초록
국내 건설경기 침체로 조경건설업체의 수익성이 저하되면서 이를 극복할 수 있는 대안이 요구되고 있으며, 조경분야에서는 해외건설시장 진출을 적극적으로 추진하고 있다. 하지만 중소 조경건설업체들은 해외진출을 위한 내부 역량과 사전 준비가 미흡하여 다양한 리스크에 직면하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 성장잠재력이 높은 베트남 건설시장을 대상으로 진출환경 및 리스크 요인을 분석하고, 중소 조경건설업체의 수주경쟁력 향상을 위한 대응방안을 마련하고자 하였다. 본 연구는 해외건설 전문가 6명을 대상으로 심층인터뷰를 수행하였으며, 베트남 진출환경 및 리스크 요인을 도출하고, 이에 대응할 수 있는 진출전략을 제시하였다. 연구결과, 첫째, 베트남은 인프라 및 주택 수요 증가에 따른 조경분야 진출기회가 확대될 것으로 예상되지만, 베트남의 사업 환경의 변화는 중소 조경건설업체의 진출가능성에 변수가 될 것으로 보인다. 둘째, 중소 조경건설업체의 베트남 진출 리스크 요인은 법과 규정, 정부재정상태, 시장변동, 행정체계, 최저임금 상승, 자금조달 및 보증, 계약, 수목 및 자재, 설계오류로 도출하였다. 셋째, 중소 조경건설업체의 베트남 진출전략은 단기 전략과 중장기 전략으로 제시되었다. 본 연구의 결과는 중소 조경건설업체의 베트남 진출을 위한 기초자료로 활용될 수 있으며, 향후 조경분야의 해외진출 활성화에 기여할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The decline in the construction industry has led to a decrease the profitability of small and medium-sized landscape contractors. To relieve this situation, small and medium-sized landscape contractors have continued to proactively find ways to enter global construction markets. However, many small and medium-sized landscape contractors face risks due to their lack of capacity and insufficient preparations to extend the business abroad. Thus, this study aims to analyze the current condition of the Vietnamese construction market and the related risk factors. It then suggests strategies to improve the small and medium-sized landscape contractors' competitiveness in that market. We investigated the business climate and analyzed risk factors. Finally, we developed expansion strategies and conducted in-depth interviews with six overseas construction professionals. The study results first showed that efforts to improve infrastructure and the increased demand for housing in Vietnam will lead to more opportunities for small and medium-sized landscape contractors entering the Vietnamese construction market. However, changes in the Vietnamese business climate may act as a variable. Second, we found that small and medium-sized landscape contractors' risk factors are mainly related to laws and regulations, government finance, market fluctuations, public administration system, minimum wage increases, financing and bonds, contracting, trees and materials, and design errors. Finally, small and medium-sized landscape contractors are required to consider the following when seeking to enter the Vietnamese construction market: short-term strategy and mid-to-long-term strategy. This study will be used as the basis for small and medium-sized landscape contractors to plan to enter the Vietnamese construction market and to contribute to the expansion of the global construction market in the landscape industry.