, 한울, 2009
  5. 정채봉, 오세암, 창비, 2001.
  6. 채트먼, S, 한용환 역, 이야기 담론, 푸른사상, 2003.
  7. 키리도시 리사쿠, 남도현 역, 미야자키 하야오 론, 써드아이, 2002
  8. 서영채, 절대 공간으로서의 풍경 : 두 번째 풍경과 존재론적 순간, 한국현대문학연구, 4권 41호(2013), pp.569-604.
  9. 최돈일, 단편애니메이션의 실험적 영상연출 연구, 만화애니메이션연구, 통권36호(2014), pp.375-391.
  10. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 세계미술용어사전, 이미지, 2018.01.02.
  11. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 국어사전, 풍경, 2018.01.02.
  12. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 재현, 2018.01.02.
  13. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 아이누신화, 2018.01.02.
  14. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 정채봉, 2018.01.02.
  15. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 미야자키 하야오, 2018.01.02.
  16. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 진경산수, 2018.01.03.
  17. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 오방색, 2018.01.03.
  18. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 백담사, 2018.01.05.
  19. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 아미타불, 2018.01.05.
  20. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 관음보살, 2018.01.05.
  21. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 지장보살, 2018.01.05.
  22. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 불상의 수인, 2018.01.05.
  23. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 아쿠시마, 2018.01.07.
  24. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 조몬스기, 2018.01.07.
  25. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 미야자키 하야오, 2018.01.07.
  26. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 나무위키, 모노노케 히메 등장인물, 2018.01.17.
  27. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 지식백과, 우담바라, 2018.01.26.
  28. 위키백과, 오세암, https://namu.wiki/w/%EC%98%A4%EC%84%B8%EC%95%94, 2018.01.05.
  29. <오세암> (2003)
  30. <원령공주>(もののけ姬,1997))