초록
본 연구의 목적은 도시재생에 활용되는 그라피티가 공공미술로서 장소특정성을 어떻게 갖게 되는가를 밝히는 데 있다. 연구를 위해 공공미술의 장소특정성에 대한 개념 이해와 함께 그라피티의 장소특정성에 대한 이론적 배경을 알아보았고, 도시재생 사업에 적용된 공공미술로서 그라피티를 작가별로, 설치장소를 기준으로 차이를 비교분석해보면서, 동시에 그라피티가 설치된 장소의 특수성와 도시재생 프로젝트의 전체적 맥락에서 의미를 찾아보았다. 사례조사 대상은 2015년부터 도시재생 사업이 펼쳐지고 있는 동두천 보산동에 설치된 그라피티에 한정지었다. 분석 결과, 작가별 작품의 개별적 장소특정성보다는 디자인, 공예, 음악 및 축제 등 도시의 역사와 장소적 특수성이 반영된 문화콘텐츠와 융합되었을 때 개별작품의 장소특정성도 극대화되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 그라피티가 융합 디자인 요소로서 도시의 문화콘텐츠와 융합될 때 장소특정성이 극대화되어 공공미술의 가치를 갖게 되며, 도시재생의 미디어로서도 기능을 할 수 있다는 점을 제시하고 있다.
This study aims to clarify how the graffiti arts used in urban regeneration projects have come to possess the place specificity as public arts. For the research, the theoretical background of the place specificity of graffiti art was explored with the understanding of the concept of place specificity of public art, before comparing the difference of graffiti arts as public art applied to the urban regeneration projects, depending on their installation location and artist. In addition, the specificity of the place where graffiti artwork was installed and its significance in the context of urban regeneration project were explored. The case study is limited to graffiti arts installed in Bosan-dong, Dongducheon-si, where several urban regeneration projects have been pushed for since 2015. It was found from the analysis that the place specificity of individual art works is maximized when they are merged with cultural contents reflecting the history and place specificity of target cities, such as design, crafts, music and festivals, rather than with the place specificity of the works of individual artists. The result of this study suggests that when graffiti arts are fused with urban cultural contents as fusion design elements, their place specificity is maximized enough to elevate them to the level of public arts, and enable them to function as the media of urban regeneration.