International Area Studies Review (국제지역연구)
- Volume 21 Issue 4
- /
- Pages.195-222
- /
- 2017
- /
- 1226-6000(pISSN)
Factors and Sources of Regional Competitive Advantage: The Case of the Hospitality Industry of Jeju Island
지역의 경쟁우위 요인과 원천에 대한 연구: 제주지역 관광산업을 중심으로
- Yoon, Dong Jin (College of Culture and Social Sciences, Woosuk University)
- 윤동진 (우석대학교 문화사회대학)
- Received : 2017.11.15
- Accepted : 2017.12.25
- Published : 2017.12.30
Abstract
This exploratory study analyses the factors, sources and effects of the regional competitive advantage of Jeju Island in Korea in global competition era. The competitive advantage of Jeju Province is analysed with the triple diamond model based on Porter's model for the competitive advantage of nations. The competitive advantage factors of Jeju Province are measured through the competitive advantage of the hospitality industry, which is one of the major industries of Jeju Island. These factors include outstanding natural landscape, domestic hospitality industry workforce, social overhead capital, massive domestic and international tourists, growth of related industries such as duty free shops and casinos, and coincidences such as Jeju Olle trail construction and Chinese government's international travel approval. Since these factors are based on local, domestic and international management resources, this study suggests that obtaining such resources is critical among Jeju hospitality industry in gaining the competitive advantage. Although the competitive advantage of Jeju hospitality industry is increasing, the organic connections with the regional economy are required for improvements on Jeju residents' quality of life. This study examines the factors and origins of competitive advantages on a regional level instead of a national level, and further investigates how the characters and origins of these factors affect the local economy. The results suggest that the triple diamond model is suitable for evaluating the regional competitive advantages.
본고는 글로벌 경쟁 속에서 지역의 성장과 발전을 도모하기 위한 연구로서 지역의 경쟁우위를 결정하는 요인, 원천 및 효과에 대해 분석하였다. 포터의 국가경쟁력 모델을 원용한 3중 다이아몬드 모델에 의거 제주관광산업을 사례연구하였다. 분석 결과 제주관광산업은 뛰어난 자연경관, 도외 관광전문인력, 공항과 항구 등의 사회간접자본, 대규모 외래관광객, 쇼핑센터와 카지노 등의 관련산업의 성장, 올레길 조성과 중국정부의 해외여행자유화 조치 등의 우연한 사건 등의 경쟁우위 요인들을 기반으로 2013년부터 1천만 관광객을 맞이하게 되었다. 이들 경쟁우위 요인들은 도내, 국내 및 해외지역에서 유래하는 경영자원에 그 기반을 두고 있기 때문에 이들 자원을 확보 및 활용하는 제주관광업체들의 경영역량이 지역 경쟁우위 제고에서 중요하다는 점을 제시하였다. 제주관광산업은 지난 5년 동안 경쟁우위가 향상되고 있으나 지역경제와의 유기적 관계 부족으로 인해 그 효과가 크지 않은 것으로 분석되어 도민들의 생활의 질을 향상시키기 위한 노력이 요구되고 있다. 본고는 산업연구를 바탕으로 국가단위의 경쟁우위를 분석한 기존 연구와 달리 지역단위의 경쟁우위 요인과 함께 이들 요인들이 지역, 국내 및 해외 등 어디에서 유래하는가를 분석한 다음 경쟁우위 요인의 특성과 원천이 지역경제에 주는 효과를 분석하였다. 이를 통해 포터의 국가경쟁우위 분석 틀을 지역경쟁우위 분석 틀로 확장하고 이를 사례분석을 통해 검증하였다. 또한 매력도를 바탕으로 관광목적지의 경쟁력을 주로 연구한 기존 연구와 달리 다양한 경쟁우위 요인을 체계적으로 분석하여 지역의 경쟁우위를 연구하였다.
Keywords