Abstract
Among the royal ceremonies of the Joseon Dynasty era, the articles used in the Jinjak ceremony are symbolic icons of their value during the era. It is very important to identify the purpose of the articles whose usage is ambiguous, by referring to various historical records. Moreover, it should be possible to classify the characteristics and the special context of the article during this process. To accomplish this purpose, I examined the articles related to and used in the processes of Jinjak ceremonies of Outer Jinchan of Myeongjeongjeon and Inner Jinchan of Jagyeongjeon, which are part of the Gichuk Jinchan Ceremony performed in February of the 29th year of King Sunjo. Especially, the definition of Jinjak will not just be limited to the action of offering liquor, but will include the whole series of procedures in offering the liquor. This is because the specific action of offering the liquor expresses cultural concepts and values that have meaning within the historical situation and context in the specific action of offering the liquor. There are three characteristics of the articles related to the Jinjak process of Outer Jinchan and Inner Jinchan of Gichuk Jinchan Ceremony. First, the articles of Jinjak are ranked strictly exactly according to the social status rankings. Second, the Jinjak articles are arranged for their symbolic meanings rather than their purpose. Third, the articles of Jinjak are symbolic icons expressing the values inherent in the process of offering liquor. Recently, there are events reviving the royal court banquet and the increase of interest in the royal culture. It such a situation, the systematic examination of articles of royal court banquets will be a process needed to restore the royal ceremony correctly in the future, and will be the foundation for studying the royal culture of the Joseon dynasty era.
의례의 행위에 따라 배치된 물건은 의례적 행동이 의미하는 것이 무엇인지 파악하기에 용이한 수단이 된다. 이는 어떤 문화적 관념과 가치가 의례적 행위에서 상징과 패턴으로 표현되는지 확인할 수 있기 때문이다. 조선시대 각종 의례에서 사용되는 기물은 정해진 위치에 배치되는데, 이는 문자와 그림 등 다양한 형태로 기록되어 준용된다. 본 연구는 순조 29년(1829) '기축진찬의례(己丑進饌儀禮)'의 2월 행사 중 대표적인 행사라고 할 수 있는 명정전 외진찬과 자경전 내진찬의 진작(進爵) 과정에 사용된 기물을 종합적으로 검토하였다. 특히 진작의 개념을 술을 올리는 행위 뿐 아니라 술을 올리는 일련의 절차를 모두 포함하였다. 술잔을 올리는 구체적 행동이 시대적 상황 안에서 의미하는 문화적 관념과 가치가 존재하기 때문이다. '기축진찬의례'의 외진찬과 내진찬의 진작과정과 관련된 기물은 세 가지 특징이 있다. 첫째, 진작 기물은 신분의 위계에 따라 철저하게 서열화 되었다. 둘째, 진작 기물은 왕실의 권위를 시각화하기 위해 배설되었다. 셋째, 진작 기물은 시대적 가치를 실현하는 상징물이었다. 최근 왕실의 다양한 의례가 재현되고 왕실문화에 대한 관심이 증가하는 시점에서 조선시대 왕실의례에 배설된 기물에 대한 체계적인 연구는 향후 올바른 왕실의례의 복원을 위한 준비과정이며, 조선시대 왕실문화 연구를 위한 밑거름이 될 것이라 기대한다.