DOI QR코드

DOI QR Code

An evaluation on the quality of mathematics instruction for 8th grade based on the instructional quality profile

교수 질 프로필(IQP)에 기반한 중학교 2학년 수학과 교수의 질 분석

  • Lee, Bongju (Department of Mathematics Education, Kyungpook National University) ;
  • Han, Inki (Department of Mathematics Education, Gyeongsang National University) ;
  • Suh, Boeuk (Department of Mathematics Education, Chungnam National University)
  • Received : 2018.01.29
  • Accepted : 2018.02.25
  • Published : 2018.02.28

Abstract

This study was conducted as a part of the project to evaluate the quality of mathematics instruction in the national curriculum system. The purpose of this study is to measure the consistency between teaching goals of mathematics curriculum, contents presentation of textbooks, and testing including adequacy of each element in mathematics instruction for 8th grade. To do this, we used MIQP (instructional quality profile for Mathematics) developed basing on the instructional quality profile (IQP) in the previous research of the project. First, the quality of textbooks' content presentation for 8th grade was found that the desirable levels in number and operation area and geometric area was relatively less compared to other areas, but it was generally good. Second, it was found that the quality of mathematics testing for 8th grade was good in terms of consistency with the curriculum's teaching goals, consistency with the content presentation of textbooks, and adequacy of testing. However, regional differences in the quality of testing showed that there were some deficiencies in regions outside the metropolitan.

Keywords

References

  1. 강성구, 양창모, 초등학교 정보 통신 기술 교과서 비교 분석 연구 -4학년 교과서를 중심으로-, 정보교육학회논문지 8(2) (2004), 213-225.
  2. 교육부, "수학과 교육과정 (제2015-74호)". 2015.
  3. 교육부, "초․중등학교 교육과정 총론 (제 2015-74호)", 2015.
  4. 김성훈, "영어과 교육과정과 대학 수학 능력 시험의 일관성과 적절성 연구", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  5. 권점례, 2015 개정 수학과 교육과정에 대한 초등학교 교사들의 인식 및 요구 분석, 수학교육 56(2) (2017), 213-234.
  6. 권혜정, "국가교육과정기준법 시안 개발 연구", 고려대학교 대학원 박사학위 논문, 2015.
  7. 박진용, 신성균, 함승연, 이영아, 남창우, 손예희, 신명경, 김민정, "수요자 중심의 교과서 체제 개발 방안", 한국교육과정평가원(연구보고 RRO 2011-4), 2011.
  8. 서보억, 이봉주, 한인기, "IQP를 기반으로 한 중학교 2학년 수학과 교육과정, 교과서, 평가 사이의 일관성 분석", 한국수학교육학회 2017 춘계학술대회 프로시딩, pp. 65-68, 2017.
  9. 소경희, 허경철, 박찬구, 김찬종, 양종모, 김진완, "국가 교육과정 개발을 위한 장기 연구 설계", 서울대학교-한국교육과정평가원(연구보고서 No. RRC 2006-19), 2006.
  10. 송정선, "교수질 준거(IQP)에 의한 교과서 내용제시 형태 분석", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2009.
  11. 오갑용, "교수 질 프로필을 활용한 영어학습용 멀티미디어 코스웨어 평가", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  12. 이봉주, 김창일, 2007년 개정 수학과 교육과정에 따른 선택과목 교과서의 수학교사 체감난이도 분석, 수학교육 52(1) (2013), 1-17.
  13. 윤현진, 주형미, 문영주, 추병완, 석두영, "국가 교육과정 개정 체제 변화에 따른 교과서 정책 개선 방안 연구", 한국교육과정평가원(연구보고서 No. RRC 2010-16), 2010.
  14. 최수영, "교과과정 평가와 개선을 위한 교수 질 프로필 평가도구 활용", 교육과정 평가도구 개발 연구, 한국교육대학교 교육연구원, 1991.
  15. 최수영, 멀티미디어 코스웨어의 개발 및 질적 평가를 위한 교수 질 프로필. Multimedia-Assisted Language Learning 3(2) (2000), 210-255.
  16. 최화숙, "교수 질 프로필(IQP)에 의한 중학교 교과서의 일관성 및 적절성 분석", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  17. 한상준, "교수 질 프로필을 활용한 과학교수의 일관성 분석", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1997.
  18. 허강, 곽상만, 이종국, 조성준, "한국 교과서의 현상 분석 및 개선 방안 연구", 한국교과서연구재단 (연구보고서 No. '04-05), 2004.
  19. C. Reigeluth, "Instructional design theories and models: an overview of their current status", Lawrence Erlbaum Associates, pp. 279-333, 1983.
  20. M. D. Merrill & R. C. Boutwell, Instructional development: methodology and research. Review of Research in Education, 1 (1973), 95-131.
  21. H. A. O'Neil, "Procedures for instructional systems development", Academic Press, 1979.
  22. B. Suh, B. Lee, & I. Han, Development of IQP-based mathematics instructional quality profile, Advanced Studies in Contemporary Mathematics 27(4) (2017), 539-560.