초록
본 논문의 목적은 지난 2010년 이후 우리의 수출 대상인 아시아, 북미, 유럽, 중남미, 중동, 아프리카를 중심으로 수출액의 상승률 동향과 변동성 그리고 상관관계와 모형분석 등을 살펴보고 향후 성장 방향을 찾아보는데 있다. 분석 결과 아시아, 북미, 유럽, 중남미, 중동, 아프리카 순으로 높은 수출 비중을 보여주었으며 수출액 상승률은 아시아, 북미, 유럽이 상대적으로 높게 나타났고 전윌대비 변동률은 아시아와 북미가 안정된 움직임을 보여주었다. 이 연구를 통해 우리의 수출액을 증가시키기 위해서는 아시아, 북미, 유럽으로의 수출 향상에 많은 관심을 보여야 할 것이다. 특히 50%가 넘는 아시아 즉, 중국, 일본, 베트남, 홍콩, 대만, 인도 등으로 수출 향상과 수출전략 방안이 필요해 보인다. 아직은 수출 비중이 크지 않지만 향후 중남미, 중동, 아프리카 등의 신시장 개척에도 많은 관심을 가지고 수출향상방안이 체계적으로 진행되기를 기대해 본다.
The purpose of this paper is to examine the growth trends and volatility of exports in Asia, North America, Europe, Central and South America, Middle East and Africa since 2010. And analyze the correlation and model analysis to find out future directions of development. As a result of the analysis, it showed high export share in Asia, North America, Europe, Central and South America, Middle East and Africa. Asia, North America, Europe showed a relatively high rate of increase in exports and the month-on-month rate of change was stable in Asia and North America. In order to increase our exports through this research, we should pay much attention to export improvement to Asia, North America and Europe. Especially, Asia's exports account for more than 50%, so it seems necessary to plan export enhancement to China, Japan, Vietnam, Hong Kong, Taiwan and India. Although the proportion of exports is not large yet, much attention needs to be paid to new markets in Central and South America, the Middle East and Africa. And I look forward to systematic progress in export promotion.