DOI QR코드

DOI QR Code

Studies on North Korean Documentary Films: Structures as to How Meanings of Film Literature are Made

북한 기록영화 연구: 영화문헌의 의미생성 구조

  • 김승 (건국대학교 문화콘텐츠학과)
  • Received : 2017.07.19
  • Accepted : 2017.09.04
  • Published : 2017.11.28

Abstract

This paper intends to examine how North Korea has incited and persuaded its people by figuring out the structure regarding the meaning creation of its documentary film "Kim Jong-un, the Respected Comrade Supreme Commander, Giving On-site Guidance on the Grand Project of the People's Army" produced in 2015, which was North Korea's politically important year. The analysis results show that its narrative structure of the film took the form of an introduction, body, and conclusion to substantiate it obviously given theme. Its imaging techniques are geared towards uplifting the public's combat mentality and its sound contributes to achieving their adherence. In this regard, its film literature has the following meaning structure: first, the film takes the form of both film annals and the structure for the public to easily comprehend; second, the film clearly demonstrates its deep-rooted theme asking for the public to follow in the footsteps of the party's late father for its leadership; and third, the film also aims to establish the images of an always awake working leader by implanting and arranging the leader's diligence about his revolutionary activities in the documentary film. North Korea's documentary films serve as a weapon used for instigating revolution and construction. Given this, the producers of all documentary films have made sure to turn film literatures into the film literatures of the great leader. It was identified that under the social vision that the Kim Jong-un regime is a "socialist civilized country", he has tightened his grip on power in North Korea through the propaganda tool of film literatures.

이 글에서는 북한의 중요한 정치적 해였던 2015년에 제작된 영화문헌 <경애하는 최고사령관 김정은동지께서 인민군대사업을 현지에서 지도>의 의미생성 구조를 파악하여, 북한이 영화문헌을 통해 어떤 방식으로 북한 주민을 선동하고, 설득시키는지를 살펴보고자 했다. 분석 결과, 분석대상의 서사구조는 서론, 본론, 결론의 논증구조를 통해 이미 제시된 주제를 확증시키고 있다. 영상기법은 대중적 투쟁정신을 고취시키고 있고, 사운드는 대중에 응집력을 추동하는데 기여하고 있다. 이러한 점을 고려할 때 영화문헌의 의미체계는 첫째, 영상 실록의 형태를 띠며 대중이 이해하기 쉬운 구조를 택하고 있다. 둘째, 당의 선군영도를 따라 주체위업을 이루어 내자는 주제의식을 명확히 논증해 내고 있다. 셋째, 혁명 활동에 대한 수령의 근면성을 기록영상을 통해 착상, 배치함으로 늘 깨어 일하는 지도자상을 구축하고 있다. 북한에서 영화문헌은 혁명과 건설을 추동하는 무기이다. 이에 따라 모든 기록영화 창작가들은 영화문헌을 수령과 당의 영화문헌이 되게 해야 했다. 김정은 체제가 '사회주의문명국'이라는 사회적 비전을 내세워 영화문헌이라는 선전도구를 통해 통치력을 강화하고 있음을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 김승, 북한 기록영화, 커뮤니케이션북스, p.27, 2016.
  2. 지봉철, "수령영생영화문헌제작의 새 력사를 펼치신 불멸의 령도," 력사과학, 제3호, p.11, 2007.
  3. 김정일, "조선기록영화촬영소의 기본사명에 대하여: 조선기록영화촬영소 종업원들앞에서 한 연설(1970년 10월 9일)," 주체혁명위업의 완성을 위하여 1권, 조선로동당출판사, p.274, 1987.
  4. "축하문, 조선기록영화촬영소 일군들에게," 로동신문, 1976.7.2.
  5. "공개처형설 北 현영철... 새 기록영화선 안나와," 동아일보, 2015.6.6.
  6. 김승, "북한 기록영화의 장르적 특성 연구," 문학과영상, 제15권, 제2호, p.311, 2014.
  7. 김승, "탈북을 다룬 다큐멘터리의 의미전달 체계," 한국문화기술, 제20호, p.145, 2016.
  8. 빌 니콜스, 이선화 옮김, 다큐멘터리 입문, 한울아카데미, pp.98-108, 2005.
  9. John Fiske, Television culture, London: Routledge, p.5, 1987.
  10. "신년사," 로동신문, 2015.1.1.
  11. 조선중앙년감, 조선중앙통신사, p.468, 2016.
  12. 배희철, 백정성, 김대용, 김진호, 주체의 기록영화, 문학예술종합출판사, pp.129-130, 1999.
  13. 박일성, "위대한 령도자 김정일동지께서 어버이수령님의 혁명생애와 불멸의 업적을 길이 전하는 기록영화 제작사업을 현명하게 조직령도," 사회과학원학보, 제80호, p.77, 2013.
  14. 조선문학예술총동맹 중앙위원회 기관지, 조선예술, 제7호, p.12, 2002.