Fig. 1. Research process
Fig. 2. Levels of logical thinking through class
Fig. 3. Average of sub-construct about satisfaction of HTE-STEAM
Table 1. Experimental design
Table 2. The three-dimensions framework of HTE-STEAM program
Table 3. The result of response by review of experts
Table 4. The cognitive development stages by Piaget(Roadrangka et al., 1983)
Table 5. The sub-construct of STEAM attitudes test
Table 6. Paired sample t-test of logical thinking
Table 7. Paired sample t-test of ‘conservative logic’
Table 8. Paired sample t-test of ‘proportion logic’
Table 9. Paired sample t-test of ‘controlling variable logic’
Table 10. Paired sample t-test of ‘probability logic’
Table 11. Paired sample t-test of ‘correlative logic’
Table 12. Paired sample t-test of ‘combinational logic’
Table 13. Paired sample t-test of sub-construct of STEAM attitudes test
References
- 강창익, 강경희, 이상칠(2013), 활동 중심 STEAM 프로그램이 중학생들의 과학 학습 흥미도에 미치는 효과. 과학교육연구지, 37(2), 338-347.
- 교육부(2015a). 2015 개정 초중등 교육과정 총론. [별책3] 중학교 교육과정. 세종: 교육부.
- 교육부(2015b). 학생의 꿈과 끼를 키워 행복교육을 실현하는 중학교 자유학기제 시행계획안. 세종: 교육부.
- 교육부(2016). 2015 개정 교육과정 브로슈어(교원용). 국가교육과정홍보센터. 세종: 교육부.
- 구자옥, 김성숙, 이혜원, 조성민, 박혜영(2016). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2015 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2016-2-2.
- 김영홍, 김진수(2017). 국내 STEAM 교육 연구 논문의 현황 분석. 대한공업교육학회지, 42(1), 140-159.
- 박현주, 변수용, 심재호, 백윤수, 정진수(2016). 우리나라 초.중.고등학교의 STEAM 교육 운영 현황 실태조사. 한국과학교육학회지, 36(4), 669-679. https://doi.org/10.14697/JKASE.2016.36.4.0669
- 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수(2012). 융합인개교육(STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구. 한국과학창의재단.
- 손미현, 정대홍, 최원호(2017). 나노 STEAM 프로그램의 적용이 자유학기제 학생들의 정의적 측면에 미치는 영향. 현장과학교육, 11(1), 77-89.
- 오준영, 손연아(2018). 세계관을 바탕으로 통합과학 교육 전략 제안: 기후변화를 중심으로. 대한지구과학교육학회지, 11(1), 1-20. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2018.11.1.1
- 우종옥, 김종일(1993). 고등학생의 인지수준과 과학탐구 능력과의 관계 분석. 한국과학교육학회지, 13(2), 296-307.
- 이동영, 남윤경(2018). 공학설계 측면에서 한국 STEAM 프로그램 분석틀 제안. 대한지구과학교육학회지, 11(1), 63-77. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2018.11.1.63
- 이석진, 김남숙, 이윤진, 이승진(2017). 융합인재교육(STEAM)의 창의성과 문제해결력 효과에 관한 메타 분석: 연구방법 및 연구자를 중심으로. 한국과학교육학회지, 37(1), 87-101. https://doi.org/10.14697/JKASE.2017.37.1.0087
- 이영은, 이효녕(2014). 공학적 설계와 과학 탐구 기반의 STEAM 교육 프로그램이 중학생의 과학, 수학, 기술에 대한 흥미, 자기효능감 및 진로 선택에 미치는 효과. 교과교육학연구, 18(3), 513-540.
- 이종섭, 유미현(2013). 초등 영재와 일반 학생의 인지발달 및 논리적 사고력 형성 수준 비교. 영재교육연구, 23(3), 335-354. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.3.335
- 최영준, 이원식, 최병순(1985). 중.고등학생들의 논리적 사고력 형성에 관한 연구 I. 한국과학교육학회지, 5(1), 1-9.
- 최은영, 문병찬, 한광래(2017). 국내 융합인재교육(STEAM)의 연구 동향 분석. 대한지구과학교육학회지, 10(2), 185-198. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2017.10.2.185
- 한국과학창의재단(2018). 2017년 융합인재교육(STEAM) 사업 성과분석 연구[AD18030006].
- 한혜숙(2017). 수학교과 중심의 STEAM 수업이 중학생들의 STEM 분야 진로 흥미도 및 융합적 문제해결력에 미치는 영향. 수학교육논문집, 31(1), 125-147.
- 한혜정, 이승미(2014). 중학교 교과 집중이수 실태분석 및 차기 국가 교육과정 개정에의 반영 방안: 학교교육과정 편성안 분석을 중심으로. 교육과정평가연구, 17(3), 1-21.
- 홍혜인, 강순희(2014). 과학 수업에서 논리적 사고력 강화 탐구 교수 전략이 중학교 1학년 학생들의 논리적 사고력에 미치는 효과. 대한화학회지, 58(6), 667-680. https://doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.6.667
- Arcand, K. K. & Watzke, M. (2011). Creating public science with the from earth to the universe project. Science Communication, 33(3), 398-407. https://doi.org/10.1177/1075547011417895
- Arcand, K. K. & Watzke, M. (2014). Here, there & everywhere: Science through metaphor, near and far. Science Communicating Astronomy with the Public Journal, 15(1), 8-9.
- Ault, C. R. (1998). Criteria of excellence for geological Inquiry: The necessity of ambiguity. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 189-212. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199802)35:2<189::AID-TEA8>3.0.CO;2-O
- Brown, A. L., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.2307/1176008
- Finnish National Board of Education. (2016). A Draft of the National Core Curriculum for Basic Education. Helsinki: National Board of Education.
- Keats, D. & Schmidt, J. (2007). The genesis and emergence of Education 3.0 in higher education and its potential for Africa. First Monday, 12(3). Retrieved from http://firstmonday.org/issues/issue12_3/keats/index.html.
- Kim, H. & Chae, D. H. (2016). The development and application of a STEAM program based on traditional korean culture. Eurasia Journal of Mathematics Science & Technology Education, 12(7), 1925-1936.
- Laudan, R. (1987). From mineralogy to geology: The foundations of a science. Chicago, Illinois: University of Chicago Press.
- Piaget, J. (1964). Part I: Cognitive development in children: Piaget development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2(3), 176-186. https://doi.org/10.1002/tea.3660020306
- Roadrangka, V., Yeany, R. H., & Padilla, M. J. (1983). The construction and validation of group assessment of logical thinking(GALT). Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association of Research in Science Teaching, Dallas, TX.
- Rubinstein, M. F. (1995). Patterns of problem solving, 2nd ed. New York: Prentice-hall.
- Tan, L. T., Goh, B., Subramaniam, S., & Ramanathan, O. (2017). Engaging secondary school students in authentic research projects based on environmental science theme. Singapore: National Institute of Education.