Abstract
This study aims to suggest implications on develop and operate NCS curriculum by analyzing of differences in perception and educational needs of university students, graduates, human resource managers(HR managers) on NCS basic job skill. The respondents of survey are composed of 533 university students in K university, 730 graduates and 106 HR managers. The major findings are as follows: first, the results showed that the importances of all competencies recognized by HR managers was higher than those of university students and graduates. And graduates perceived their level of competencies as higher than those of university students. Second, the needs for self-development skill, technical skill, and problem-solving skill was the highest within the students and graduates, meanwhile, the needs for the mathematical skill, resource management skill, and the organization understanding skill were low. In contrast, the results of this study showed that the HR managers has the high needs for self-development skill, communication skill and problem-solving skill. Also, HR managers has the low needs for mathematical skill, resource management skill, information skill, technical skill, organizational understanding skill, and job ethics. Based on the above results, we proposed the necessity to develop and apply the NCS curriculum considering the education needs recognized by current students, graduates, and HR managers.
본 연구는 공과계열 4년제 대학생, 졸업생, 인사담당자를 대상으로 NCS 직업기초능력의 중요도, 현재 자신의 수준, 교육요구를 파악하여 대학의 NCS 교육과정 개발 및 운영에 대한 시사점을 도출하는데 목적이 있다. 이를 위해 대학생 533명, 졸업생 730명, 인사담당자 106명을 대상으로 NCS 직업기초능력의 중요도 및 자신의 수준을 조사하였다. 그 결과 첫째, 인사담당자는 재학생, 졸업생에 비해 모든 역량이 중요하다고 인식하고 있었고, 졸업생은 재학생에 비해 모든 역량에 있어 현재 자신의 수준이 높다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 재학생과 졸업생은 자기개발능력, 기술능력, 문제해결능력에 대한 교육요구도가 높았고, 수리능력, 자원관리능력, 조직이해능력, 직업윤리에 대한 교육요구도가 낮게 나타났다. 반면 인사담당자는 자기개발능력, 의사소통능력, 문제해결능력에 대한 교육요구도가 높았으며, 수리능력, 자원관리능력, 정보능력, 기술능력, 조직이해능력, 직업윤리에 대한 교육요구도가 낮게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 재학생 및 졸업생, 인사담당자가 인식하는 교육요구도를 종합적으로 고려하여 NCS 교육과정을 개발 적용할 필요가 있다.