DOI QR코드

DOI QR Code

원규격 기반 후반작업을 고려한 실사 VR 영상 촬영

VR Image Shooting Considering Post-Production based Raw Format

  • 김철현 (나사렛대학교 방송.영상콘텐츠학과)
  • Kim, Chulhyun (Korea Nazarene University Department of Broadcast & Image Content)
  • 투고 : 2018.08.29
  • 심사 : 2018.10.15
  • 발행 : 2018.11.30

초록

최근 VR 콘텐츠의 인기와 함께 다양한 촬영장치를 이용한 실사기반 VR 360 영상제작이 주목을 받고 있다. 과거 VR 콘텐츠 제작은 많은 작업이 필요해 연구소 수준에서만 가능했으나 최근 카메라의 소형화로 VR 실사 촬영이 콘텐츠 제작자들에게 보편화되고 있다. 본 논문은 오늘날 상황에서 유통되는 다양한 VR 콘텐츠를 비교 연구하고 비용면에서 강인한 실사 기반 360 영상제작의 장단점을 분석하고 있다. 기존 영상 촬영 전문가가 사용하기 어려운 단점을 지적하고 이를 위한 해결 방안을 제시하고자 한다. 액션캠이나 일체형 카메라보다 수동조작이 가능하고, 원규격(raw foramt) 지원 카메라에서 360 촬영이 영화식 후반작업에 더 적합하다는 것을 간단한 실험 촬영을 통해 증명하였다.

With the popularity of VR content, actual image based VR 360-degree video production using various shooting devices has attracted attention in recent years. Requiring a lot of work, the existing VR content production was possible only at the level of the research institute, but the recent miniaturization of cameras has made the VR actual image shooting more common to the content creators. In this paper, we compare and study various VR contents distribute in today's context and analyze the strengths and weaknesses of robust actual image-based 360 video production in terms of cost. We are to point out the disadvantages that make it difficult for existing video shooting experts to use and suggest a solution for this. The experiment shooting proved that it can be operated more manually than action cam or integrated camera and 360-degree shooting on a raw format support camera is more suitable for film type post-production.

키워드

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0001.png 이미지

그림 2. 7대 카메라의 조도 불일치 Fig. 2. Inconsistency of illuminance at 7 action cams

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0002.png 이미지

그림 1. 히어로360사의 VR 리그 Fig. 1. VR rigs of 360HEREOS

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0003.png 이미지

그림 3. 다양한 일체형 VR 360° 카메라 Fig. 3. Various assembled VR 360 cameras

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0004.png 이미지

그림 4. 코닥 5218 컬러 네거티브 필름의 특성 곡선 Fig. 4. Characteristic curves of Kodak 5218 Color Negative Film

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0005.png 이미지

그림 5. 소니 S-Log3와 다른 Log 곡선 비교 Fig. 5. Sony S-Log3 Comparison with other Log curve

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0006.png 이미지

그림 6. 액션캠와 원규격 촬영 영상비교 (좌) 원규격 카메라 영상 (우) 액션캠 영상 Fig. 6. Shooted images comparison of action cam and native support camera (Left) Native support camera image (Right) Action cam image

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0007.png 이미지

그림 7. 히스토그램 비교 (좌) 원규격 카메라 (우) 액션캠 Fig. 7. Comparison of histogram (Left) Native camera (Right) Action cam

BSGHC3_2018_v23n6_866_f0008.png 이미지

그림 8. 스티칭 영상의 색보정 전후 Fig. 8. Before and after color grading of stitching image

표 1. 유튜브 <가상현실> 채널 콘텐츠 분석 Table 1. Analysis of YouTube contents

BSGHC3_2018_v23n6_866_t0001.png 이미지

표 2. 액션캠과 원규격 지원 카메라 촬영 비교 Table 2. Shooting comparison of action cam and native support camera

BSGHC3_2018_v23n6_866_t0002.png 이미지

참고문헌

  1. Jason Jerald, The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, 1st ed. San Rafael, Morgan Claypool Publishers, pp.15-28, 2015.
  2. C. Kim, "A Comparative Study for Virtual Reality $360^{\circ}$ Contents Shooting Equipments Based on Real World", Journal of Broadcast Engineering, Vol.21, No.5, pp.714-725, September, 2016. https://doi.org/10.5909/JBE.2016.21.5.714
  3. J. Kang, "Study on Characteristics of Digital Realism Aspect for HMD based Virtual Reality Films", Journal of Digital Contents Society, Vol.18, No.5, pp.849-858, August, 2017. https://doi.org/10.9728/DCS.2017.18.5.849
  4. Chulhyun Kim, "A Study for Virtual Reality 360 Video Production Workflow with HDR Using log Shooting", Journal of Broadcast Engineering, Vol.23, No.1, pp.63-73, January, 2018. https://doi.org/10.5909/JBE.2018.23.1.63
  5. VR and 360 Video, https://www.bhphotovideo.com/c/browse/360-spherical-virtual-reality-production/ci/29185/N/3705627361 (accessed Aug. 15, 2018).
  6. Google Jump, https://vr.google.com/intl/en_us/jump/ (accessed Aug. 15, 2018).
  7. Insta360 Pro, https://www.insta360.com/product/insta360-pro/?inspm=77c1c2.35e7ad.0.0 (accessed Aug. 15, 2018).
  8. S. Han, HD Shooting for Becoming Professional Cinematographer, Korea Creative Content Agency, Seoul, pp.58-64, 2007.
  9. Eastman Kodak Company, TECHNICAL DATA / COLOR NEGATIVE FILM: KODAK VISION2 500T Color Negative Film 5218 / 7218, KODAK Publication No. H-1-5218t, 2002.
  10. G. Kennel, Color and Mastering for Digital Cinema, 1st ed, Focal Press, Waltham, pp.9-31, 2006.
  11. S. Ho, Hollywood movies, CommunicationBooks, Seoul, pp.1-10, 2013.
  12. Wonleep Moon, "VR and Cinema", Cine forum, No. 22, pp. 351-375, December, 2015
  13. Google Cardboard, https://vr.google.com/cardboard/index.html (accessed Aug. 15, 2018).
  14. CES Announces Best of Innovation Honorees for CES 2017, https://www.ces.tech/News/Press-Releases/CES-Press-Release.aspx?NodeID=b3f9b5ce-9a0d-4c45-8243-fe4227f2fcca (accessed Aug. 15, 2018).
  15. B. Madiburu, 3D Moive Making-Stereoscopic Digital Cinema from Script to Screen, Focal Press, Burlington, pp.73 - 79, 2009.
  16. Sony corporation, S-Log within Digital Intermediate workflow designed for cinema release, S-Log White Paper Version 1.12.3, 2010.