DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Optimum Design of SUV Rear Spoiler

SUV 차량 리어 스포일러 최적 형상에 관한 연구

  • Park, Dong-Kyou (Department of Electromechanical Convergence Engineering, Korea University of Technology and Education)
  • 박동규 (한국기술교육대학교 기전융합공학과)
  • Received : 2017.11.10
  • Accepted : 2018.02.02
  • Published : 2018.02.28

Abstract

Recently, fuel consumption efficiency has become the most important issue in the vehicle development process due to the problem of environmental pollution. The air flow patterns of the vehicle body line and rear part are the most important elements affecting the fuel consumption efficiency. Especially, the airflow pattern of the vehicle rear part is the most important design factor to be considered in rear spoiler design. In this paper, the control factors affecting the airflow of the rear spoiler are determined, the airflow sensitivity of these control factors are tested and, then, the optimized control factors to reduce the airflow drag force are proposed. The model of optimized control factors is tested and the values of the optimized control factors are changed by analyzing the S/N ratio and mean value. Finally, the new modified model incorporating the optimized control factors is tested in an air flow tunnel and its ability to decrease the air drag and reduce the cost is verified.

최근 친환경 자동차 개발과 함께 대기 오염 문제 대응을 위해서 자동차 연비 개선은 차량 개발에 있어서 매우 중요하다. 개발 차량의 연비 향상을 위한 요소 중 차량 외관을 타고 흐르는 공기 흐름과 차량 후부에서의 공기 유동 현상은 중요한 요소이다. 특별히 SUV(Sports Utility Vehicle) 차량의 차량 후부 공기 유동은 리어 스포일러 설계 시 고려해야 하는 중요한 설계 항목 중 하나이다. 본 연구에서는 차량의 공기 유동에 영향을 주는 리어 스포일러의 제어 인자를 정하고 각 제어 인자의 공기 유동 특성에 대한 민감도를 시험을 통하여 비교 분석하고, 유동 저항력을 감소시킬 수 있는 스포일러의 최적 제어 인자를 결정하였다. 결정된 최적 제어 인자를 이용한 시험 모델을 만들어 시험평가하고 그 결과 값에 대한 S/N비와 평균값을 분석하여 제어 인자 값을 변경하였다. 변경된 최적 제어 인자 값을 이용한 개선 모델을 다시 제작하고 유동 시험을 실시하여 공기 저항력 감소 효과와 원가절감 효과를 확인하였다.

Keywords

References

  1. S. J. Baik, M. S. Oh, J. H. Lee, M. S. Kim, "Influence of a Rear Spoiler on a Squareback Car Wake", Proc. of the Annual Meeting, The Korean Society of Mechanical Engineers, pp. 1825-1829, April, 2004.
  2. I. C. Kim, H. Chen, C. S. Roger, "A Rear Spoiler of a New Type that Reduces the Aerodynamic Forces on a Mini-Van", SAE World Congress, Detroit, Michigan, SAE 2006-01-1631,2006. DOI: https://doi.org/10.4271/2006-01-1631
  3. S. J. Baik, S. H. Woo, H. H. Lim, H. J. Cho, D. S. Bae, "Effect of Aerodynamics on Vehicle Dynamics under Cross Wind Condition", Proc. of the Annual Meeting, The Korean Society of Mechanical Engineers, pp. 55-56, May, 2013.
  4. M. S. Oh, H. J. Lee, S. J. Kang, "CFD Study of the Effects of the Underbody and Rear Spoiler on the External Aerodynamic Characteristics of a Passenger Car", Proc. of the Annual Meeting, The Korean Society of Automotive Engineers, pp. 193-199, November, 1993.
  5. J. H. Choi, S. J. Lee, "Experimental Study on Drag Reduction of Ground Vehicle using a Rear Spoiler", Trans. Korean Society of Automotive Engineers, vol. 4, no. 3, pp. 31-39, 1996.