The 'One Belt One Road' Initiative and Development of Inland Port in China

중국 '일대일로' 이니셔티브와 내륙항의 발전

  • 이충배 (중앙대학교 국제물류학과) ;
  • 이종철 (중앙대학교 경제학부)
  • Received : 2017.07.06
  • Accepted : 2017.09.18
  • Published : 2017.09.29

Abstract

China has achieved rapid economic growth in the late 1970s with economic reform and open-door policy. China's economic growth began initially in the eastern coastal areas and from the 2000s expanded to the western and northeastern regions where the economy was relatively underdeveloped. In particular, in 2013 'One-Belt One Road' initiative proposed by Xi Jinping, the current General Secretary of the Communist Party of China is not only a key strategy for China's advancement into the world and also provides important opportunities for the development of these backward regions. Inland Port is the inland logistics hub and plays a crucial role in enhancing access to maritime ports as well as access to adjacent inland countries. Therefore, a number of inland ports have been developed and operated in order to enter into overseas markets and secure resources in the northeastern and western regions of China. This study aims to examine the role and development of inland port in 'One-Belt One Road' scheme. In conclusion, 'One-Belt One Road' will further increase the role of inland port, and in response, the development of inland port will play a pivotal role in one belt one road initiative. In this respect, Korean companies need to consider plans to participate in the development and operation of inland ports in China, which would provide opportunities to spread Northern markets including China, Russia, Central Asia, Eastern Europe.

중국은 1970년대 후반 개방개혁정책과 더불어 급속한 경제성장을 이루어왔다. 중국 경제성장은 초기에 동남부 연해지역을 중심으로 시작되어 2000년대부터는 상대적으로 경제가 낙후된 서부 및 동북부 지역으로 확산되었다. 특히 2013년 시진핑의 '일대일로' 이니셔티브는 중국의 대외진출 전략인 동시에 이들 지역발전을 위한 중요한 계기를 마련해주고 있다. 내륙항은 내륙지역의 물류중심지로서 해양항만과 연계 및 주변 내륙국가로의 접근성을 강화시키는 데 결정적인 역할을 한다. 따라서 중국의 동북부 및 서부지역의 해외시장 진출 및 자원확보를 위해 다수의 내륙항이 개발 및 운영되고 있다. 본 연구는 일대일로 이니셔티브에서 내륙항의 역할과 발전을 전망해 보는 데 목적이 있다. 결론적으로 일대일로 이니셔티브에서 내륙항의 역할은 더욱 증대될 것이며 이에 대응하여 내륙항의 발전 역시 일대일로 이니셔티브에서 중추적 역할을 하게 될 것이다. 따라서 우리나라 기업은 중국 내륙항의 개발 및 운영에 참여할 수 있는 방안의 수립을 적극적으로 고려해야 할 것이며, 이는 중국, 러시아, 중앙아시아, 동유럽 지역으로 시장을 확대해 나가는 데 좋은 기회를 제공할 것이다.

Keywords

References

  1. Beresford A, Pettit S, Xu Q Xu, Williams S, A study of dry port development in China, Maritime Economics & Logistics, 14(1), 2012, pp.73-98. https://doi.org/10.1057/mel.2011.17
  2. Cullinane K, Bergqvist R and Wilmsmeier G(2012), The dry port concept - Theory and practice, Maritime Economics & Logistics, 14(1), pp.1-13. https://doi.org/10.1057/mel.2011.14
  3. ESCAP(2010), Report of the Regional Expert Group Meeting on the Development of Dry Ports along the Asian Highway and Trans-Asian Railway Networks, Bangkok
  4. Jeevan J, Chen S and Lee E(2015), "The Challenges of Malaysian Dry Ports Development", The Asian Journal of Shipping and Logistics, 31(1), pp.109-134. https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2015.03.005
  5. Ka Bian(2012), "뉴 유라시아 랜드브릿지 중국지역 최적의 내륙항 입지선정 연구", 부산대학교, 국제전문대학원 박사학위논문, 2012.
  6. Li Fang, Shi Xiaoning, Hu Hao(2011), "Location selection of dry port based on AP clustering - the case of southwest China", Journal of System and Management Sciences, 1(5), pp.93-105.
  7. Li, Y, Dong, Q, and Sun, S(2015), "Dry port development in China: Current status and future strategic directions", in Mi, W, Lee, L.H, Hirasawa, K. and Li, W. (eds.), Recent Developments on Port and Ocean Engineering, Journal of Coastal Research, Special Issue, No.73, pp.641-646.
  8. Ling Wang, Ya Xu, Xiang Li, eds(2014)., Contemporary Logistics in China: Assimilation and Innovation, Springer, 2014.
  9. Lu Jing and Chang Zheng(2013), "The Construction of Seamless Supply Chain Networks: The Development of Dry Ports in China", in Bergqvist R, Wilmsmeier G and Cullinane K(eds), Dry Ports - A Globoal Perspective, Ashgate, pp.155-172.
  10. Martinez-Pardoa Ana and Garcia-Alonsob Lorena(2014), "Analysis of the inland port regionalization process in Spain", Social and Behavioral Sciences, 162, pp.228-236.
  11. Rodrigue Jean-Paul and Notteboom Theo(2013), "Inland Ports/Dry Ports", in The Geography of Transport Systems, Routledge.
  12. Rodrigue, J.-P., Debrie, J., Fremont, A., & Gouvernal, E(2010), "Functions and actors of inland ports: European and North American dynamics", Journal of Transport Geography, 18(4), pp.519-529. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.03.008
  13. Roso V and Lumsden K(2010), "A Review of Dry Ports", Maritime Economics and Logistics, 12(2), pp.196-213. https://doi.org/10.1057/mel.2010.5
  14. Roso V, Woxenius J, and Lumsden K(2009). "The dry port concept: connecting container seaports with the hinterland", Journal of Transport Geography, 17(5), pp.338-345. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2008.10.008
  15. Roso Violeta(2008), "Factors influencing implementation of a dry port", International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 38(10), pp.782-798. https://doi.org/10.1108/09600030810926493
  16. Roso, V., Woxenius, J., Lumsden, K., 2009, "The dry port concept: connecting container seaports with the hinterland", Journal of Transport Geography, 17(5), pp.338-345. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2008.10.008
  17. Toh A.T.K, Oakden R, Nagel P, Sengpiehl C and Shi P(2008), "A Model for An Inland Port in Australia", Journal of Transport and Supply Chain Management, pp.78-92.
  18. Werikhe G W and Jin Zhihon(2015), "A Comparative Study of Dry Ports in East Africa and China", Developing Country Studies, 5(2), pp.7-18.
  19. Yunhua Li, Qianli Dong, and Shiwei Sun(2015), "Dry Port Development in China: Current Status and Future Strategic Directions", Journal of Coastal Research: Special Issue, 73, Recent Developments of Port and Ocean Engineering, pp.641-646. https://doi.org/10.2112/SI73-111.1
  20. Zeng Q, Maloni M J. Paul J Al, Yang Z(2013), "Dry Port Development in China: Motivations, Challenges, and Opportunities", Transportation Journal, 52(2), pp.234-263. https://doi.org/10.5325/transportationj.52.2.0234
  21. 김수한․유다형(2016), 일대일로 권역별 거점도시 역량 분석, INChinaBief.
  22. 김옥준(2015), "중국의 일대일로(一帶一路)구상과 정치. 경제적 함의: 실크로드 경제벨트 구축을 중심으로", 국제정치연구, 18집 1호, 289-307.
  23. 김홍원.박진희.허유미(2016), 중국 '일대일로(一帶一 路)' 중점지역의 추진동향과 시사점, 지역 기초 자료 16-13, 대외경제정책연구원
  24. 董千裏(2012), 物流集成場:國際陸港理論與實踐, 社會科學文獻出版社.
  25. 呂靖.常征(2013), "綠色物流理念下的內陸港選址模型及求 解", 交通運輸系統工程與信息.
  26. 민귀식.김수한(2016), "중국 일대일로 거점도시별 산업 특화에 따른 발전전략", 中蘇硏究, 제40권 제3 호, 153-190.
  27. 박성준.길광수․김세원(2016), "일대일로 전략의 전망과 한국의 물류분야 대응방안", 해운물류연구,
  28. 유병국(2016), 중국 서부대개발 하의 내륙항 발전에 관한 연구- 시안과 충칭 내륙항 중심으로 -, 중앙대학교 석사학위논문
  29. 이강국(2016), "일대일로", BookStar, 2016.
  30. 이장원(2015), "시진핑 시대 중국의 대외정책: '일대일 로(一帶一路)' 전략과 유럽", 한국동북아논총, 제76호, 49-70.
  31. 조유평 (2016). 한국기업의 "일대일로" 프로젝트 활용전략. 무역학자 전국대회 발표논문집, 163-181.
  32. 項風.趙旭.鄒偉宏(2009), "基於遺傳模糊聚類的東北內陸 港選址規劃", 水運工程, pp.1-5.