Abstract
This paper proposes the Signal Quality Indicator (SQI) to certify the wired communication channels connected between sub-systems embedded in guided flight systems. The communication signals can be distorted due to the poor interconnections of wired channels, the interference from the signals passing through the adjacent routed channels, and additive white Gaussian noises. As the ways to find out the condition of the communication channels, we present the Hamming distance based SQI (H-SQI) and the Euclidean distance based SQI (E-SQI). Two SQIs are compared in terms of the SQI resolution performance and the required number of hardware resources for implementations. The E-SQI requires the 10 times FPGA resources and an additional analog-digital converter over the H-SQI in spite of its outstanding SQI resolution performance. Moreover, the H-SQI could have the enough SQI resolution performance to find out the channel condition by increasing the oversampling rate, so the H-SQI is the more adequate than the E-SQI for the SQI of the guided flight systems.
본 논문은 유도비행체계 내부 부체계들 사이에 연결된 유선 통신채널의 상태를 검사할 수 있는 신호 품질 지시자(SQI)를 제안한다. 유선 통신채널을 통해 전달되는 통신신호는 빈약한 통신채널 연결 상태, 전자기적 간섭신호, 부가 백색 가우시안 잡음 등에 의해서 왜곡이 발생할 수 있다. 통신채널의 상태를 검사하는 방법으로서, 해밍 거리 기반으로 수신신호 왜곡정도를 계산하는 H-SQI와 유클리디언 거리 기반으로 계산하는 E-SQI를 제안한다. 제안하는 두 SQI는 왜곡정도에 대한 분해성능인 SQI 분해성능과 필요 하드웨어 자원 양에 대하여 서로 비교하였다. E-SQI는 뛰어난 SQI 분해성능을 가짐에도 불구하고 H-SQI보다 약 10배의 FPGA 자원과 아날로그-디지털 변환기가 더 필요하다. 또한, H-SQI는 오버샘플링 비율을 증가시켜 채널상태를 확인할 수 있을 정도의 충분한 SQI 분해성능을 얻을 수 있으므로 H-SQI가 E-SQI보다 유도비행체계의 신호 품질 지시자로서 더 적절하다.