The Characteristics to Establish Guidelines in History Textbooks

한국사 서술 방향의 '표준화' 시도와 그 문제점

  • Received : 2017.06.01
  • Accepted : 2017.06.25
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The third national curriculum had the characteristics to establish guidelines in history textbooks with the basic direction to implement the charter of national Education. At that time, the object of the history education was 'the harmony with the development of the individuals and national development' which was the same that the authorized government aimed at. But the characters and the purpose were repeated without any criticism. Since the third national curriculum was presented in Korean education, the aims of education proposed the 'Korean style democracy'. Essential aims of education are more important than any political issues because academic research is not reflected on nationalism. This trend which is flowing in the education of Korea was strengthened through the education authorities in the statements of 'Deployment of the Governing' or 'guidelines': Especially, the idea and the history education. Despite the curriculum has been amended several times, these problems are not to be gotten rid of. The recently revised curriculum guidelines for history textbook description should improve and find the way to develope the history thinking of students.

제3차 교육과정은 "국민교육헌장 이념의 구현을 기본 방향"으로 삼아 역사 교과서 서술에 일종의 가이드 라인을 제시하는 형태를 띠었다. 당시에 제시된 역사교육의 목표는 "개인의 발전과 국가의 융성과의 조화"라는 것으로 권위주의 정부가 지향하던 '한국적 민주주의'와 그 궤를 같이 하는 것이었다. 그런데 이러한 역사교육의 성격과 목표는 이후 교육과정에서 제대로 비판을 받아본 적 없이 되풀이 되는 경향을 보였다. 3차 교육과정 이후 역사적 사건에 대해 의미를 부여함에 있어 "국민의 총화"라는 뚜렷한 기준이 등장했고, 이를 기준으로 적극적인 해석이 내려졌다는 것이다. 이처럼 특정한 시각에 따른 사건 해석이 더 중요해졌기 때문에 어떤 부분에 있어서는 학문적 연구성과가 제대로 반영되지 않게 되어 버렸다. 이 경향은 교육 당국이 발표한 '내용 전개의 준거' 혹은 '집필 기준'을 통해 강화되었다. 국가가 제시하는 기준에 역사를 바라보는 시각은 점차 고정되었다. 교육과정이 여러 차례 개정되었음에도 불구하고 이러한 문제점은 좀처럼 없어지지 않았다. 최근 2015 개정 교육과정의 역사과 집필기준은 이러한 문제점에 주목하여 일부 교과서 서술을 개선할 수 있는 방편을 모색하고 있지만, 아직 그 시도가 본격화되었다고 보기는 어렵다.

Keywords

References

  1. 김한종(2011). 중등 역사교과서 개편의 과정과 성격. 한국고대사연구64. 한국고대사학회
  2. 안병우(2004). 한국근현대사 교과서 편향성 시비에 대한 역사연구단체들의 의견서. 역사교육92. 역사교육연구회
  3. 이성호(2012). 2011년 역사교육과정과 집필기준 논란 자료. 역사와 교육5. 역사교육연구소
  4. 이인재(2012). 역사교과서의 미래와 교육과학기술부 장관의 권한. 황해문화74. 새얼문화재단
  5. 이춘구(2011). 자유민주주의의 공법적 고찰-민주주의 논쟁 중심으로. 법학연구34. 전북대법학연구소
  6. 주진오 외(2004). 한국근현대사 교과서의 집필기준과 검정시스템. 역사교육92. 역사교육연구회