A Study on the Meaning of 'House' in Chi Li' s Novel

츠리(池莉) 소설에 나타난 '집'의 의미 고찰

  • Received : 2017.05.10
  • Accepted : 2017.06.02
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This paper examines how 'house' is meaningful in Chi Li's novel. Chi Li focuses on the house as a symbol of status, and the house as a place of gender performance. First, as a sign that symbolizes an individual's identity, 'house' is divided into intellectual and petit bourgeois, and constitutes binarism into civilization/non-civilization, knowledge/non-knowledge, spirit/anti-spirit and superior/inferior. In recognizing the irrationality and unfairness behind house symbolizing intellectual and petit bourgeois, Chi Li shatters the boundaries of the binaralized house as a sign of identity. Second, it dismantles the house as a place where gender is (re)produced. This is accomplished through two aspects. One is to re-define a private area house as a public area in which economic activity occurs. The house, as a public area in which economic activity occurs, becomes a place where women are reborn as economic entities. Passive, dependent femininity is reconstructed as independent and subjective. The other dismantles the definition of the house which is identified with masculinity. The house identified with masculinity is a place that symbolizes the socio-economic capacity of men. According to the socio-economic ability of males, the house is a place symbolizing the realization of masculinity, and it becomes a place to fix the gender order while reproducing masculinity. It may become a place to experience the weakening or defamation of masculinity. At that moment, the house becomes a place where the gender order of masculinity and femininity is overturned. Through this, Chi Li reconstructed, and in a sense revolutionized the definition of the house as a place where traditional gender is (re) produced by dismantling the definition of fixed femininity or masculinity.

본고는 츠리(池莉) 소설을 대상으로 하여, '집'이 어떻게 의미화 되고 있는지를 살펴본 것이다. 츠리는 신분의 상징으로서 집과 젠더수행의 장소로서 집에 주목한다. 첫째, 개인의 신분을 상징하는 부호로서 '집'은 지식인(적)/소시민(적), 문명/비문명, 지식/지식 없음, 정신/반(反)정신, 우/열로 이항 대립항을 구성하고 있다. 츠리는 우월성을 속성으로 하는 집의 이면에 자리한 불합리성과 불공정을 발견함으로써, 신분의 부호로서 이분화된 집의 경계를 허문다. 그녀는 이러한 경계 허물기를 통해, 지식인(적)/소시민(적)으로 이분화된 '집'을 각각 정신과 물질에 상응하는 것으로 배치하고 우열을 논하는 데에서 비껴가면서, 화해를 모색한다. 둘째, 젠더가 (재)생산되는 장소로서 집을 해체한다. 이는 두 가지 측면을 통해 이루어진다. 하나는 사적영역인 집을 경제활동이 이루어지는 공적영역으로 확장하는 것이다. 이때 집은 여성이 경제적인 주체로서 재탄생하는 장소가 된다. 이로부터 수동적이고 종속적으로 인식되어 온 여성성은 주체성과 독립성을 확보하게 되는 것이다. 다른 하나는 남성다움의 동일시로서 집을 재구성한다. 남성다움과 유착한 집은 강력한 남성성을 보여주기도 하지만 남성성의 훼손을 상징하는 장소가 되기도 한다. '집'의 이러한 양가성은 사적영역인 '집'에서는 은닉되고 배제되었던 공적영역에서의 여성(성)을 드러내면서, 남성다움을 전유하는 '집'에 각인된 젠더질서 및 젠더관념을 전복한다. 공적영역에서의 여성(성)의 발견을 통해, 젠더화된 '집'의 해체를 넘어 젠더화된 '일상'에 대한 해체를 모색하고 있는 것이다. 바로 여기에 츠리 서사의 의미가 있다고 본다.

Keywords