DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships among Volunteer Activities, Emotional Intelligence and Major Satisfaction of Nursing Students

간호대학생의 봉사활동, 감성지능, 전공만족도 관계

  • Received : 2017.08.01
  • Accepted : 2017.08.23
  • Published : 2017.11.28

Abstract

The purpose of this study was to identify the relationship between volunteer activities and emotional intelligence on the major satisfaction level of nursing college students. This study was a descriptive research design to investigate 252 nursing college students in a university. The data were collected using self-reported questionnaires and analyzed by descriptive statistics, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis using dummy variables. As a result of the study, 71.8% of the students had experienced volunteer activities. The average level of emotional intelligence of all participants was 4.84 points out of 7, and the major satisfaction level was 3.87 points out of 5 points, each of them was above middle level. The correlations among the attitude of volunteer activity, emotional intelligence, and major satisfaction were statistically significant. The attitude of volunteer activity and emotional intelligence (r=0.329), the attitude of volunteer activity and major satisfaction (r=0.271), emotional intelligence and major satisfaction(r=0.525) showed a statistically significant difference at the significance level of 0.01. There were grade, university life satisfaction, and emotional intelligence as factors affecting major satisfaction, and the explanatory power of these factors was 41.6%. In order to improve the major satisfaction level of nursing students based on the results of this study, it was confirmed that various strategies are needed to improve university life satisfaction and emotional intelligence.

본 연구는 간호대학생을 대상으로 봉사활동, 감성지능, 전공만족도 관계를 파악하기 위한 것이다. 본 연구는 서술적 조사연구로, 일 개 대학의 간호대학생 252명을 대상으로 하였다. 자료의 수집은 자가보고형 설문지를 이용하였고, 수집된 자료들에 대하여 기술통계, 빈도분석, t-검정, 일원분산분석, 상관분석, 가변수를 이용한 다중회귀분석 등을 실시하였다. 연구결과 전체 대상자 중 봉사활동 경험이 있는 학생은 71.8%였다. 전체대상자의 감성지능 정도는 7점 만점에 평균 4.84점이며 전공만족도는 5점 만점에 3.87점으로 나타나 각각 중간수준을 상회하였다. 봉사활동 태도, 감성지능, 전공만족도는 통계적으로 유의한 순상관관계가 있는 것으로 나타났다, 봉사활동태도와 감성지능 (r=0.329), 봉사활동태도와 전공만족도(r=0.271), 감성지능과 전공만족도(r=0.525)는 유의수준 0.01에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 전공만족도에 영향을 미치는 요인으로 학년, 대학생활만족도, 감성지능 등이 있으며 이들 요인의 설명력은 41.6%였다. 본 연구결과를 토대로 간호대학생의 전공만족도를 향상시키기 위해 대학생활만족도, 감성지능을 증가시킬 수 있는 다양한 전략이 필요함을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 남문희, 김혜옥, "간호대학생의 임상실습 감정노동과 자아존중감, 전공만족도 관계," Journal of Digital Convergence, 제14권, 제1호, pp.263-273, 2016. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.1.263
  2. 오지현, "간호대학생의 자아존중감, 전공만족도가 대학생활 적응에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.873-884, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.873
  3. 장태정, 간호대학생의 간호전문직관, 전공만족도, 셀프리더십이 진로준비행동에 미치는 영향, 계명대학교, 석사학위논문, 2014.
  4. 권영미, 윤은자, "간호학생의 간호전문직관과 전공만족, 사회성, 자아존중감과의 관계," 간호행정학회지, 제13권, 제3호, pp.85-192, 2007.
  5. 박소연, 김진경, 이택영, "대학생의 전공관련 자원봉사가 자존감, 자기효능감에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp.376-384, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.2.376
  6. 권영미, 주혜주, 조경미, "간호대학생의 봉사활동 특성에 따른 욕구충족, 사회성, 전공만족도 연구," 한국간호교육학회지, 제10권, 제1호, pp.20-32, 2004.
  7. 이광옥, 채현주, "간호대학생의 감성지능과 대학생활적응 및 간호전문직관의 관계," Journal of Digital Convergence, 제14권, 제10호, pp.355-365, 2016. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.10.355
  8. 김영순, 오은주, "간호대학생의 감성지능, 비판적 사고성향, 전공만족도와의 관계," 한국산학기술학회논문지, 제17권, 제7호, pp.103-110, 2016. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.7.103
  9. 양선이, "간호대학생의 감성지능과 자기 효능감이 임상수행능력에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제6호, pp.370-378, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.370
  10. 신미아, 안권숙, "치위생학, 간호학 전공 학생의 자원봉사활동 경험에 따른 전공만족도와 직업존중감 조사," Journal of Korean Society of Dental Hygiene, 제12권, 제6호, pp.1090-1100, 2012. https://doi.org/10.13065/jksdh.2012.12.6.1090
  11. 신근화, 옥수선, "자원봉사활동에 대한 대학생 자원봉사자들의 주관적 인식유형," 학교사회복지학회지, Vol.1, No.29, pp.177-203, 2014.
  12. 고명숙, 김태숙, 민순외, 간호학개론, 수문사, 2011.
  13. 손봉희, 김영미, 전인경, "간호대학생의 직업존중감, 직업관, 전공만족도 연구," 한국산업간호학회지, 제20권, 제3호, pp.240-249, 2011.
  14. 신미아, "간호대학생의 봉사활동, 자아존중감 및 직업존중감이 전공만족도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1024-1035, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1024
  15. C. S. Wong and K. S. Law, "The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study," The Leadership Quarterly, Vol.13, pp.243-274, 2002. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  16. 정현우, 조직구성원의 감성지능이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구, 부산대학교, 박사학위논문, 2007.
  17. 김계현, 하혜숙, "대학생의 학과(학부)만족의 요인에 관한 연구," 상담학연구, 제1권, 제1호, pp.7-20, 2000.
  18. 이동재, 남자 간호대학생의 전공만족, 성정체감, 성고정관념의 관계, 연세대학교, 석사학위논문, 2004.
  19. 이혜숙, "대학생의 의식구조가 자원봉사활동에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제9권, 제2호, pp.276-287, 2003.
  20. 고정미, "일개 간호대학교 학생의 감성지능과 소진과의 관계에서 스트레스의 매개효과," 한국학교보건학회지, 제28권, 제3호, pp.239-247, 2015. https://doi.org/10.15434/kssh.2015.28.3.239
  21. 김미숙, "간호대학생의 감성지능과 임상수행능력 간의 관계에서 자기효능감의 매개효과," 한국간호교육학회지, 제22권, 제4호, pp.504-513, 2016. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2016.22.4.504
  22. 송주은, 채현주, "간호대학생의 감성지능 수준에 따른 스트레스정도 및 스트레스 대처방식의 차이," 한국간호교육학회지, 제20권, 제4호, pp.502-512, 2014. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.502
  23. 하주영, 전소영, "간호사의 인문학적 소양과 감성지능 및 의사소통능력," 한국간호교육학회지, 제22권, 제3호, pp.264-273, 2016. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2016.22.3.264
  24. 조인영, "간호학과 신입생의 진로정체감, 전공만족도 및 대학생활적응 상관관계," 한국산학기술학회논문지, 제15권, 제5호, pp.2937-2945, 2014. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.5.2937
  25. 문인오, 이경완, "간호대학생의 전공만족도, 진로탐색효능감이 진로탐색행동에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.83-91, 2012. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.083
  26. 정점숙, 정미조, 유일영, "간호대학생의 전공만족도, 진로결정 자기효능감과 진로정체감 관계," 한국간호교육학회지, 제20권, 제1호, pp.27-36, 2014. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.1.27
  27. 김덕진, 이정섭, "간호대학생의 자아탄력성과 자기효능감이 전공만족도에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제20권, 제2호, pp.244-254, 2014. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.2.244
  28. 고정은, 김미희, 김은진, 김혜지, 엄지은, 이행아, 장누리, 장동은, "간호대학생의 전공만족도와 간호전문직관의 관계," 이화간호학회지, 제45호, pp.29-44, 2010.