초록
본 연구에서는 임상에서 재활을 담당하는 물리치료사가 장애인에 대해 갖고 있는 사회적 거리감을 알아보고자 실시하였다. 연구대상자는 경기지역 8곳을 선정하여 146명을 대상으로 하였으며, 성별, 연령, 종교, 근무연수, 주변인 장애유무, 주변인 장애 유형 별로 장애인에 대한 사회적 거리감을 알아보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애인에 대한 사회적 거리감 지각 정도는 사회적 거리감(5점만점 평균 3.47점)과 하위요인인 신체적 거리감(5점만점 평균 3.77점), 대인적 거리감(5점만점 평균 3.17점)으로 지각하는 것으로 나타났다. 둘째, 연령이 높을수록(p<.05), 근무연수가 많을수록(p<.05), 남성에게서 사회적 거리감이 더 가깝게 느끼는 것으로 나타났으며(p<.05), 성별에 있어서 남성이 대인적 거리감에서 가깝게 느끼는 것으로 나타났다(p<.05). 셋째, 접촉요인에서 장애인 친구 유무에 따른 신체적 거리감과 사회적 거리감에서 통계적으로 유의한 차이를 나타났다(p<.05). 마지막으로, 치료사의 장애인에 대한 사회적 거리감 간의 상관관계에서 연령은 정적, 성별은 부적으로 유의미한 상관이 나타났으며, 근무연수와 연령의 정적 상관, 성별과 종교와는 부적 상관이 나타났다. 이러한 결과를 볼 때, 장애인과의 접촉 경험의 질과 기회에 따라 장애인에 대한 긍정적인 인식이 형성된다. 이를 통해 치료사를 대상으로 임상 초기부터 장애인 인식의 개선과 장애인과의 직접적인 경험을 통해 긍정적인 장애인에 대한 태도 및 행동의 변화를 유도할 교육을 실시할 필요가 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the social distance that physical therapists in rehabilitation clinics have for the person with disability. The subjects were 146 physical therapists at 8 sites in kyunggi provinces, investigated the social distance of the subjects by gender, age, religion, working years, circumstantial disorder. The results of this study were as follows. First, as for the social distance of the person with disability, the physical therapists showed relatively intimate perceived by the social distance and the sub-factors, physical distance and interpersonal distance. Second, they showed close social distance to the disabled when they had sex, age, working years, and showed close interpersonal distance to the disabled when they had male. Third, the subjects with disabled friends showed close physical and social distance to the disabilities. Finally, There was a significant correlation between the age of the physical therapist and the social distance to the disabled, there was a negative correlation between the number of years of work and the age, sex. Based on these results, interactions with disabled person affect the positive cognition toward disabilities. In addition, It is necessary to educate the therapist to change the attitudes and behaviors of the disabled person positively through improvement of the cognition of the disabled and direct experience with the disabled from the beginning of the clinic.