Some Suggestions for Korean Automobile Industry to Branch out into Iran

한국자동차기업의 이란진출을 위한 전략제안

  • Kim, Hyun-Chul (Dept. of Technological Business Start Up, Kunsan National University)
  • 김현철 (군산대학교 융합기술창업학과)
  • Received : 2016.12.23
  • Accepted : 2017.03.28
  • Published : 2017.03.30

Abstract

Iran has been focused on FDI by global automobile companies after the economic sanction on Iran was removed except primary sanction. In this paper, some strategies for Korean Automobile Industry to branch out into Iran are suggested. For the purpose, Iran's automobile industry and characteristics are examined. The market situation is analyzed qualitatively and quantitatively. In passenger cars sector, Korean automobile companies would be better to wait and see the development of US-Iran relationships while exporting CKD sets of cars to Iran. It can be a good strategy, however, to put parts companies into Iran first because of Iran Government could be displeasing with exporting CKD only. FDI, licensing, and joint venture are all available for the parts companies. Motor companies can clear the regulation of auto-parts localization proportion by the method. The parts companies will be able to do key roles as supply chains after OEM branch out into Iran. It is also advisable to upgrade outpost in Iran into frontline for exporting cars to MENA area. In such a case it will be a prerequisite to develop a role-division model with facilities in East Europe. It could be called Parts first-then cars strategy. In commercial cars sector, it can be suggested to leverage natural gas as a link to branch out into Iran. Iran government wishes to develop natural gas resources. The strategy can be summarized that automobile companies carry out producing CNG buses in Iran while energy companies are drilling and producing natural gas.

미국이 이란에 대한 1차 제재를 제외한 나머지 경제제재를 해제함에 따라 이란은 글로벌 자동차기업들의 해외직접투자 대상으로 급부상했다. 이 연구는 이런 배경에서 한국의 자동차산업이 이란에 진출하는 방법에 대한 전략적 제안을 하고 있다. 이를 위해 이란의 자동차산업과 이란의 특징에 대해 먼저 탐구하였으며, 시장 상황에 대한 정량적 정성적 분석을 하고 있다. 승용차부문에서, 한국의 완성차기업들은 미-이란 관계의 진전을 좀 더 지켜보면서 대신 CKD를 수출하는 것이 바람직할 것으로 보인다. 그러나 이란 정부가 CKD의 수출만으로는 만족하지 못할 것이므로, 부품회사들은 미리 진출시키는 것이 바람직할 것이다. 부품회사들의 경우에는 해외직접투자, 라이센스 방식의 진출, 그리고 합작기업의 형태가 모두 가능하다. 이를 통해 자동차기업들은 부품현지화 비율 규제를 만족시킬 수 있다. 이렇게 투자한 부품회사들은 나중에 조건이 호전되어 완성차기업들이 진출했을 때 현지의 서플라이 체인 구축에 핵심역할을 하게 될 것이다. 또 이란에 구축하게 될 자동차 생산기반은 이란을 넘어서 중동-북아프리카 지역의 수출전략기지화 하는 것도 제안할 수 있다. 수출기지화 한다면 동유럽에 구축된 생산기반과 역할 분담 모델이 필요할 것이다. 이런 전략은 전체적으로 보면 부품우선진출 전략이라고 할 수 있을 것이다. 상용차부문의 경우, 천연가스산업을 이란에 진출하는 전략적 고리로 사용할 것을 제안한다. 이란 정부는 천연자원 개발을 강력하게 희망하고 있다. 따라서 완성차기업들은 CNG버스를 생산하고 에너지기업들은 천연가스를 시굴 생산하는 연계진출 방안이다.

Keywords