DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Changes of Libraries and Directions of Librarian Education in the era of the Fourth Industrial Revolution

4차 산업혁명 시대의 도서관 변화와 사서교육 방향에 대한 고찰

  • 박옥남 (상명대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2018.01.17
  • Accepted : 2018.02.19
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The study acknowledges the role of education in the period of fourth industrial revolution and urges active change of education. The library in fourth industrial revolution needs to think about the application of innovative technologies to library services, and to combine and cope with technology, human, and library. The starting point of this discussion should be education. The study purports to present the direction of librarian education in the context of fourth industrial revolution. The study analyzed the essence of fourth industrial revolution, the changes of libraries, educational implications of the fourth industrial revolution, and problems of librarian education. As a result, the study presented the direction of librarian education in the context of librarians' competences, content and methodological innovation.

최근 4차 산업혁명시대를 맞이하여, 시대에 적합한 인재를 양성하기 위한 교육의 역할이 강조되고 있다. 4차 산업혁명의 도서관은 기술혁신의 도서관 적용을 고민하고 기술 인간 도서관이 결합하고 대응해야 할 방안이 필요하며 그 고민의 출발은 교육에서부터 시작될 수 있다. 이에 본 연구는 4차 산업혁명의 관점에서 사서교육의 방향성을 제시하기 위한 연구를 수행하였다. 이를 위하여 4차 산업혁명의 본질, 도서관의 변화, 4차 산업혁명의 교육적 함의, 사서교육의 문제를 고찰하였다. 연구의 결과로 사서교사 교육의 방향성을 사서의 인재상, 교육내용, 교육방법의 관점에서 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강영문. 2017. 제4차 산업혁명과 물류교육에 관한 연구. 물류학회지, 27(2): 1-8. Kang, Young-Moon. 2017. A Study on the Fourth Industrial Revolution and Logistics Education. Journal of Logistics, 27(2): 1-8.
  2. 강현주, 조대연. 2017. 델파이 조사를 통한 4차 산업혁명시대의 인적자원개발 정책 방향 및 과제탐색. HRD연구, 19(4): 1-34. Kang, Hung-Joo and Cho, Dae-Yeon. 2017. "Exploring Human Resources Development Policies and Tasks in the Era of the 4th Industrial Revolution by Delphi." HRD Research, 19(4): 1-34.
  3. 국립중앙도서관. 2011. 국립중앙도서관 사서교육문화과 웹사이트. [online] [cited 2018. 1. 10.] National Library of Librarians. 2011. National Library of Librarians Education and Culture Department. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  4. 교육부. 2016. 제4차 산업혁명 대비 대학의 혁신방안. 서울: 교육부. Ministry of Education. 2016. Innovation of Education in the Era of Fourth Industrial Revolution. Seoul: Ministry of Education.
  5. 김보영, 곽승진. 2017. 대학도서관의 메이커 스페이스 도입방안 연구. 한국도서관․정보학회지, 48(3): 259-279. Kim, Bo-Young and Kwak Seung-Jin. 2017. "A Study on the Introduction of Makerspace at Academic Library." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 48(3): 259-279.
  6. 김영석. 2014. 문헌정보학의 도서관경영 분야 교육에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 45(1): 173-196. Kim, Young-Seok. 2014. "A Study on the Education of Library Management in Library and Information Science." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(1): 173-196.
  7. 김서. 2013. 빅데이터 도서관 활용사례: KAIST 도서관 웹 로그 분석시스템을 중심으로. KSLA Bulletin, 5: 45-52. Kim, Seo. 2013. "A Case Study of Big Data Library: Focused on KAIST Library Web Log Analysis System." KSLA Bulletin, 5: 45-52.
  8. 노동조, 손태익. 2016. 사물인터넷(IoT) 기반의 대학도서관 서비스에 관한 연구: S대학교 도서관의 사례를 중심으로. 한국비블리아학회지, 27(4): 301-320. Noh, Dong-Jo and Son, Tae-Ik. 2016. "A Study on the Internet of Things Services in University Libraries focused on S University Library." The Journal of Korean Biblio Society for Library and Information Science, 27(4): 301-320. https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2016.27.4.301
  9. 노영희, 안인자, 최상기. 2011. 한국 문헌정보학 교과목의 실용성 평가에 관한 연구. 한국도서관․ 정보학회지, 42(4): 5-29. Noh, Younghee, Ahn, In-Ja and Choi, Sang-Ki. 2011. "A Study on Evaluating the Practicalness of Library and Information Courses in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(4): 5-29.
  10. 노영희. 2015. 문헌정보학 교과과정의 특징적 변화에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(4): 79-107. Noh, Younghee. 2015. "A Study on the Characteristic Changing of the Library and Information Science Curriculum." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(4): 79-107.
  11. 직업의 미래. 2016. 매일경제. [online] [cited 2017. 12. 23.] "Milaeui Jig-eob." 2016. Maeil Business Newspaper. [online] [cited 2017. 12. 23.]
  12. 문화체육관광부. 2017a. 2017년 공공도서관 통계조사 결과보고서. 세종: 문화체육관광부. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2017a. Public Library Statistical Survey Report of 2017. Sejong: Ministry of Culture, Sports and Tourism.
  13. 문화체육관광부. 2017b. 통계로 보는 도서관 2: 1-28. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2017b. Library based on Statistics II. 1-28.
  14. 미래의 도서관 서비스, 사람 냄새 더욱 나야. 2017. 서울경제. 10월 24일. [online] [cited 2018. 1. 5.] "Milaeui Doseogwan Seobiseu, Salam Naemsae Deoug Naya." 2017. Seoul Economic Daily. October 24th. [online] [cited 2018. 1. 5.]
  15. 미래의 도서관은 어떤 모습일까? 2013. 청년의사. 7월 15일. [online] [cited 2018. 1. 5.] "Milaeui Doseogwan-eun Eotteon Moseub-Ilkka?" 2013. Young Doctor. July 15th. [online] [cited 2018. 1. 5.]
  16. 박상준. 2015. 거꾸로 교실 모형의 개발과 적용 사례의 연구: 예비교사 교육에의 적용 결과를 중심으로. 사회과학교육연구, 22(2): 1-21. Park, Sang-Joon. 2015. "Development of the Revised Model of Flipped Classroom and Analysis of Its Educational Effects." Research for Social Science Education, 22(2): 1-21.
  17. 백승수. 2017. 4차 산업혁명 시대의 교양교육의 방향모색. 교양교육연구, 11(2): 13-51. Baek, Seung-Su. 2017. "Searching for the Direction of Liberal Arts Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution." Studies in Liberal Education, 11(2): 13-51.
  18. 심원식. 2017. 4차 산업혁명과 도서관(2) 4차 산업혁명과 도서관의 역할. World Library, 2017.4.24. [online] [cited 2018. 1. 5.] Sim, Won-Sik. 2017. "4th Industrial Revolution and Libraries." World Library. 2017.4.24. [online] [cited 2018. 1. 5.]
  19. 안종배. 2017. 4차 산업혁명에서의 교육 패러다임의 변화. 미디어와 교육, 17(1): 21-34. Ahn, Jong-Bae. 2017. "Changes in the Educational Paradigm in the Fourth Industrial Revolution." Media and Education, 17(1): 21-34.
  20. 오성록. 2017. 캡스톤 디자인을 활용한 융합적인 영어번역 학습. 인문사회 21, 8(1): 1-16. Oh, Sung-Nok. 2017. "A Convergent English Translation Practice using Capstone Design." Humanities and Social Sciences 21, 8(1): 1-16.
  21. 이승협. 2017. 4차 산업혁명과 노동의 변화. Future Horizon, 33: 16-19. Lee, Sung-Hyup. 2017. "Fourth Industrial Revolution and Changes in Labor." Future Horizon, 33: 16-19.
  22. 이제환 외. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지, 39(4): 45-69. Lee, Jae-Whoan et al. 2005. "Evaluation and Requirement of Librarians on LIS Education." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 39(4): 45-69. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2005.39.4.045
  23. 장덕현, 구본진, 윤희윤. 2014. 사서 계속교육 현황과 발전방향에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(2): 181-202. Jang, Durk-Hyun, Ku, Bon-Jin and Yoon, Hee-Yoon. 2014. "A Research on the Continuing Education for Librarians: Current Situations and Suggestions." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2): 181-202.
  24. 장윤금. 2011. 문헌정보학 교육의 변화에 관한 국가 간 비교 연구. 한국비블리아학회지, 22(4): 317-340. Chang., Yunkeum. 2011. "Comparative Study of the Changes in LIS Education in Korea, U.S.A. and Australia." The Journal of Korean Biblio Society for Library and Information Science, 22(4): 317-340.
  25. 정재영. 2011. 문헌정보학 교육의 현황 분석 및 개선 방안 - 정보서비스 관련 교과목을 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 42(1): 205-223. Jung, Jae-Young. 2011. "Analysis and Improvement Strategy of Library and Information Science Education Focusing on the Reference Service Curriculums." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(1): 205-223.
  26. 정주원. 2017. 제4차 산업혁명 시대의 소비생활 변화와 소비자교육. 한국가정과교육학회지, 29(3): 89-104. Jung, Joowon. 2017. "Changes in Consumption Life and Consumer Education in the Fourth Industrial Revolution." Journal of Korean Family and Education, 29(3): 89-104.
  27. 정현학, 최영임, 이상원. 2016. 4차 산업혁명과 보건산업 패러다임의 변화. KHIDI BRIEF, 215: 1-28. Jung, Hun-Hak, Choi, YoungIm and Lee, Sang-Won. 2016. "Changes in the Fourth Industrial Revolution and Health Industry Paradigm." KHIDI BRIEF, 215: 1-28.
  28. 조헌국. 2017. 4차 산업혁명에 따른 대학교육의 변화와 교양교육의 과제. 교양교육연구, 11(2): 53-89. Cho, Hyun-Kook. 2017. "Changes in University Education and the Challenges of Liberal Education in the Fourth Industrial Revolution." Studies in Liberal Education, 11(2): 53-89.
  29. 차성종. 2016. 전문사서 양성을 위한 국가직무능력표준(NCS) 기반의 문헌정보학 현장실습 교육과정 설계에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 50(1): 457-491. Cha, Sung-Jong. 2016. "A Study on National Competency Standards-based Curriculum Design of the Practical Training Courses in Library and Information Science." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 50(1): 457-491. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.457
  30. 최연구. 2017. 4차 산업혁명시대의 미래교육 예측과 전망. Future Horizon, 33: 32-35. Choi, Yeon-Koo. 2017. "Prediction and Prospect of Future Education in the Age of the Fourth Industrial Revolution." Future Horizon, 33: 32-35.
  31. 최정빈, 김은경. 2015. 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과운영사례. 공학교육연구, 18(2): 77-88. Choi, Jeung-Bin and Kim, Eun-Gyung. 2015. "Developing a Teaching-Learning Model for Flipped Learning for Institutes of Technology and a Case of Operation of a Subject." Research for Engineering Science Education, 18(2): 77-88.
  32. 표순희 외. 2015. 도서관 빅데이터 서비스 모형 개발에 관한 연구: 공공도서관을 중심으로. 정보관리학회지, 32(2): 63-86. Pyo, Soon Hee et al. 2015. "A Study on the Developing of Big Data Services in Public Library." Journal of the Korean Society for Information Management, 32(2): 63-86. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.2.063
  33. 홍기칠. 2016. 거꾸로 교실(Flipped Classroom)의 실행에 대한 비평적 분석. 교육방법연구, 28(1): 125-149. Hong, KiChill. 2016. "A Critical Analysis on Implementing the 'Flipped Classroom'." The Korean Journal Of Educational Methodology Studies, 28(1): 125-149.
  34. American Library Association (ALA). 2014. Planning Our Future Libraries: Blueprints for 2025. Chicago: ALA Editions.
  35. American Library Association (ALA). 2017. ALA Online Learning. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  36. Australian Library and Information Association (ALIA). 2017. ALIA Professional Development. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  37. Bertot, J., Sarin, L. and Jaeger, P. 2016. Re-Envisioning the MLS the Future of Librarian Education. [online] [cited 2017. 12. 20.]
  38. Florida States University Library and Information Science. 2016. Florida States University Library and Information Science Websites. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  39. LIBER. 2017. 2018-2022 Research Libraries Powering Sustainable Knowledge in the Digital Age. [online] [cited 2018. 1. 6.]
  40. Library of Congress. 2015. 2016-2020 Strategic Plan. [online] [cited 2018. 1. 6.]
  41. Spina, C. 2014. Keeping Up With... Augmented Reality. IL: American Library Association. [online] [cited 2017. 12. 20.]
  42. Rivera, E. 2015. "Using the Flipped Classroom Model in Your Library Instruction Course." The Reference Librarian, 56(1): 34-41. https://doi.org/10.1080/02763877.2015.977671
  43. University of Illinois - Urbana Champaign, Library of Information Science. 2017. University of Illinois - Urbana Champaign, Library of Information Science Websites. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  44. University of North Carolina - Chapel Hill. 2017. University of North Carolina - Chapel Hill Library Science Curriculum. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  45. University of Washington Library and Information Science. 2017. University of Washington Library and Information Science Website. [online] [cited 2018. 1. 10.]
  46. World Economic Forum. 2015. Deep Shift Technology Tipping Points and Societal Impact. Geneva: World Economic Forum.