DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Artist-centered Art Fair for Popularizing Art Market

미술 대중화를 위한 작가중심형 아트페어 사례 연구

  • Kim, Sun-Young (Department of Performing Arts, Kyunghee University) ;
  • Yi, Eni-Shin (Department of Culture & Arts Management, Seoul Cyber University)
  • 김선영 (경희대학교 공연예술학과) ;
  • 이의신 (서울사이버대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2017.12.13
  • Accepted : 2018.02.02
  • Published : 2018.02.28

Abstract

Unlike the global art market which experienced rapid recovery from the impacts of the Global Financial Crisis in 2008, the Korean art market has not yet fully recovered. The gallery-oriented distribution system, vulnerable primary art market functions, and the market structure centered on a small number of collectors make it difficult for young and medium artists to enter the market and, as a result, deepen the economic polarization of artists. In addition, the high price of art works limits market participation by restricting the general public. This study began with the idea that the interest of the public in the art market as well as their participation in the market are urgent. To this end, we noted that public awareness of art transactions can be a starting point for improving the constitution of the fragile art market, focusing on the 'Artist-centered Art Fair' rather than existing art fairs. To examine the contribution of such an art fair to the popularization of the art market, we analyzed the case of the 'Visual Artist Market (VAM)' project of the Korea Arts Management Service. Results found that the 'Artist-centered Art Fair' focuses on providing opportunities for market entry to young and medium artists rather than on the interests of distributors, and promotes the popularization of the art market by promoting low-priced works to the general public. Also, the 'Artist-centered Art Fair' seems to play a primary role in the public sector to foster solid groups of artists as well as to establish healty distribution networks of Korean Art market. However, in the long run, it is necessary to promote sustainable development of the 'Artist-centered Art Fair' through indirect support, such as the provision of a publicity platform or consumer finance support, rather than direct support.

2008년 글로벌 금융위기의 파급효과에도 불구하고 빠른 회복세를 보인 세계미술시장과는 달리 한국 미술시장은 현재까지도 이전 수준을 회복하지 못하고 있다. 한국 미술시장은 화랑 편향의 유통시스템, 취약한 1차 시장 기능, 소수 컬렉터 중심의 시장 구조로 신진 및 중견작가들로 하여금 시장 진입의 기회를 어렵게 하고, 결과적으로 작가들의 경제적 양극화를 심화시킨다. 또한 높은 작품 가격은 일반인의 시장참여를 제한함으로써 시장의 저변확대를 가로막고 있다. 본 연구는 한국미술시장의 가장 근본적인 문제는 시장 저변의 허약함에 있으며 이를 개선하기 위한 방안으로 '대안형 아트페어'가 허약한 우리 미술시장의 체질을 개선하는 단초가 될 수 있다는 점에 주목하고 한국 미술시장의 현황과 예술경영지원센터의 '작가미술장터' 사업 사례를 분석하였다. 분석 결과 '작가중심형 아트페어'는 일반인의 미술시장에 대한 관심을 환기시키고, 신진 및 비인기 중견작가들에게 전시 및 관로를 열어줌으로써 시장 저변을 확대하는 방안 중 하나로 미술시장 대중화를 촉진하는 대안형 아트페어이다. 나아가 국내 미술 시장의 체계적인 유흥 체계 구축과 더불어 견고한 작가군을 형성할 수 있도록 하는 기초직업이기도 하다. 현재로서는 시장편중 현상이 다른 나라에 비해 뚜렷하고 대중화가 부진한 우리 미술계의 현실, 그리고 자생력이 부족한 시장의 현장 등을 고려할 때 '작가중심형 아트페어' 육성을 위한 공공부문의 마중물 역할이 반드시 필요한 것으로 보인다. 하지만 장기적으로는 직접적인 지원방식이 아닌 홍보플랫폼의 제공이나 소비자 금융지원 등 간접적인 지원방식으로의 전환을 통해 '작가중심형 아트페어'의 지속가능성과 그 발전을 도모할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. K. C. Lee, H. D. Shin, J. B. Kim, M. G. Cho, K. H. Hong, S. H. Cho, K. C. Kim, A Study on the Policy for Activating Korean Art Industry, pp. 24-55, TELCO Rearch Institute, 2015.
  2. J. K. Lee, J. I. Lee, "Transaction Regulation Law of Korea's Visual Arts Market to Provide a Transparent Market base", Journal of Contemporary Art Studies, vol. 20, no. 1, p. 53, 2016.
  3. J. S. Seo, "The Art Market and Business Cycles during 2005-2009 of Korea, China and Japan In the 21st century, the world art market had continued", Journal of Contemporary Art Studies , vol. 13, no. 9, pp. 295-324, 2009.
  4. H. I. Kwon, H. Y. Joo, J. H. Lee, "An Exploratory Study on Key Problem Factors of Domestic Artwork 291 Market", Journal of Culture Industry, vol. 11 , no. 1, pp. 131-148, 2011.
  5. J. Y. Park, Art Business. pp. 15-54, Artbooks, 2014.
  6. H. Abbing, Why are artists poor?, p.45, Book21, 2009.
  7. J. M. Jung. Looking into the hot art market. Shindongah, 2007.
  8. I. Robertson, Understanding International Art Markets and Management. p. 28, Routledge, 2005 .
  9. F. Buesdia, Market for Contempory Art, p. 65, The University of Chicago, 2014.
  10. M. K. Cho, "A Study of Alternative Plans for Uncontroller Art Auction Markets", Journal of Basic Design & Art, vol. 17, no. 2, pp. 461-478, 2016.
  11. L. P. Singer, G. Lynch, "Public choice in the tertiary art market", Journal of Cultural Economics, vol. 18, pp.188-216, 1994. DOl: https://doi.org/10.1007/BFOI080226
  12. Y. A. Jung, Korean Art Consumers. p. 260, p.267, Luxmundi, 2008.
  13. S. Y. Kim, "Chronology of the Modem Korean Art Market History", The study of the Eastern Classic, vol. 46, pp. 295-318, 2012.
  14. Y. T. Park, Day to go to Art Exhibition. p.74, Maumsan, 2005.
  15. J. M. Jung, "Study on Korean Modern and Contemporary Art Museum", The study of Modern Art, vol. 14, pp. 118-119, 2003.
  16. T. M. Choi, Tasks and Prospects of Korean Visual Arts. p.215, Snifactory, 2009.
  17. B. S. Choi. Art Market and Art Dealer. p.38, Dongmunsun, 2008.
  18. KAMS. 2016 Survey on the Art Market. Korea Arts Management Service, 2016.
  19. J. S. Seo. 2015 Asian Art Market. pp. 4-6, Korea Arts Management Service, 2016.
  20. D. J. Baek, "Financial Bipolarization of Artists and its Solution", Kyungsung Univ., p. 9, 2016.
  21. http://www.vam.or.kr/
  22. S. I. Cho. The first collection of life [Internet]. Seoul Economy Daily, 2017 [cited 2016 Dec. 1], Available From: http://www.sedaily.com/NewsView/1L52SC4S01. (accessed Dec., 9, 2017)
  23. M. O. Lee. Visual Artists Market, to the Blue Ocean Strategy [Internet]. Herald Economy, 2017 [cited 2017 Jul. 19], Available From: http://news.heraldcorp.com/view.php?ud=20170719000490. (accessed Dec., 9, 2017)
  24. H. Y. Kim. Reasons to buy a picture in a recession [Internet]. Chosun Biz, 2017 [cited 2017 Nov. 20], Available From: http://biz.chosun.com/site/dataihtml_dir/2017/11/14/2017111401139.html. (accessed Dec., 9, 2017)