A comparative study on child rights through the application of a child rights index

'아동권리지수' 적용을 통한 아동권리 비교 연구

  • 이봉주 (서울대학교 사회복지학과) ;
  • 신원영 (굿네이버스 아동권리연구소)
  • Received : 2017.03.31
  • Accepted : 2017.06.06
  • Published : 2017.06.30

Abstract

There has been a growing number of research about children's development indicators and child well-being indicators. After the Convention on the Rights of the Child (CRC) and concluding observations on the second report of Korea, the effort to monitor and measure children's rights and the use of child rights indicators has increased within policy and academic research. However, few indicators provide a realization of children's rights. The purpose of this paper was to analyze children's own perceptions of their rights and to develop a children's rights index to measure children's rights. In this study, a children's rights index was developed from 38 indicators categorized into nine components and four domains (survival rights, development rights, protection rights, and participation rights) to measure children's rights. Data were gathered from 17,000 elementary and middle school children and their parents in 16 cities. The survey revealed significant differences in the children's rights index by region and age group. There was also a correlation between the economic circumstances of both households and communities and the children's rights index. In the light of the findings, it is suggested that there is a need to increase public investment on children and to raise awareness of children's rights in order to improve children's rights and to decrease disparity.

지난 20-30년간 아동 옹호활동의 일환으로 아동의 현재 발달상황이나 삶의 질 등을 통합적으로 보여줄 수 있는 지수개발 연구가 활발히 수행되어 왔다. 국내에서도 제 2차 유엔아동권리위원회의 권고이후 아동의 권리상황을 체계적으로 모니터링 할 수 있는 지표 및 지수 생산의 관심이 증가하였고, 실제로 학계와 정부기관을 중심으로 아동권리 지표체계를 수립하고 이와 관련한 데이터를 수집하는 노력들이 이루어져 왔다. 그러나 이를 종합하여 직관적으로 현재 우리나라 아동의 권리상황을 보여줄 수 있는 아동권리지수 생산의 노력은 미진하였다. 따라서 본 연구에서는 아동이 현재 살아가고 있는 삶과 경험을 바탕으로 아동 스스로 느끼는 권리가 어떤 수준인지에 대한 종합적인 분석을 시도하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 문헌연구 및 전문가 집단의 내용타당도 검증을 거쳐 생존권, 발달권, 보호권, 참여권의 4개 영역, 9개 요소, 38개의 아동 권리 세부지표를 만들었다. 그리고 전국 16개 시도의 초 중등학교에 재학중인 아동과 그의 부모 17000여명을 직접 조사하여 아동권리지수를 산출하였다. 그 결과, 아동권리지수의 지역 간, 학년 간 격차가 뚜렷하게 나타나는 것으로 확인되었다. 또한 아동권리지수는 아동의 가정 및 지역사회의 경제적 환경과 밀접한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 결과를 토대로 대한민국 아동의 권리지수를 향상시키고 비교 집단 간의 격차를 줄이기 위하여 아동예산의 증진과 인식변화의 필요성을 제기하였다.

Keywords