초록
이 연구는 올해 영업을 시작한 2개의 인터넷전문은행을 중심으로 지속적인 성장과 신뢰감 확보를 위한 방향을 제시하고자 하였다. 최근 은행시장은 인터넷전문은행이 등장하면서 기존의 시중은행들이 써내려온 역사를 새로이 고쳐 쓰고 있다. 모든 금융서비스가 그렇듯, 인터넷전문은행 또한 신뢰도가 중요하다. 신뢰성 향상과 발전 방향제시를 위해 인터넷전문은행의 주요 사용자인 20대~30대를 대상으로 총 104명을 대상으로 설문조사와 10명을 대상으로 In Depth Interview를 시행하였다. 조사를 통해서 인터넷전문은행의 전반적인 신뢰도가 아직 많이 낮음을 알 수 있었고 신뢰성 저하에 영향을 끼치는 요소로는 1.보안문제 2. 고객응대 서비스의 불편함 3. 온라인 결재 시 오류 및 불필요한 서비스로의 유도가 있었다. 인터넷전문은행은 아직 신생기업인만큼 차후 사용자들의 인식과 신뢰도가 충분히 바뀔 수 있다. 하여 향후 변화하는 사용자의 인식에 따른 지속적인 인터넷전문은행의 연구가 필요하다.
This study aims to present a direction for securing continuous growth and confidence, centering on two Internet banking companies that started recently. The banking market has been rewriting the history since the emergence of Internet professional banks. In order to improve the credibility and promote the development of the Internet professional banks, I conducted a questionnaire survey and In Depth Interview. As a result of this survey, the overall reliability is still low, and the factors affecting reliability are: 1.Security problem 2.Discomfort of customer service 3.Errors and unnecessary services. This is a start-up business, so the awareness and reliability can be changed soon. Therefore, it is necessary to continue research on this according to the changing user's perception.