DOI QR코드

DOI QR Code

문화예술 공간의 비콘(Beacon) 서비스 활성화 방안 연구

A study on activation method of beacon service in cultural art space

  • 정란근 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디자인경영학전공) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)
  • Jung, Ran-gun (Dept. of Design Management, HongIk University, International Design School for Advanced Studies) ;
  • Kim, Seung-In (Design Management, HongIk University, International Design School for Advanced Studies)
  • 투고 : 2017.11.29
  • 심사 : 2018.02.20
  • 발행 : 2018.02.28

초록

본 연구는 국내 외 활발히 비콘 기술을 개발 중인 기업의 기술 동향을 분석하고 문화예술 공간의 비콘 서비스 적용 사례조사를 통해 국내 문화예술 공간에서 비콘 서비스가 나아가야 할 방향성을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 문헌연구를 통해 비콘 서비스의 이론적 배경을 고찰하였으며, 국내 외 문화공간들의 비콘 서비스 적용 사례조사를 진행하였다. 그 결과, 국내 비콘 기술은 공간이 넓은 곳에서도 충분히 다양한 서비스를 제공할 수 있다는 것을 알 수 있었다. 또한, 혜택 제공중심 서비스를 제공하는 국내와는 달리 국외는 경험제공중심 서비스를 제공한다는 특징을 통해 국내 전시공간의 비콘 서비스가 혜택 제공중심을 넘어 경험제공중심의 서비스로 이루어져야 한다는 것을 알 수 있었다. 본 연구를 바탕으로 앞으로 한국의 문화예술 공간에서 비콘 서비스를 통해 다양한 커뮤니케이션 서비스 활성화 방안을 위한 참고 자료로 사용될 수 있을 것을 기대한다.

The purpose of this study is suggest the guideline by analyzing and categorizing the case of trends of Beacon technological development and Beacon-Based service in culture and art space of domestic and overseas. I did some literature research followed with theoretical background of beacon service, also did case study of beacon service application in domestic and overseas culture space. The result indicate that beacon technology can provide a variety services in a wide space. Through domestic and overseas case studies, it was found that beacon service in domestic exhibition space should be given as experience-oriented services beyond benefit-oriented services. As this point of time, this study will become a good resource for various communication services through beacon service in Korea.

키워드

참고문헌

  1. H. T. Kim. (2016). On-demand beyond O2O, Seoul : e-bizbooks.
  2. I. S. Yoon & Y. M. one, Right Brand lab. http://blog.rightbrain.co.kr/?p=4469
  3. S. J. Heo, C. H. Cho, J. Y. Kim, (2015), Advertising Implications of Beacon Technology, The Korean Journal of Advertising and Public Relations, 17(3), 98-137. https://doi.org/10.16914/kjapr.2015.17.3.98
  4. Naver blog. (2015). http://blog.naver.com/hybum1/220329218773
  5. H. J. Kim, (2017). Using the Beacon, Sensor and Smartphone Safety Management Implementation Service, The society of convergence knowledge Transactions, 5(1), 25-31.
  6. http://www.beepetc.com/wp-content/uploads/2016/10/beantown-beacons-beacons-rifid-nfc-comparison.pdf]
  7. Korean intellectual property office paper(2015), p2.
  8. http://cafe.naver.com/leezm/2022
  9. http://www.futurekorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=42461
  10. https://www.datanet.co.kr/news/articleView.html?idxno=98960
  11. http://blog.naver.com/newswire1/220615849130
  12. http://forums.estimote.com/t/new-generation-of-estimote-beacons-is-here/3273
  13. http://getifinity.com/solutions/exhibitions/
  14. K. R. Lee & S. H. Kim. (2014). Omni Channel-based I-LBS Service Case Study with smart commerce, Journal of Korea digital design council, 485-486.
  15. H. T. Kim. (2016). On-demand beyond O2O, Seoul : e-bizbooks.
  16. http://www.sportsseoul.com/news/read/346714.
  17. http://m.jungle.co.kr/magazine/articleView?searchBbsId=BBSMSTR_000000000001&searchNttId=23067
  18. http://news.inews24.com/php/news_view.php?g_serial=841707&g_menu=020310&rrf=nv
  19. http://www.economytalk.kr/news/articleView.html?idxno=152545#07AG
  20. http://news1.kr/articles/?2314521
  21. http://blog.estimote.com/post/77385955199/estimotebeacons-are-enriching-experiences-at-the
  22. http://www.unionstation.org/news/new-living-historyapp-sho123123wcases-union-station-history
  23. http://blog.estimote.com/post/141953007415/museumvisitors-want-a-conversation-bringing-apps
  24. http://arandme17.wordpress.com/tag/museum-expe