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The effect of workplace silent behavior on team learning : mediating effect of affective commitment

조직침묵행동이 팀학습에 미치는 영향 : 정서적 몰입의 매개효과를 중심으로

  • 서강석 (가톨릭대학교 심리학과) ;
  • 정승철 (가톨릭대학교 심리학과)
  • Received : 2018.03.05
  • Accepted : 2018.06.15
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The purpose of this study was to identify mediating effects of affective commitment between workplace silent behavior and team learning. A team leader should pay attention to workplace silent behavior in that the workplace silent behavior of the team member may have a negative impact on team effectiveness as well as on individual effectiveness. In this study, 106 employees working in diverse domestic companies were surveyed and data were analyzed. The results are as follows. At first, silent behavior has a negative effect on affective commitment. Second. silent behavior has a negative effect on team learning. Third, affective commitment partially mediated silent behavior and team learning. The meaning of these results is that the workplace silent behavior has direct influence on team learning and indirect influence on team learning via affective commitment as well. Based on the results of this study, implications, limitations, and future research topics were discussed.

본 연구는 침묵행동이 팀학습에 영향을 미치는 과정에서 정서몰입의 매개 효과를 확인하고자 하였다. 팀 구성원의 침묵행동은 조직의 효과성에 부정적인 영향을 미칠 수 있다는 점에서 팀 리더는 침묵행동에 주의를 기울여야 한다. 본 연구는 국내 기업의 직원 106명에게 설문조사를 실시하여 자료를 수집했으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 침묵 행동은 정서적 몰입에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 침묵행동은 팀학습에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 정서몰입은 침묵행동과 팀학습 간의 관계에서 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 이는 침묵행동은 팀학습에 직접적으로 부정적인 영향을 미치기도 하지만, 1차적으로 정서적 몰입에 부정적인 영향을 미치고 2차적으로 팀학습에 영향을 미치기도 한다는 것을 의미한다. 따라서 조직에서 팀학습을 증진시키기 위해서는 팀의 침묵 수준을 낮추는 노력뿐만 아니라 정서적 몰입 수준을 높이는 방안도 고민해야 할 것이다. 본 연구의 시사점과 제한점, 그리고 향후 연구 과제에 대해서 논의하였다.

Keywords

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