DOI QR코드

DOI QR Code

Causes and Countermeasures of School Records Misclassifications : Focusing on the 'General Disposition Authority for School Records'

학교 기록물 분류의 문제점과 개선방안 학교 기록관리기준표 분석을 중심으로

  • 우지원 (부산대학교 대학원 기록관리협동과정, 경상남도 밀양교육지원청) ;
  • 설문원 (부산대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2018.09.30
  • Accepted : 2018.10.26
  • Published : 2018.10.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the current status and causes of misclassification of school records and to suggest the directions to improve the School Records Management Criteria Table(general disposition authority for school records), which will lead to misclassification reducement. This study begins with analysing the records created or received in four schools sampled for one year to investigate the status and causes of misclassifications. A advisory group including four administrative officers and seven records managers was formed and group meeting was held twice to identify the causes of the misclassification and to suggest alternatives. In this study, 33 unit tasks(transactions) with frequent misclassification were identified, and the cause of misclassification was analyzed based on focus group interviews. The main causes of misclassification were categorized into two types. This study concludes with suggesting the improvement of the School Records Management Criteria Table for addressing the causes, including commentary reinforcement and the addition of workflow to complex tasks.

이 연구는 학교 기록물 분류의 현황을 분석하여 오분류 실태와 그 원인을 밝히고, 이를 토대로 기록관리기준표의 개선방안을 도출하기 위한 것이다. 이를 위해 우선 표본으로 설정된 초, 중, 고 4개 학교가 1년 동안 생산 접수한 기록물을 전수 분석하여 오분류로 의심되는 사례들을 파악하였다. 오분류의 원인 분석과 대안 제시를 위해 행정실장 2명, 공 사립 주무관 2명, 기록연구사 7명 등 총 11명의 자문단을 구성하여 2차에 걸친 집단 면담을 실시하였다. 학교 기록관리기준표에 제시된 공통업무를 중심으로 오분류가 빈번히 이루어지는 33개의 단위과제를 선별하였고, 이들 단위 과제를 중심으로 오분류의 원인을 분석하였다. 오분류의 핵심 원인을 2가지로 유형화하였으며 이러한 원인별로 해설 보강과 복잡한 업무에 대한 업무흐름도 추가라는 기록관리기준표 개선방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김화경, 김은주. 2014. BRM 운영을 위한 단위과제 정비방안. 한국기록관리학회지, 14(4), 99-219. https://doi.org/10.14404/JKSARM.2014.14.4.099
  2. 국가기록원. 2014. 학교 공통 단위과제 분류기준 및 보존기간 책정기준(NAK/G 10:2014(V1.0)). 대전: 국가기록원.
  3. 교육과학기술부. 2010. 학교 지방교육기능분류체계 안내서. 서울: 교육과학기술부.
  4. 문찬일. 2016. 기초지방자치단체 기능분류체계(BRM)의 단위과제 구축 사례. 기록학연구, 49, 247-275.
  5. 배성중 외. 2016. 교육대학교의 기록물분류기준표 운영현황 및 분석에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 27(1), 187-216. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.1.187
  6. 설문원. 2013. 단위과제 기반 공공기록물 평가제도의 문제점과 개선방안. 한국기록관리학회지, 13(3), 231-254. https://doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.3.231
  7. 오진관. 2017. 정부산하공공기관의 분류체계시스템 기능 설계 연구. 기록학연구 53, 201-228.
  8. 정상희. 2016. 광역지방자치단체 단위과제 운영에 관한 연구. 기록학연구, 49, 327-359.
  9. 최윤정, 남태우. 2012. 학교기록물의 보존기간 적합성여부에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 12(2), 117-142.