DOI QR코드

DOI QR Code

Early Childhood Teachers' Perception for Fairy Tale Appearance Using Background Music

배경음악을 활용한 동화감상에 대한 유아교사의 인식

  • 박선영 (경성대학교 유아교육학과) ;
  • 홍순옥 (경성대학교 유아교육학과)
  • Received : 2018.01.09
  • Accepted : 2018.02.26
  • Published : 2018.03.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the awareness of early childhood teachers for the development of early childhood education programs using background music. The subjects of this study were 272 early childhood teachers of kindergartens in Busan and Kyungnam provinces. The data were collected through questionnaires on the awareness of children's appreciation of fairy tales using background music. The collected data were analyzed by frequency and percentage using SPSS 18.0 program. The results of this study are as follows: First, the number of early childhood teachers who had experience of performing fairy tales using background music were less than half of them. Secondly, the purpose of appreciation of fairy tales using background music was to develop rich emotions. In order to understand the systematic knowledge and concept of background music, it was necessary to supply background music in various life styles. Third, development of a fairy tale appreciation program using background music was generally required. Third, development of a fairy tale appreciation program using background music was generally required. Fourth, a fairy tale appreciation program using background music is appropriate for the large group activity time of 10~20 minutes one or two times a week and it was necessary to have a concatenated structure of pre-activities, introduction methods, questioning techniques in development, finishing methods, evaluation methods, and extension activity methods.

본 연구의 목적은 배경음악을 활용한 유아교육 프로그램 개발을 위한 유아교사의 인식을 조사하는 것이다. 연구대상은 부산과 경남 지역 유치원의 유아교사 272명이며 배경음악을 활용한 동화감상에 대한 인식에 관한 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율을 산출하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 배경음악을 활용한 동화감상을 실시한 경험이 있는 유아교사는 과반 수에 미치지 못하였다. 둘째, 배경음악을 활용한 동화감상의 목적은 풍부한 정서발달에 두고 있었으며, 배경음악에 대한 체계적인 지식과 개념에 대한 이해에 대한 어려움을 위해 다양한 배경음악의 보급을 가장 필요로 하였다. 셋째, 배경음악을 활용한 동화감상 프로그램 개발은 대체로 필요로 하였다. 넷째, 배경음악을 활용한 동화감상 프로그램은 주 1~2회, 10~20분의 대집단형태로서 오전 대집단활동 시간에 실시하는 것이 적절하다고 하였으며 사전활동, 도입방법, 전개 시 질문기법, 마무리방법, 평가방법, 확장 활동방법이 연계되도록 구성되는 것이 필요하다고 하였다.

Keywords

References

  1. 강문희, 이혜상, 아동문학교육, 서울: 학지사, 2002.
  2. 강은희, 동화매체유형에 따른 아동의 그리기표상 능력의 차이, 숙명여자대학교 원격대학원, 석사학위논문, 2009.
  3. 김세희, 유아교사를 위한 유아문학교육, 서울: 양서원, 2000.
  4. 현정희, 서정숙, "그림책 읽어주기에 대한 유아교사의 인식," 어린이문학교육 연구, 제10권, 제2호, pp.125-147, 2009.
  5. 장혜순, 유아문학교육의 이론과 실제, 서울: 파란 마음, 2008.
  6. 이현수, 생활 속의 배경음악을 통한 음악감상 수업 및 평가, 경희대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2002.
  7. 이순정, 패밀리레스토랑의 물리적 서비스 요소가 소비자 태도에 미치는 영향, 경기대학교 대학원, 석사학위논문, 2002.
  8. 이승현, TV프로그램에서 배경음악이 수용자의 몰입과 기억에 미치는 영향, 국민대학교 대학원, 석사학위논문, 2014.
  9. 김지은, 피아노배경음악 삽입 또는 미삽입 미술활동이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 영향, 인제대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.
  10. 조남숙, 배경음악 유형이 유아의 그림표현과 정서능력에 미치는 영향, 동덕여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  11. 안혜정, '5세 누리과정' 해설서와 지침서에 대한 이해 및 지도서 활용에 대한 교사의 인식, 경성대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2013.
  12. 박혜경, 유아교육기관에서의 인터넷을 이용한 동화지도 실태에 관한 연구, 경기대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2001.
  13. 김미숙, 동화를 활용한 음악극활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향, 전북대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  14. 박소영, 동화를 이용한 비구조적 음악극이 유아의 창의성 향상에 미치는 영향, 숙명여자대학교 음악치료대학원, 석사학위논문, 2004.
  15. 장은희, 동화에 기초한 유아 음악극 프로그램 구성 및 효과 연구, 덕성여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  16. 김지연, 동화듣기를 함께한 음악감상 활동이 유아의 음악 인지 능력에 미치는 영향, 우석대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2017.
  17. 단은미, 동화를 활용한 통합적 음악 감상활동이 유아의 음악능력발달에 미치는 영향, 한양대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.
  18. 박순주, 유아교육기관에서의 동화활동 현황 및 교사의 인식, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2016.
  19. 정선영, 음악활동을 통한 유아인성교육프로그램 개발 및 적용, 경성대학교 대학원, 박사학위논문, 2015.
  20. 구본경, 유아교육기관의 동화지도 실태, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2002.
  21. 김영은, 유치원에서의 동화 활용 현황 조사 : 부산 지역을 중심으로, 인제대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2005.
  22. 이현아, 유아교사의 동화 지도방법에 관한 실태 조사, 신라대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2005.
  23. 이상금, 장영희, 유아문학론, 서울; 교문사, 1990.
  24. 김수지, 심미적 경험을 위한 유아 음악 수업 지도안 연구 : 그림책 활용을 중심으로, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2016.
  25. 단은미, 조유나, "동화를 활용한 음악감상활동이 유아의 음악능력 및 태도에 미치는 영향," 한국유아교육․보육행정연구, 제13권, 제4호, pp.333-354, 2009.
  26. 이승미, 김민진, "음악동화 그림책을 활용한 유아 음악 감상활동이 유아의 음악성 및 음악적 태도에 미치는 영향," 어린이 문학교육연구, 제13권, 제1호, pp.341-363, 2012.
  27. 원문자, 유치원교사의 동화 지도 인식 분석, 순천향대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2002.
  28. 송정선, 배경음악과 분위기에 일치하는 학습 효과, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2000.
  29. J. G. Cuningham and R. S. Sterling, "Developmental Change in the Understanding of Affective Meaning in Music," Motivation and Emotion, Vol.12, pp.399-413, 1989.
  30. M. P. Kastner and R. G. Crowder, "Perception of the major/minor distinction:IV. Emotional Connotations in Young Children," Music Perception, Vol.8, No.2, pp.189-201, 1990. https://doi.org/10.2307/40285496
  31. 조영선, 심리적 안정감과 창의력을 증진시키는 클래식 음악감상 수업지도 방안 연구 : 제 7차 교육과정 고등학교 교과서를 중심으로 영화를 활용, 경희대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  32. D. J. Maclnnis and C. W. Park, "The differential role of characteristics of music on high- and low- involvement consumers's processing of ads," Journal of Consumer Research, Vol.18, pp.161-173, 1991. https://doi.org/10.1086/209249