(The)Korea Educational Review (한국교육학연구)
- Volume 23 Issue 1
- /
- Pages.35-56
- /
- 2017
The Effect of Gesture Based Interface on Presence Perception and Performance in the Virtual Reality Learning Environment
가상현실 학습환경에서 동작기반 인터페이스가 실재감 지각 및 수행에 미치는 효과
Abstract
This study is to examine the effects of gesture based interface and display methods to make an effective virtual learning environment. The gesture based interface can provide interactive interface to make objects in the virtual learning environment by generating natural movement of users' gesture. This natural functionality leads users to apply natural movements as they do in real actions. Because of the natural user interface, the gesture based interface is expected to maximize learning outcomes. This study examined how the gesture based interface can be used when a head mounted display is applied for a virtual reality learning environment. For this study 44 colleagues students were participated. Two display methods (head mounted display vs. monitor) and two interface (gesture based interface vs. joystick) were tested to identify which might be more effective. The study was applied to different learning tasks which require different levels of spatial perception. The dependent variables are three constructs of virtual presence (spatial perception, immersiveness, and realness) and task completion time and recall tests. This study discussed potential disadvantages of gesture based interface while it showed positive usages of gesture based interface.
이 연구는 가상현실 학습공간에서 동작인식 인터페이스의 적용효과를 검증하기 위한 것이다. 동작인식 인터페이스는 사용자의 동작을 인식해서 작동하는 방식이므로 기존의 인터페이스와는 달리 신체적인 움직임을 자연스럽게 표현한다는 장점을 갖고 있다. 이러한 특징 때문에 동작인식 인터페이스가 가상현실과 같은 실감형 학습환경에서 실제로 긍정적인 효과를 나타내는지 검증하기 위하여 이 연구가 수행되었다. 특히, 동작기반 인터페이스가 가상현실 학습공간의 실감형 디스플레이와 함께 사용될 때 어떤 영향을 미치는지를 검증하였다. 이 연구를 44명의 대학생이 참여했으며 디스플레이의 실감성 수준(착용형 vs. 모니터)과 동작기반 인터페이스의 적용여부(동작기반 vs. 조이스틱)에 따른 적용효과를 검증했다. 연구결과에 따르면 공간구조가 적용되지 않은 학습내용에서는 동작기반 인터페이스가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 공간구조가 적용된 학습내용에서는 조이스틱을 활용하는 것이 더 효과적이었다. 또한 착용형 디스플레이와 같이 실감성이 높은 매체와 함께 동작기반 인터페이스를 함께 활용한다고 하더라도 실감성을 더 높이지 않는 것으로 나타났다. 이 연구에서는 동작기반 인터페이스의 장점과 가상현실 학습공간에서 어떻게 활용될 수 있을 것인지에 대해서 논의하였다.