DOI QR코드

DOI QR Code

회화, 영상미디어에 나타난 시·공간 연출표현 연구 - 질 들뢰즈 이론 중심으로-

Painting, a direction expression study on time and space in the visual media - Focusing on Gilles Deleuze theory-

  • 임용섭 (세한대학교 만화애니메이션학과)
  • 투고 : 2017.09.30
  • 심사 : 2017.11.20
  • 발행 : 2017.11.28

초록

이 논문은 본문에서 밝혔듯이, 상이한 미디어조합의 경계에 대한 길항(拮抗)의 문제를 다룬 것이 아니다. 상이한 미디어의 상호관계를 통해 생성된 새로운 미디어의 대한 역량과 강도를 분석하거나 양질의 새로운 미디어의 생성하기 위해 미디어들의 상호매체성관계를 연구하는 것이다. 디지털 기술의 발달을 통해 영화, 애니메이션과 같은 회화, 영상미디어들의 상호매체성 관계는 활발해졌다. 그리고 이 논문에서 살펴보았듯이 '회화(繪畵)와 영화', '영화, 애니메이션, 게임'의 혼합은 서로 경계를 허물고 상호 간 필연적 관계를 이루고 있었다. 이에 따라 이 논문에서는 이러한 미디어의 존재 이동과 상호관계를 들뢰즈(Deleuze)의 이론과 라예브스키(Rajewsky)의 상호매체성관계를 통해 살펴보았다. 들뢰즈의 이론은 존재의 관계로 미디어의 변이관계를 분석할 수 있었고, 미디어의 상호매체성관계는 라예브스키의 세 가지 분류의 틀의 '매체조합, 매체변환, 상호매체적관계'로 조합에서 변환, 그리고 변환되는 미디어의 과정을 살펴보았다.

As mentioned on the paper, this study does not tackle the issue of contention about different media mix. It rather analyzes the capability and intensity of new media created through the correlation of different media, and researches the intermediality relationship among media to create new type of fine quality media. Along with the development of digital technology, the intermediality relationship among painting, video media such as movie and animation has become active. Also, as the study examined, the mix of 'painting and movie', 'movie, animation, game' has blurred the boundary, and formed a mutual inevitable relationship. Thus, this study examined the transfer of media and correlation based on intermediality relationship insisted by Rajewski and Deleuze's theory. Deleuze's theory explains the relationship of being which analyzed the variation of media. As for the intermediality relationship of media, the study examined process of media combining and converting based on 3 types of category of Rajewski, "media combination, media conversion, intermedial relationship matching".

키워드

참고문헌

  1. McLuhan, M, "Understanding Media", p. 101, MIn-Eum, 2002.
  2. McLuhan, M. & Lapham, L. H.. "Understanding Media: The Extensions of Man", ssachusetts: MIT, 1994.
  3. Ji Young Sin, "What is intrinsic", pp. 35-36, Geen-Bi, 2009.
  4. Yoon Jeong Seong, '"A Study on the figure of Francis Bacon" in Logique de La Sensation', Journal of Basic Design, Vol.8, No.2, pp. 239-240, 2007.
  5. Yong Seob Lim, 'Acceptability and Applicability of Cultural Originality in Korean Animation', PhD Thesis in Hong Ik University, 2015.
  6. Okawa Hitoshi, "Philosophy Glossary, Mirae ui Chang, pp. 242-243, 2011.
  7. Rajewsky, I. O. "Intermediality, intertextuality, and remediation: A literary perspective on intermediality", Intermedialites: Histoire et theorie des arts, des lettres et des techniques Intermediality:/History and Theory of the Arts". Literature and Technologies, 2005.
  8. Bolter, J. D., Grusin, R., & Grusin, R. A. (2000). "Remadiation",(Jae Hyeon Lee). Seoul: Communication Book, 2008.
  9. Mersch Dieter, translated by Culturology Study Group, "Media Theory", Yonsei University Press, March 29, 2010.
  10. Park, Gi-Hyeon, 'A Theory of Intermediality and its Application in Peter Greenaway's', cross-cultural studies , Vol.19, p.45, 2010.
  11. Kyung Nan Kim,, 'Intermediality of Pictures, Koreanische Gese..', Vol.46, No.46, pp. 392-393, 2009.
  12. Yong Seob Lim, 'Outlook of the game acceptance and application in the animation, Wreck-It Ralph', The Society of Digital Policy & Management, Vol.14, No.7, pp. 420-421, 2016.
  13. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3576261&cid=58773&categoryId=58777
  14. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3575557&cid=58773&categoryId=58777
  15. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3575848&cid=58773&categoryId=58777
  16. E-Sac Gwak, Analysis of Intertextuality Cases in Games and Animations through "Pix"