DOI QR코드

DOI QR Code

The 4th Industrial Revolution and the Emergence of Algorithmic Media: Changes in Media Form and Cultural Shock

4차 산업혁명과 알고리즘 미디어의 등장: 미디어 존재양식의 변화와 문화충격

  • Lim, Jongsoo (Department of Communication Arts, Sejong University)
  • Received : 2017.01.10
  • Accepted : 2017.04.13
  • Published : 2017.05.31

Abstract

Nowaday, television is evolving in an irreversible direction of algorithmic media in accordance with intelligence on the $4^{th}$ Industrial Revolution. From the viewpoint of the $4^{th}$ Industrial Revolution, this article aims to discuss the new modes of television, their cultural impact, and the changes in the nature and value of television (media). With these aims, this article considers how the concept of algorithm can be defined in new domain of digital media and how this definition would be applied in the industry fields of media by examining the Netflix's content-based filtering system, known as Netflix Quantum Theory. This article also explains based on remediation theory, how these algorithmic media are following an evolutionary course. Using this explanation, we elucidate the concept of intelligence worked by the algorithm in terms of computability, and we present the criticism that the 'optimization society' produced by using the algorithmic culture of the $4^{th}$ Industrial Revolution era has two facets, efficiency and surveillance.

지금의 텔레비전은 4차 산업혁명의 지능화에 따라 알고리즘 미디어라는 역치 (threshold)의 간극을 넘어서고 있다. 4차 산업혁명의 관점에서 새로운 텔레비전 (미디어)의 존재방식과 그에 따른 문화적 충격, 그로부터 살펴볼 수 있는 텔레비전 (미디어)의 본질과 가치의 변화를 논의하는 것이 이 글의 목적이다. 이를 위해 이 글은 알고리즘의 개념이 미디어 영역에서 어떻게 정의되는지 살펴보고 이것이 실제 미디어 산업현장에서 어떻게 적용되는지 글로벌 온라인 동영상 서비스 (Over-The-Top, OTT)인 넷플릭스의 내용 기반 필터링 시스템의 넷플릭스 양자이론 (Netflix Quantum theory) 알고리즘을 사례로 제시한다. 그런 후 이같은 알고리즘 미디어가 재매개 이론에 입각해 어떤 진화적 과정을 밟고 있는지 설명한다. 이로부터 알고리즘이 수행하는 지능화의 개념을 계산가능성의 측면에서 해명하여, 4차 산업혁명 시대 알고리즘 문화가 양산해내는 '최적화 사회'가 효율성과 감시라는 이율배반적인 두 얼굴을 지니고 있음을 비판한다.

Keywords